היישוב היהודי בירושלים מלאחר החורבן ועד ימי מרד בר כוכבא

עמוד:20

העלייה לרגל עד לימי מרד בר כוכבא כבר הזכרנו כי העלייה לרגל לירושלים היתה תופעת קבע במשך כל התקופה למן החורבן וער הכיבוש הערבי , ואף מעבר לתקופה זו . מצויות בידנו גם עדויות בעלות אופי כללי על העלייה לרגל לירושלים בימי מועד : ב'שלש הרגלים בשנה , ' ב'ענתה דישראל סלקין לריגלא' ובכל ימות השנה , 29 וגם עדויות קונקרטיות על עלייתם של חכמים או אנשים רגילים . בימי הבית נודעו לעלייה לרגל משמעויות מוחשיות רבות . העולה לרגל הביא את קורבנותיו , קורבנות חובה או רשות , העלה תרומות ומעשרות כדי לחלקם לכוהנים , ואף מעשר שני , שאסור היה לאוכלו מחוץ לירושלים . יש שהעולה היה מביא עמו מתנה קטנה או גדולה למקדש . הוא בא לצפות בעבודת הקודש ולהשתחוות לפני ה , ' ואף השתתף — ולו גס בצורה פסיבית — בעבודת האלוהים , כגון בהשמעת המענה לברכת הכוהנים ולמזמורו של יום . בימי חג הסוכות היה העולה משתתף בצורה פעילה יותר בעבודות המיוחדות לחג , ואילו בחג הפסח הקריב את קורבן הפסח . בעלייה לרגל בימי הבית היו קשורות פעילויות ציבוריות ודתיות שונות , מעשי בית דין שונים , העתקת ספרים והגהתם על פי הספרים הבדוקים שבמקדש , וכיוצא באלה . העולה לרגל היה יכול להצטרף לשעה , כרצונו , ולהאזין לדברי תורה שנשמעו מפי חכמי תורה בחצרות המקדש או בשוקי העיר . ואם חכם ובעל תורה הוא , היה משמיע את דבריו שלו באותם המקומות . משחרב הבית שוב לא היה אפשר לקיים את היסודות שמנינו . אין בידנו כל רמז שנעשו ניסיונות , לא להלכה ולא למעשה , להקריב קורבנות לאחר החורבן — לא קורבנות ציבור ולא קורבנות יחיד , ואפילו קורבן פסח , שהיה במידת מה זבח משפחתי . המצוות האחרות שהיו קשורות בירושלים אך 2 , 101 ) , Paris 1909 , p . 13 ed . J . Sedlacek ( CSC 0 , 53 : Scriptores Syri , Ser . Dionysius Bar-Salibi , in Apocalypsim lohannis , 25 by Dr . Bliss behind the Gate of Neby Daud ' , C . Dalton , 'On the Latin inscription Found 26 28 שיר השירים רבה ד ב ; שם ח ט ; קהלת רבה יא ב . " בירושלמי , ברכות ט ג , יג ע"ד שואל חמר אחד חכם אחד הנוהג לעלות לירושלים 'כל שעה' כיצד עליו לנהוג בדיני קריעה . וראה להלן , עמ' J 0 . 23-22 בתוספתא , ברכות ו ב מסופר על בן זומא שראה 'אוכלוסין בהר הבית . ' ודאי הוא , שלא כל ה'אוכלוסיך היו חכמים ובחירי עם . לעליית נשים ראה : תוספתא , נדרים פ א . J / ; _n _; _nilD _rHJPD ; 22 1 , _H _, _ranVKI , _irpnniO p _^^^ _^ יומא ג י-יא . 32 ראה : ספראי , העליה לרגל . 27 RB , 40 ( 1 931 ) , pp . 292-294 A . Barrois , 'De'dicace d ' un temple a Jerusalem ' , pefqs , 1896 , p . 133 = ils , No . 4393 ; f . m . Abel & ראה : ש' ספראי , 'העליה לרגל לאחר חורבן בית שני , ' ספר שליט , עמ' . 393-376 הסופר הסורי הנוצרי בר צליבא , המעתיק מפירושו של היפוליטוס לחזון יוחנן י 'ודניאל אמר : חצי שבוע ( שנים ) תעמוד עבודה זרה במקדש . ואספסיאנוס לא העמיד אליל בהיכל , אלא אותו לגיון שהשכין ( בירושלים ) טריאנוס קוינטוס , אדם גדול — רישנא — של רומאים , הוא העמיד שם אליל , שנקרא קורי " . ' כמה כתובות של לגיונות רומיים , שלא חנו דרך קבע בארץ ונמצאו בירושלים , ש לייחסן לימים אלו ולמאורעות בארץ ישראל ובירושלים . 26 אולם אין בידנו לומר באיזו מידה קשורים מעשים אלו במאורעות של מלחמה , התכנסות או התיישבות של יהודים בירושלים בימי מרד היהודים בשנים . 117-115

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר