14. מכת מינכן

עמוד:495

dies corporis Christi שנה לאחר יום 'קורפוס _קריסטי' Qui supra istum lapidem ( 11 it S . Mathias tollo per uno כאן , על אבן זו , הועלה מתיאום הקדוש לדרגת discipulo תלמיד Qui supra praedicando Deo כאן מעליה הטיפו בשם אלהים Qui fuit Stella ni sepulture ct Sancte Abibon et Santus כאן נקבר סטפאן עם חביב הקדוש וגמליאל Gamahelo הקדוש Qui vellenl . ludeorum videre seu sanare de corporc כאן רצו היהודים לראות אם ( _אפשרן להירפא domina Sancta Maria et quando apostoli portaverunt מגופתה של מרים הקדושה כאשר השליחים ad monacum נשאו ( אותה ) ל Qui vellent Judaeorum lambere corpus dominicum et ... כאן רצו היהודים לגעת בגוף האדון ומרים Maria quando et apostoli portam כשנישא על ידי השליחים Hie in terra plorans S . Petrus כאן במקום זה בכה פטרום הקדוש Hie in terra sucena discipulis Christi כאן במקום זה נערכה הסעודה לתלמידי המשיח Campus Jude Iscariote fundendo per XXX dinarios שדה יהודה איש קריות שנקנה תמורת 30 דינר Qui fecit Christo de orbe videre de ista _aquu כאן גרם המשיח לעיוור לראות באמצעות מים אלה Hie supra _fuit Jesaias carato cum discipulis suis כאן נקבר ישעיהו עם תלמידיו Fons Sancta Maria מעיין מרים הקדושה מפה זו שייכת למחצית השנייה של המאה הט"ו : בצדה השני של המפה נוסף בכתב יד שונה כי המפה צוירה בשנת 1479 וכי היא מלווה את תיאור מסעותיו של 147 . _Sebaid Rieter רריכט מקבל זאת כאפשרות , אם כי אין שום עדות בתיאורו של ריטר לקיומה של המפה המצורפת לטקסט . מפה זו היא הראשונה ממפות רבות המציירות את ירושלים בסגנון שונה מן המוכר לנו עד כה בפרק זה . אין לפנינו מפה המצוירת ממעוף הציפור , אלא כעין ציור מפה של העיר מנקודת מבט מסוימת . המפה מצוירת מכיוון הר הזיתים , ולפיכך החומה הקרובה לצופה היא המזרחית , והמרוחקת היא המערבית . כמעט כל המפות והמראות של ירושלים יצוירו מעתה והלאה מנקודת מבט זו : לעתים קרובות קשה יהיה מעתה להבחין בין מפה לבין ציור של העיר . המפה מתייחדת באיוריה הרבים , וכן באתרים המסומנים בה ובמסורות הרבות המובאות בה . ברור שמוצאו של הצייר מאיטליה ושלא שלט בשפה הלטינית ; זאת על פי המלים הרבות באיטלקית המשורבבות לתוך הכתובות ועל פי הלטינית הקלוקלת , שאינה ניתנת להבנה במקרים רבים . הכתובות וההסברים ארוכים ומפורטים מאוד , והם משקפים נאמנה את המסורות שרווחו בסוף המאה הט"ו ' * . העיר המוצגת בפנינו כמפה זו שונה מזו המוצגת במפתו של מרינו סנודו , שצוירה כמאה וחמישים שנה קודם לכן . כך , בעוד שאצל סנודו היתה העיר מוקפת חומה ואף כללה בתוכה את הר ציון , הרי ראה : רריכט , מפות , ( 1895 ) עמ' . 181 כך עולה מהשוואה לתיאוריהם של בני התקופה , כגון ברנרד מבריידנבך ופליקס פאברי , וכן מתיאור המסע האנונימי מאותה תקופה הנזכר להלן ( מפת פטולמאיוס , הערה , ( 171 שם מובאים רוב המסורות והאתרים המופיעים כאן ; בית הספר של מרים , המסורת של העיוור , המסורת שעל פיה נסקל סטפאן מחוץ לשער המזרחי , קשת ecce homo' ( המופיעה כאן , אם כי לא בשם זה , ( האבן שעליה נבחר מתי , המקום שבו ניסו היהודים לגנוב את גופת מרים , ועוד .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר