פרק ראשון: מבוא - מעגלי הזהות היהודית,השבת והיין

עמוד:10

יהודי לשותף בהם : "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא 4 יצא ממצרים . " זיקת הקולקטיב לטריטוריה מסוימת מבוטאת ביחס המיוחד שבין ישראל לארץ ישראל . גם הסולידריות נתפסת כיסוד בסיסי 5 בספרות ההלכה : הכלל "כל ישראל ערבים זה בזה" משקף עיקרון בעל השלכות נורמטיביות ממשיות . אולם מכל היסודות הללו , אין ספק שעל פי הספרות ההלכתית , המוצא הוא היסוד המכריע בקביעת השייכות לקולקטיב היהודי . כפי שהראינו בגיור וזהות יהודית , ההשתייכות הבסיסית לקולקטיב היהודי נקבעת על ידי לידה : היהודי נולד לתוך הקולקטיב . כך הדבר ביחס למי , שאמו הביולוגית היא יהודייה , וכך הדבר גם ביחס למתגייר , שכן הגיור הוא טקס של לידה . יתר על כן , המסורת ההלכתית המרכזית קובעת כי לאחר שנולד אדם לתוך הקולקטיב 6 האתני , שוב אין חברותו בה פוקעת . "אף על פי שחטא , ישראל הוא . " . 2 מעגל ההשתייכות לקולקטיב הדתי הנחת הבסיס של הספרות ההלכתית היא , שכל מי שמשתייך לקולקטיב האתני מחויב בברית סיני שנכרתה בין האל לבין הקולקטיב , ועקב כך עליו לקיים את התורה ומצוותיה : "ולא אתכם לבדכם אנכי כרת את הברית הזאת ואת האלה הזאת . כי את אשר ישנו פה עמנו עמד היום לפני ה' אלהינו ואת אשר איננו פה עמנו היום" ( דברים , כט , יג-יד . ( חובתו של כל יחיד לקיים מצוות אינה הופכת אותו מניה וביה לחבר בקולקטיב הדתי . רק מי שרשאי להיעשות שותף לזולתו במעשה הריטואלי הינו חבר בקולקטיב הדתי . חלק מהריטואלים מכוננים על ידי השתתפות ממשית עם חברים אחרים בקולקטיב הדתי . למשל , השתתפות עשרה נחוצה למימוש תפילה בציבור , קדיש וקריאה בתורה . ריטואלים אחרים אינם מותנים בהשתתפות מעין זו , אבל הם נעשים בדרך כלל על ידי יחיד עבור שותפים אחרים בקולקטיב . למשל , שחיטה נעשית בדרך כלל על ידי יחיד מומחה בשביל אחרים . באופן דומה , תפילין , ספרי תורה ומזהות נכתבים על ידי מומחה לטובת שאר חברי הקולקטיב . הקביעה שאדם כלל אינו יכול להשתתף עם שאר חברי הקולקטיב בריטואל כלשהו , בין בכינון הריטואל עצמו ובין בפעילות ריטואלית עבור אחרים , פירושה שאין הוא חבר בקולקטיב הדתי . מעגלי ההשתייכות הללו - האתני והדתי - הינם קונצנטריים ואינם חופפים . אולם , על מידת הפער ביניהם קיימת מחלוקת . הכל מודים , שרק מי ששייך למעגל האתני יכול

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר