פרק א

עמוד:13

פרק א [ א , א ] סנהדרין גדולה ומבנה הסמכות ההלכתית ב"ספר שופטים" שבמשנה תורה מכונן הרמב"ם את הסמכות ההלכתית בישראל , סמכות שביטוייה המוסדיים מרוכזים בבית דין הגדול או בסנהדרין של שבעים ואחד חברים . מוסד זה מתפקד בשני מישורים כמעט שונים , אך מקבילים , מישורים אשר להם מוקדשות שתי יחידות שונות במשנה תורה . בית דין הגדול אשר מתואר בהלכות סנהדרין והעונשין המסורין להם הוא מוסד שיפוטי עליון , העוסק בדרך כלל במקרים שיפוטיים בעלי תהודה כלל לאומית , ובנושאים מדיניים מסוימים כלל לאומיים ( ליד המלך . ( בתור מוסד שיפוטי , עומד בית דין הגדול בראש הפירמידה השיפוטית בישראל , כשמתחתיו בתי דין אזוריים / שבטיים / עירוניים של כ"ג דיינים המתמנים על ידו ( והעוסקים בדיני נפשות , ( ובתי דין מקומיים של ג' דיינים ( העוסקים בדיני ממונות . ( לעומת זאת , בית דין הגדול אשר מתואר בהלכות ממרים ממונה על הוראת תורה שבעל פה בישראל . מסורת תורה שבעל פה שניתנה בסיני מופקדת בידו ; הוא המוסמך לפרש / לדרוש את התורה הכתובה ; והוא מחוקק תקנות וגזירות לעם כולו . סמכויות אלה מופקדות בידי בית דין זה בצורה בלעדית ; אין שום מוסד אחר המוסמך להורות הלכה מחייבת . כיון שכך , אין בית דין הגדול עומד ביחס - ולו גם היררכי - לשום מוסד אחר בכל הקשור להוראת התורה . . 1 מבנה זהה לזה המתואר כאן עולה מתוך ספר המצוות , מקום שמצוות עשה קעו מוקדשת להקמת המערכת המשפטית כולה , וכראשה ניצב בית דין הגדול ; ומצווה קעד מוקדשת לחובת הנאמנות לבית דין הגדול בתור מחוקק מפרש ומוסר של תורת ישראל , כשבית דין זה מנותק מכל מוסד אחר . הארכתי בנושא זה ובעיון בספר המצוות במאמר : , Authority " "Maimonides' Structures of Institutional רעי ישראל , יז ( תשנ"ג-תשנ"ד , ( עמ' ; 126-103 וראו גם א' פיינטוך , ספר המצרת עם פיררש פקודי ישרים א , ירושלים תש"ס , עמ' תלה-תמא . למושג ההיררכי , ראו גם הלכות סנהדרין א ג " ) בתחילה ;( " ה א .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר