כנסיית הגויים בירושלים — בין מארקוס לנרקיסוס (180-135 לערך)

עמוד:98

פנימיים מקומיים . דומה שכדי לגרום לאותו שינוי היה צורך באיום ובערעור חיצוניים על עולמה של הכנסייה הירושלמית . על פי מה שתיאר אוסביוס _, התרחשו באותה עת שתי תופעות , שהעלו על ראש סדר היום הכנסייתי נושאים שהיו קשורים הן במעמדה ההיסטורי והאסכאטולוגי של ירושלים כעיר והן במושגי היסוד של 'הירושה האפוסטולית , ' ולפיכך גם בשאלת מעמדה ההיסטורי האקלסיאסטי של כנסיית ירושלים . תופעות אלו הן שחוללו את התמורה . הערעור על מרכזיותה של ירושלים בסכמה האסכאטולוגית הכנסייתית החל בהיווצרותה של תנועת מינות אפוקליפטית באסיה הקטנה מייסודו של מונטנוס , במהלך שנות השבעים של המאה הב . ' על פרשה זו יש להוסיף פרשה אחרת , בראשית שנות התשעים , והיא ניסיונו של ויקטור , כישוף רומא , לכפות על העולם הנוצרי אחידות פולחנית בשם המעמד ההיסטורי אפוסטולי העדיף של כנסייתו — פרשיות שידונו להלן . התנועה המונטניסטית וירושלים תנועת מינות כריסמאטית זו , שבאה לעולם בהתפרצות נבואית אקסטאטית בפריגיה שבאסיה הקטנה בראשית שנות השבעים של המאה הב , ' התפשטה עד מהרה לרומא ולצפון אפריקה והוסיפה להתקיים עוד במאה הד' ואף לאחר מכן , למרות מאבקה החריף של הכנסייה כנגדה . במצעה הנבואי העממי של התנועה היה טמון , על כל פנים לדעת מתנגדיה ברומא , איום של ממש על מסגרת המסירה של המורשת האפוסטולית , שהחלה להתגבש בדפוסים מוסדיים היירארכיים " . מבין המרכיבים המרכזיים בתורת התנועה בימיה המוקדמים בלטו הנומיזם _האסלןטי , " ובשלב מעט מאוחר יותר המשיחיות הקיצונית . לדברי אפיפאניוס קבעה הנביאה מקסימילה כי אחריה לא יבוא כל נביא אלא הקץ . דבריה נאמרו תוך ניצול 'סימני הקץ' הידועים — מגיפות ופגעי טבע שונים — שהופיעו באסיה הקטנה במהלך שנות השישים . אף שמן ההיבט העקרוני לא חרגה 'הנבואה' המקומית כמחסום בפני המינות , כפי שהיה הדבר במרכזים האחרים . וראה באופן כללי : פון קמפנהאוז ן ( לעיל , הערה , ( 99 עמ' . 173-169 171 מבין המחקרים הרבים שעסקו בתנועה זו , ראה בעיקר : דה לבריול , מונטניסטים ; 1965 , pp . 290-294 domand PersecutionintheEarlychurch , Oxford w . H . c . Frend , Martyr- ; ובשנים האחרונות A . Strobel , York 1980 Das heilige Land der Montanisten , Berlin New ; פוקס ( לעיל , הערה , ( 158 עמ' 25-35 Prophecy and Regional Identity in the Early w . H . c . Frend , 'Montanism : a Movement of ; 407-404 . _קק Church' , _&//? _£ , 70 ( 1988 ) , " י הוויכוח בין הכנסייה ברומא לסיעה המונטניסטית לא נסב על ערך נבואתם של מונטנוס והנביאות פריסקילה ומקסימילה — כלום היתה נבואת שקר או לא — אלא על עצם קיומה ותקפותה של נבואה בעידן הבתר אפוסטולי . על כך ראה : troversy ' , Sec , Cent , 6 ( 1987 / 8 ) , pp . 11-19 Roleof the Gospelof John in the Montanist Con- re . Heine , 'The » ל _> אוסביוס מוסר בשם אפולוניוס _, שכתב חיבור התקפה על המונטניסטים בשלהי הדור הראשון לפעילות הכת , כי מונטנוס עצמו 'קבע צומות' ודרש 'להתיר ( לבטל מוסד ) הנישואין . ' לא היתה כאן הטפה בלבד , אלא נסיון לקבוע מסגרת מחייבת של חיי פרישות , כחלק אינטגראלי של ההכנה האסכאטו לוגית : 2 , 18 , V , HE ( עמ' . ( 472 175 ההשקפה המשיחית הרדיקאלית נולדה בשלהי המאה , בעקבות דבריה האמורים של מקסימילה סמוך למותה בשנת 179 ( אפיפאניוס , _פנאריון , 4 , 2 , XLVIII [ עמ' ;[ 222-221 וראה דה לבריול , מונטניסטים , עמ' 68 ואילך . ( הדברים חידדו בלב מאמיני הכת את תחושת המציאות הרדיקאלית קטסטרופאלית שבה היו נתונים . ראה בהרחבה : and Cataphrygians ' , vc , 29 ( 1975 ) , pp . 33 {{ ., D . Powell , Tertuiiianists ובייחוד עמ' . 49-41 וראה עוד בקצרה : Study , Oxford 1971 , pp . 130-131 Barnes , Tenullian : A Historical and Literary t . d .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר