15. מפת קומינלי

עמוד:504

סירוס של , vailis iosaphach המצוי במפה מפאריס על יד קבר ישעיהו . ( לפיכך נראה כי המפה המצויה בפאריס מהימנה יותר מזו שברומא . מפה זו , כמו קודמתה , משקיפה על העיר מכיוון הר הזיתים , והחומות המוצגות בה פרוצות ועזובות כמו במפת מינכן . מבניה של העיר מצוירים בסגנון אירופי . במיוחד ניכר הדבר במבני כנסיית הקבר , כיפת הסלע ומסגד אלאקצא . גם גגות הרעפים של בתי העיר צוירו כנראה בהשפעה אירופית . מבין שערי העיר מצוינים בפירוש שלושה . השער בצפון העיר , במקום השער הקרוי בפינו 'שער הפרחים' או 'שער הורדוס , ' קרוי כאן 'השער הרומי' . Porta Romana — קשה לדעת מה מקורו של שם זה המופיע אך במפה זו . השער המזרחי , הוא 'שער עמק יהושפט' שבמפות העגולות , קרוי במפה זו ובבאות אחריה 'שער סטפאן הקדוש' ; Porta sancti Stephani — שם זה , שניתן עד אז לשער שכם , 'נדד' מזרחה במאה הט"ו וניתן לשערה המזרחי של העיר , שם אותרה עתה הסקילה . מן הראוי לציין שמראשית הנצרות היו קיימות שתי מסורות בעניין סקילתו של סטפאן . אחת איתרה את הסקילה מצפון לעיר , במקום שבו בנתה אודוקיה את הכנסייה לכבוד סטפאן , ואחת איתרה את האירוע סמוך לנחל קידרון . מסורת עתיקה זו נתחדשה כנראה לאחר שנחרבה הכנסייה בצפון העיר \ השער השלישי המצוין במפה הוא 'שער הזהב , ' שדלתו השמאלית פתוחה . על פי הידוע לנו נסגר שער הזהב על ידי צלאח אלדין בקורות עץ וחיזוקי ברזל ; עולי הרגל נהגו לפרק חלקי ברזל אלה ולקחתם כמזכרת . השער נסגר כאורח סופי על ידי סלימאן המפואר . 166 שני שערים נוספים אינם נזכרים במפורש : אחד בצפון העיר , כנראה במקומו של שער שכם ; ואחד באיזור המצודה ( מגדל דויד . ( העיר המתוארת במפה וו מלאה בתי מגורים , שלא הופיעו כמעט במפות קודמות , ומתקבל רושם של עיר מאוכלסת ; לעומת זאת , רחובות אינם מופיעים כלל במפה . כנסיית הקבר היא המבנה הבולט ביותר במפה . היא מתוארת על כל חלקיה — מגדל הפעמונים ובראשו הצריח , מבנה הקבר , הבסיליקה שבה מצוי טבור העולם , ( Mundi medium ) והקלבאריה . ליד הקלבאריה מופיעים שני מבנים ; S . iacobus , s . Angeius — אלה הן שתי הקאפלות — קאפלת המלאך , ובה אבן הגולל שעליה ישב המלאך אשר בישר כי ישו קם לתחיה '''*; והקאפלה המוקדשת ליעקב הקדוש . יש לציין שהמבנים אינם מופיעים במקומן המדויק של הקאפלות . במרכז העיר מצויה האכסניה , היא Hospicium Peregrinorum ( או על פי ההעתק שברומא — ( Peragrantium Hospitium — המשכה של האכסניה שהיתה שייכת למסדר יוחנן הקדוש עד נפילת הממלכה הצלבנית . במערב העיר , בפינה הצפונית , מצוין 'ארמון עתיק' , ( paiazo antico / paiatium vetestum ) הנמצא ככל הנראה במקומו של מגדל טאנקרד . בהמשך מופיעה המצודה , ( Castelio de david rege ) המוקפת בחומות ובחפיר ומעליו מונח גשר . בפינה הדרומית מערבית מופיע חדר הסעודה האחרונה , ולידו הציון ; 'המקום שבו קיבלו השליחים את רוח הקודש . ' כל אגפה הדרומי של העיר אינו מוקף חומה ומוגן רק על ידי המדרון התלול הטבעי שמעל לגיא . 165 סקילתו של סטפאן מחוץ לשער המזרחי של העיר נזכרת אצל פליקס פאברי _^ _vn _^ y . ( PPTSx , p . 4 _b \) המסורת בעניין סקילתו של סטפאן מצפון העיר מזרחה ראה הספרות הנזכרת לעיל , הערה 166 . 22 ראה : ונסן אבל , ירושלים החדשה , עמ' . 840 יי" 'טבור העולם' מופיע במפת מונפליה ובמפה זו בלבד , אף על פי שנזכר הרבה בתיאורי עולי הרגל ; ראה : בלדי עמ' " * . 835-834 , 824 , 815 , 794 מתי כח ג-ד . על המסורות הנוגעות _ל'קאפלת המלאך , ' ראה ; _וילקינסון , עמ' . 176

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר