מבוא כללי

עמוד:13

היהודית . הוא עוקב אחר הדיון בשאלת התלות בספרות חז"ל ופרשנותה ועד ספרות המחשבה הפילוסופית וההלכתית בת זמננו . התיזה המרכזית העולה מהניתוח היא , שהזרם המרכזי של המסורת היהודית מחייב את האוטונומיה המוסרית . העמדות הטוענות לתלות חוקה הן שוליות ואקראיות במסורת זו . החלק השני של הספר מתקדם צעד נוסף וטוען כי המסורת היהודית מכירה לא רק בחובות מוסריות אוטונומיות , אלא גם בכך שחובות אלו הן חובות משפטיות . במלים אחרות , המסורת היהודית מחייבת את המשפט הטבעי . כפי שנראה , העמדה הרווחת בין החוקרים היא , שהמסורת היהודית אינה מכירה , ובעקרון אינה יכולה להכיר , במשפט הטבעי . זאת מפני שהיא מסורת דתית הרואה באל את המחוקק הבלעדי שלה . בניגוד לכך , ספר זה יבסס את הטענה כי הזרם המרכזי בהגות ובמחשבה ההלכתית מניח כמובן מאליו את המשפט הטבעי . המסקנות של שני חלקי הספר הראשונים הם : המסורת היהודית מכירה באוטונומיה מוסרית ומשפטית . מסקנות אלו עשויות לפלס את הדרך לתיזת הקונפליקט הנורמטיבי . שהרי אין להתעלם מן העובדה הגלויה שישנן נורמות וחובות הלכתיות שאינן עולות בקנה אחד עם המוסר . דרך אפשרית לפתרון קונפליקטים מעין אלו היא שלילת עצם השאלה על ידי תיזת התלות . מאחר והמוסר תלוי בדת , קונפליקט בין שניהם לא יכול להתקיים , ולפיכך עצם ההצבעה על קונפליקט הוא טעות קטגורית . כיוון שדרך זו חסומה בפני המסורת היהודית , הרי שפתוחים בפניה שני פתרונות אפשריים אחרים : הראשון , חיוב תיזת הקונפליקט הנורמטיבי והפיכתו לערך דתי . השני , פיתוח מנגנוני פרשנות שיתאימו מחדש בין החובה הדתית לבין החובה המוסרית . כידוע , ישעיהו ליבוביץ צידד בפתרון הראשון . בדת ומוסר ( פרק , 0 עסקנו בניתוח פתרון זה ודחינו אותו . בספר הנוכחי , דחיית פתרון זה תעשה על ידי ניתוח דרכי ההתמודדות של המסורת היהודית עם מספר קונפליקטים נורמטיביים . החלק השלישי של הספר יבסס את הטענה שהקונפליקט אינו אידאל דתי , אלא נתון שיש להבינו ולפותרו . חלק זה של הספר ממלא אפוא , תפקיד מכריע . שכן , דרכי ההתמודדות עם הקונפליקט שבין דת למוסר הן מקרי המבחן לשאלה האם המסורת היהודית מכירה באוטונומיה המוסרית . מאחר ומסורת זו מכירה בקונפליקט כבעיה ומעצבת דרכי פתרון שיתאמו בין החובה הדתית לחובה המוסרית , יוצא שהמסורת היהודית מכירה במוסר אוטונומי . המסקנה העולה מחלקי הספר היא אפוא זו : המסורת היהודית דוחה הן את תיזת התלות , הן את תיזת הקונפליקט . לפיכך מתחייב , שהיא מכירה בתוקפו של המוסר האוטונומי המבסס הן חובות מוסריות , הן חובות משפטיות . החלק הרביעי של הספר מוקדש לניתוח תופעה מעניינת זו .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר