מבוא

עמוד:13

התווכחנו , כעסנו וגם כאבנו . יצרנו עולם שיח שבו הגישה הפמיניסטית חיברה בינינו , אך ניסיונות חיינו השונים , הידע התיאורטי והפרקטי שהבאנו עמנו , גם פילגו בינינו לא אחת . זו היתה חוויית למידה במובן העמוק של המושג , בדרך של נשים' למידה שהיתה בה אמפאתיה והבנה של מי שמוגדרת בשיח הדומיננטי כ"אחרת" ( המזרחית , הפלסטינית , ( ולא פחות מכך למידה שלוותה בהתבוננות עצמית של ה"חזקות , " הכרה בעמדת הכוח וזכויות היתר של אלה הדוברות מעמדה עדיפה עדתית ( אשכנזית , ( לאומית ( יהודית ) או פרופסיונלית ( תואר ודרגה אוניברסיטאיים . ( אנו מודעות לכך שלא כל הקולות הנשיים מושמעים בספר זה . אנו מודעות לכך שאנו באות מעמדה מועדפת של נשים באקדמיה , ושגם בינינו מתקיימת היררכיה הנכפית על ידי סדר חברתי קיים , למרות הניסיונות למוססה . שוחחנו על כך רבות תוך כדי דיון בשאלות היסוד של ההדרה . ככל שעבדנו יחד התחדדה הביקורת העצמית והמודעות , כי על אף שיצאנו לדרך במטרה לכתוב ספר על נשים , לא נוכל ליצג את כולן . " נשים" היא קטיגוריה מגוונת ורבת פנים . לא כל הנשים מתנסות באותו ניסיון חיים , לא לכולן אותם אינטרסים , משאלות ומאוויים , לא כולן שותפות לפרשנות אחידה של מצבן וזהותן , וגם הפתרונות אינם זהים לכולן . הזהות הנשית היא רק אחת ממכלול הזהויות שיש לנשים . חלק מהזהויות מעמידות את הנשים זו לצד זו , אחרות מעמתות אותן זו עם זו . הספר מבקש להניח תשתית להכנת המורכבות החברתית הזאת . אמנם ספר אחד אינו יכול להכיל את כל מגוון הקולות בישראל , אך אנו מקוות שהוא יוביל להרחבת ההבנה באשר לרב קוליות של הפמיניזם בישראל . הספר המוגש לקוראים אינו אחיד בגישתו התיאורטית . גם לאחר עבודה משותפת רבה נותרו חילוקי דעות אינטלקטואליים והבדלי גישות , וכאלה היו גם בספר הראשון . ייתכן שהמחלוקות רבו ועמקו , כי מאז הספר הראשון הצטבר חומר מחקרי רב גם בעולם וגם בישראל , ונוסחו תיאוריות חדשות , רדיקליות , המתחרות ביניהן . אך גם כאן אימצנו את העמדה הפמיניסטית שנוסחה כבר כנשיים במילכוד י "משותפת לכולנו היא המחויבות החזקה לערך של מימוש עצמי ; שכנוע בלתי מתפשר בזכותה של כל אישה להתוות דרכה הייחודית בחיים ואמונה עמוקה בכוחה לעשות כן" ( שם , עמ' . ( 10 המשותף לפרקי הספר הוא ההליכה בין גלובאליות ולוקאליות בחשיבה הפמיניסטית בישראל . הרעיון הפמיניסטי צמח מחוץ לגבולות ישראל . ההתפתחויות המתרחשות בחברות הבתר תעשייתיות , וגם בחברות אסלאמיות , אפריקאיות ובמדינות אחרות בחלק הדרומי של כדור האח ממשיכות לאתגר את הנעשה בישראל . החשיבה הפמיניסטית בישראל

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר