כנסיית הנימולים בירושלים והנהגתה עד החורבן

עמוד:68

תאודס . יעקב היה אפוא גורם מתסיס נגד ההנהגה הכוהנית העריצה של הצדוקים . ההצעה לראות כך את פני הדברים משתלבת יפה , לכאורה , עם המציאות המדינית שעמדה ברקע רדיפתו של אגריפס הראשון את פטרוס והוצאת יעקב בר זבדי להורג . עם זאת , העובדה כי 'המדקדקים בחוקים' פעלו בחשאי אצל אגריפס , לאחר שיעקב הומת , מלמדת הן על מידת השפעתו של חנן והן על קירבתו אל המלך . אך יש בה גם עדות על מניעים נוספים ברקע משפטו של יעקב , ועל הסכמה עמומה שבשתיקה דווקא במקרה זה מצדם של מתנגדי חנן , שהעתיד הטרידם יותר מן העבר הקרוב . נראה כי גם על ההנהגה הפרושית העיקו מנהיגותו הכריסמאטית של יעקב , ותומכיו הרבים בעיר ואולי גם משנתו המשיחית ( שעליה מעידים מקורות יהודיים נוצריים 29 . ( אולם , כאמור לעיל , את ניצולה של אותה שער כושר , כעדותו של יוספוס , לסילוקו של יעקב , אם מחמת עילה הלכתית ואם — מה שמתקבל על הדעת יותר — מחמת שימוש ציני בעילה הלכתית , יש לזקוף בראש ובראשונה להנהגה הצדוקית , אויבתה המסורתית של קהילת נוצרי ירושלים . מעתה לא נותר להסביר את מעשה ה'תרמית' המשפטית של חנן אלא כניסיון לחסל בכל מחיר תסיסה מדינית חברתית נוספת בירושלים . כבר בשלהי המאה הא' נפוצה מירושלים מסורת שונה על יעקב ועל נסיבות הוצאתו להורג — מסורת שדחקה את תיאורו העמום של יוספוס . מסורת זו , שהיתה אגדית במידה לא מבוטלת , הפכה למסורת העיקרית שעל פיה גיבשו נוצרי ירושלים את דימויו של מנהיגם " . דמותו של יעקב . New York 1988 , p . 3636 Modern Discussion ' , ANRW , II , 25 . 5 , Berlin & על החוג של יעקב שהיה קיצוני אף מן הפרושים במשנתו המוסרית ועל משמעותה של עובדה זו ראה כעת הצעתו של Christian Relations , London 1993 , pp . 27-29 Deviants : The First One Hundred Yearsof Jewish- Sanders , Schismatics , Sectarians , Dissidents , Jack T . 27 יוסף בן מתתיהו , שם , ; 98-97 מעשי השליחים ה לו , וכן גם של הנביא המצרי האנונימי שניבא את חורבנה הקרב של ירושלים , שם , . 171-169 דמויות אלו הפנו את אכזבתם החברתית לפסים אפוקליפטיים , לא בהכרח כביטוי לקנאות פעילה . כאן נוצר אולי החיבור עם בני כנסיית האם בירושלים בהנהגתו של יעקב . היסודות האפוקליפטיים שנלוו למסרים המיוחסים ליעקב הוצעו יפה באיגרת יעקב ה , א-יא . וראה עוד להלן , בהערות . 30-29 אצל חכמים עמד כבר בפירוט בראון , יעקב , עמ' 183 ואילך . וראה עוד _עיר שי , הפולמוס , עמ' , 7 ובהערות שם . ראה סיכום אצל מרטין , יעקב . 28 על פרשה זו ומקומם הבולט של הצדוקים ברדיפת הנוצרים ראה : _שוח ץ ( לעיל , הערה , ( 24 עמ' . 137- 133 ברם , ספק אם ניתן לגזור גזירה שווה של ממש בין שתי הפרשיות ולטפול על יעקב אשמת הדחה או הסתה , שעונשה סקילה . אף כי אשמת הרחה והסתה עולה מתיאורים כגון זה המצוי ב'עליות יעקב' ( לעיל , הערה . 1 . 70 . 1 ( 12 על הזיקה שבין האשמה זו ודרך הוצאת יעקב להורג והלכות סקילה שכן , בזכרון הקולקטיבי המקומי נאצר יחד רושמם הטרי של הוצאת השליח יעקב להורג בסיף ומעשי ההתססה של הבדאי והנביא המצרי בימי הנציב ? ליקס , אף שאין להפריז יתר על המידה בעוצמתו של הגורם המשיחי כאחד ממניעיו של המרד הגדול . בעניין זה צודק , לעניות דעתי , Jewish Revolt Againsl Rome A . D . 66-70 , Cam- Ruling Class of Judaea : The Origins of the M . Goodman , The . bridge 1987 , pp . 91-92 לדעה שונה , הקושרת את יעקב לאקטיביזם פוליטי קנאי , ראה : Wirszubski ( eds . ) , Studies in Mysticism and tion ' , E . E . Urbach , R . J . Z . Werblowsky and Ch . 'The Death of James the Just : A New Interpreta- s . g . f . Brandon , . pp . 57-69 , esp . 66-69 Pupils , Colleaguesand Friends , JermMem 1967 , Religion presented to G . G . ( Scholem ) , by אולם , ספק אם יש לדבריו אחיזה של ממש . אוסביוס , 23 , 11 , he ( עמ' . ( 172-164 לא נוכל במסגרת זו להיזקק לשלל המסורות היהודיות נוצריות מאותה עת . ענייננו רק במסורת שאצל הגסיפוס , הנושאת אופי ירושלמי מקומי , ומשקפת במידה רבה

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר