כנסיית ירושלים במאה הגי — מרכז בעל השפעה

עמוד:113

עשורים מאוחר יותר זומנו יורשיהם של אלכסנדר ותיאוקטיסטוס _, הימניאוס ותיאו ? זקנוס , לוועידה שכונסה באנטיוכיה בראשותו של פירמיליאנוס מקפדוקיה , כדי לדון בעניינו של מין אחר , פאולוס מסמוסאטה , שהיה אותה שעה הבישוף המקומי . בלבול ניכר שורר בדבר דעותיו התיאולוגיות האמיתיות של אותו פאולוס . רוב הידוע עליהן לקוח מדברי מתנגדיו , אם אלו שניצבו כנגדו במהלך הוועידות שכונסו בעניינו , ואם פרשנים מאוחרים של דבריו , שנסתייעו בתקצירים של חקירתו . " האחרונים , כאתנאסיוס מאלכסנדריה , אפיפאניוס מסלאמיס , פלסטךיוס ויוהנס כריסוסטומוס , בני המאה הד , ' וכתיאודוךטוס מקירוס , בן המאה הה " , ' הדגישו במיוחד את קירבת דעותיו להגות היהודית , דימוי שהיה פשטני במידה מסוימת . אולם , מבין השיטין של איגרת הבישופים ששוגרה בעקבות הדיאלוג עם הפךסביטר מלכי 1 ן וקודם להדחתו של פאולוס , מסתמנת השקפה תיאולוגית שיש לה קווי דמיון משותפים עם עולם מושגים מונותיאיסטי . ראוי להדגיש כי קווי הדמיון המשותפים ( אולי עם המינות היהודית נוצרית ) היו חלקיים בלבד ולא חפפו את כלל תורתו הכריסטולוגית של פאולוס . אלו היו , כנראה , הדעות שנגדן יצאו באי הוועידות , ובעיקר זו האחרונה , בשנת , 268 אשר במהלכה הודח של כנסיית ארץ ישראל ( _בישופויות קיסריה וירושלים ) היא שעמדה , כנראה , מאחורי שיגורו של אוריגנס למאבק במינים מעבר לירדן . ראה : p . Nautin , 17 , 30-1 , 29 ; 2 , 28-2 , 27 , VII , // _. _DV _^ _IK 236 Origene , sa vie et son oeuvre , Paris 1977 , p . 388 ( עמ' . ( 714-704 , 702 על דמות זו ראה of Samosata , Zenobia and Aurelian : The Church , F . Millar , 'Paul 1 Century Syria' , JRS , 61 ( 1971 ) , pp . 10-17 Local Culture and Political Allegiance in Third י" קטעי הרין וחשבון , _n , _'Acta' של הוועידה השנייה , שבה הודח פאולוס ונודה , בשלהי שנת , 268 נאספו ונידונו בידי מספר חוקרים , ראה בעיקר : . Samosate , Freiburg 1952 , pp . 136-168 Riedmatten , Les actes du proces de Paul de H . De כיום אין כמעט עוררים על כך שקטעים אלה אינם אותנטיים והם משקפים כבר רובד נוסף ומאוחר יותר של ויכוח כריםטולוגי . ראה בקצרה . 26 ( 268 C . E . ) Reconsidered' , C // , 48 ( 1979 ) , pp . 18- Sample , 'The Christologyof the Councilof Antioch de Cesare ' e ' , EThL , 35 ( 1959 ) , pp . 325-330 ; R . L . et Paul de Samosate : Le te ' moignage d'Eusebe m . Richard , 'Maichion 238 המקורות אצל מילאר ( לעיל , הערה , ( 236 עמ' . 13-12 בנוסף נתגלו ופורסמו עוד שני קטעים בלתי ידועים מאת פאולוס עצמו , שנשתמרו ככ"י מחיבור של פמפיליוס מירושלים ( המאה הו . ( ' ראה J . Declerck , 'Deux nouveaux fragments attri hue ' s 239 a Paul de Samosate ' , Byzantion , 54 ( 1984 ) , p . 132 על איגרת זו , נוסחה וערכה ההיסטורי , ראה אצל _בארדי : historiques , Louvain 1929 , pp . 9-34 G . Bardy , Paul de Samosate : Etudes ובייחוד עמ' 28 ואילך . וראה אצל אוסביוס 2 , 27 , vn , // £ _, ( עמ' — ( 702 דעה , הדומה מאוד לזו שנקט בה ברילוס ובאופן מפורש יותר . וכך גם אצל אוסביוס , בחיבור מוקדם שלו ' , קטעים נבחרים מן הנבואות PG , ) 19 , 111 , ' . ( 26 , col . 1135 פאולוס ראה בטבעו האנושי של ישו עיקר ועל כן ייחס לו את עובדת היותו משיח מבית דוד ( ראה רידמטן [ לעיל , הערה , ([ 237 עמ' , 137 פרגמנט מס' , 6 ועוד . ( פאולוס הפריד הפרדה מוחלטת בין הלוגוס המצוי באל האב ולגביו אפשר שהשתמש במונחים _כריסטולוגיים שעמדו במרכז הוויכוח הדוגמטי במאה הד , ' לבין דמותו האנושית של ישו . ראה : R . D . Williams , Arius : Heresy and Tradition . London 1987 , pp . 159-160 עם זאת , ספק אם ניתן לקשור את דעותיו הכפרניות של פאולוס עם הוויכוחים הדוגמטיים ששיסעו את הכנסייה במאות שלאחר מכן . הניסיונות שנעשו במהלך המאה הרביעית כידי אוסביוס מקיסריה ואבות כנסייה אחרים לראות בפאולוס משום אביהן מולידן של מקצת מן המינויות שצמחו בכנסייה במהלך המאה הד' ( כמינות המרקליאנית ) אינם מוכחים , ראה H . C . . _/ 1 // C , 75 ( 1984 ) , pp . 270-290 Die Frage nach der Verurteilungdes Homoousios' , Brennecke , 'Zum Prozes gegen Paul von Samosata :

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר