כנסיית הגויים בירושלים — בין מארקוס לנרקיסוס (180-135 לערך)

עמוד:99

המונטניסטית ממסגרת הרעיון המשיחי הנוצרי מבית מדרשו של אירניאוס מליון , בדבר מלכות המילניום הארצית העתידה לבוא , היה עם זאת חידוש בהדגשת מייריותה . רעיונות אפוקליפטיים שמקורם בספר 'חזון יוחנן , ' שנתחבר אף הוא באסיה הקטנה בשלהי המאה הא , ' שימשו את עוזרתו של מונטנוס , הנביאה _פךיסילה , אשר קבעה כי הזירה האסכאטולוגית העתידית לא תהא בירושלים שבעיר הפריגית הקטנה פפוזה , ( Pepuza ) שאליה 'תרד' ירושלים ממעל " . בתפיסה זו , שספק אם צמחה בדור הראשון לפעילות הכת , היה לכאורה משום ערעור של ממש על ההגמוניה של ירושלים כעומדת במרכז הזירה האסכאטולוגית העתידית . עם זאת נראה כי האיום החמור יותר למעמדה של ירושלים הנוצרית בשלהי המאה הב' לא היה נעוץ באסכאטולוגיה המונטניסטית אלא בחברה _האסקןטית נבואית החדשה שביקשו מייסדי התנועה לייסד במרכזם . לא מפני 'ירושלים של מעלה' היה על נוצרי ירושלים לירא , אלא מפני תקומתה של 'ירושלים של מטה' חליפית לזו ההיסטורית . וכך תיאר אחד החריפים במתנגדי התנועה , אפולוניוס , את 'ירושלים החדשה' שבפפוזה בראשית שנות התשעים של המאה הב -. ' היה זה הוא _[ מונטנוס ... [ שהעניק לפפוזה ותימיאון , שתי ערים קטנות בפריגיה , את השם ירושלים , וביקש להקהיל אליהן קהילות מכל עבר , ומינה גבאים ... שיקבלו מתנות ... מהן שילם את שכרם של אלה שהפיצו את תורתו " ... על אף שמוסר הידיעה היה ממתנגדיה החריפים של הכת , אין כל סיבה להטיל ספק באמיתותה של עדות זו . יש לצרפה לתיאור שמסר היירונימוס על הארגון המוסדי של תנועה זו , שכלל מלבד המרכיבים ההיירארכיים המקובלים גם מעמד נוסף , 'החבר' , ( koivg > v 6 <;) אשר סימל יותר מכל את המציאות החברתית והרוחנית שנהגה בכנסיית האם בירושלים . " קשה שלא להבחין בכל אלה במאמץ המחודש להחיות את ירושלים של ימי השליחים , הסמל ההיסטורי לאחדות הכנסייה , ולהעתיקו להוויה חדשה ולמקום חדש . במעשה זה היה משום קריאת תיגר על מעמדה ההיסטורי _mK » , _DrwD _^ _K 116 , 1 , xlix , _] ו ( מהדורתהול-דומר , [ 2 ] עמ' , ( 242 אך שם הסתפק אפיפאניוס ( או מקורו ) בייחוסה של נבואה זו בין _פריסילה לנביאה אחרת ושמה קוינטילה . יש להעדיף את מסקנותיו של _^' _012530 _^ , שהובאואצלדהלבריול , שם , עמ , 89 ' ולאחרונה כראיות נוספות אצל פאואל _, שם , עמ' ; 45-44 הללו סבורים שהשקפה אפוקליפטית זו על עתידה של פפוזה שייכת לשלב מאוחר בהתפתחות התנועה . לאחרונה נטען כי לפנינו ניסיון לכנות גם את פפוזה בשם ירושלים ממש כפי שעשה יעקב לבית אל ולא לשלול מירושלים ההיסטורית את . 1996 , pp . 99-100 Authority and the Mew Prophecy , Cambridge Ch . _Treveit , Montanism : Gender , : _7 _\^ . _mnvn " י אוסביוס , 2 , 18 _, v , he _> עמ' 178 . ( 472 היירונימוס , איגרת ed . 1 . Hi 1 berg [ cs £ L , 54 ]) 3 _, _x _^^ : ( Leipzig 1910 , pp . 311-312 'אצלנו מנהיג אפיסקופוס את היישובים האפוסטוליים , אצלם האפיסקופוס הוא שלישי . אולם בפפוזה שבפריגיה הפטריארכים ראשונים ושניים להם אלה הקרויים חברים . ' ... ( cenones ) הילברג העלה כי המלה cenones היא תעתיק מן היוונית = ) _koivwoc , חבר . ( על פי הארתו ומסקנתו של דה לבריול , מונטניסטים _, עמ' , 507-506 ציין כינוי זה השתייכות לחבורה , שותפות רוחנית , בדומה לדברי פאולוס באיגרתו אל פילמון , : 17 'לפיכך , אם אתה חושב אותי לחבר לאמונה . ' . .. אולם דומה שהשימוש במונח זה נועד _nvnnV באורח סמלי גם את מושג השותפות ( _Koivcovia ) בהוויה תיאולוגית וחברתית אחת ובחיקוי למונח זה מימי כנסיית האם כירושלים . "י התבנית המימסדית שיצרו המונטניסטים , שהיתה רוויה בסמלים אפוסטוליים , השתלבה יפה בתוכניתו

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר