העלייה לרגל לירושלים לאחר מלחמת בר כוכבא

עמוד:33

אמר ליה ! למיצלייה בירושלם . אמר ליה י לא טב לך מצלי בהדן טורא בריכא ולא [ בההוא " *[ בייתא קיקלתא . אמר ליה : למה כריך ? אמר ליה : דלא טף במוי דמבולאי . נתעלמה הלכה מר' יונתן לשעה . אמר ליה חמריה : ר' הרשיני ואני משיבו " .... עדות זו מפוקפקת היא , שכן לשונה זהה לסיפור על רבי ישמעאל ברבי יוסי שהובא לעיל . עם זאת , המשך הסיפור שונה : אין כאן סיפור אחד על עלייה לרגל , שסופר על שני חכמים , אלא סיפור אחד על התנגדות או התגרות של שומרונים בעולים לרגל לירושלים , הבאים מן הגליל ועוברים דרך ארץ הכותים . הסיפור על השומרוני הועבר מסיפור אחד למשנהו , או שמא היה זה סיפור בפני עצמו , שצורף הן למסורת על עלייתו של רבי ישמעאל ברבי יוסי והן למסורת על עלייתו של רבי יונתן . העדות האחרונה שנעסוק בה במסגרת תקופה זו מתייחסת לאותו רבי פינחס שנזכר לעיל . בירושלמי , פסחים ז יא , לה ע"ב שנינו : ר' יוחנן בר מרייא " בשם ר' פינחס : מן מה דאנן חמיי רבנן שלחין סנדליהון תחת האגוף של הר הבית , הדא אמרה שלא קידשו תחת האגוף של הר הבית . " הסוגיה עוסקת בשאלה : מהיכן חלה קדושת הר הבית — האם רק בתחום הפנימי , או שמא כבר שטח החומה עצמה , השטח תחת השערים שמעליו ניצבות חומות הר הבית , גם הוא חלק מתחום הר הבית ? 12 ° רבי פינחס מוכיח שתחת האגוף , כלומר , השטח שתחת משקוף השער , אינו מקודש , שכן החכמים נוהגים לחלוץ את סנדליהם תחת האגוף של הר הבית . מעדות זאת אנו למדים על נוהג קבוע ורווח של חכמים בימי האמוראים לעלות ולבקר בהר הבית . ומסתבר שלא זו בלבד שהקיפו את הר הבית , אלא שאף נכנסו לתחום הר הבית , ובכניסה חלצו את נעליהם , כדין הנכנס להר הבית בבניינו . כלומר , נהגו 'מורא' בהר הבית , אך אין זכר לכך שהקפידו להיכנס בטהרה . ייתכן , אמנם , שכל הנכנסים נטהרו לפני כניסתם להר הבית — והרי עד ימיהם של אמוראים יכלו להיטהר,- י" ברם , מי חטאת היו נדירים בימיהם והלכו ונתמעטו , ואין להניח שאותם חכמים אכן יכלו להיטהר . על כל פנים , אין זכר לכך במקורות ואף בברייתא ובמדרש לא נדרש אלא 'מורא האמורה במקדש — לעולם " . ' 'מורא' זו היא התנהגות בכבוד — שלא יירק ולא ייכנס במנעלו ובמקלו שבידו , אך אין צורך בטהרה " . 116 ההוספה על פי כ"י ותיקן , דפוס ונציה ש " ה , כ"י מינכן 97 ואחרים . 117 תרגום : רבי יונתן עלה להתפלל לירושלים , עבר בפלאטנוס ( או ניאפוליס ) וראהו שומרוני אחד . אמר לו.- לאן אתה הולך ? אמר לו : להתפלל בירושלים . אמר וו : לא טוב לך להתפלל בהר הברכה הזה ולא באותה בית אשפה ? אמר לו : במה הוא מבורך ? אמר לו : שלא שקע במי המבול . 118 כך _בכ"י לייק ו 3 ך ברוב המקומות המביאים בשם חכם זה . לפנינו : מדייא . 119 תרגום : ממה שאנו רואים חכמים חולצים סנדליהם תחת האגוף 120 ... השווה : נדרים משנה ז ה , ובמיוחד תוספתא , בבא מציעא ב י"ג . 121 ראה : שי ספראי _, 'בית שערים כספרות התלמודית , ' ארץ ישראל _, ה , תשי"ט , עמ ' 122 . 208-206 ראה המקורות המובאים לעיל , הערה 123 . 51 ראה דברי הרמב"ם _, הלכות בית הבחירה ז ז . לדעתו מותר להיכנס להר הבית אך יש לנהוג בכבוד . הוא סבור שאי ן להיכנס אלא למקום שמותר היה להיכנס

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר