7. מפת פירנצה

עמוד:465

בלתי ברורים . ( הדרך המובילה לשער יהושפט במפה זו איננה ניצבת לרחוב המוביל ל'שער סטפאך , כמו במפות האחרות , והיא מתעקלת מעט לכיוון השער . דרך נוספת המופיעה במפה היא זו המובילה מהר הבית ל'שער הזהב . ' 'מקדש האדון' מודגש במיוחד במפה זו ונראה מוגדל יותר מן המבנים האחרים . מקומם של השווקים וחלפני הכספים נשמר במפה , אך איננו מצוין במפורש . מפה זו גם עשירה ביותר באתרים ובמסורות , מהם שאינם מופיעים בשום מפה אחרת . בנוסף על שמות המקומות , מוסיף המחבר לעתים קרובות הסברים ופירושים , וברור אפוא שהיה בקי ביותר בכתובים . במקומות רבים הוא חורג מן האבטיפוס כן המאה הי"ב ומוסיף ציונים כראות עיניו . בין הציונים החדשים באות גם מסורות שנתגבשו רק במאות הי"ד והט"ו , המעידות על זמנה המאוחר של מפה זו . בפינה השמאלית העליונה של המפה מצוין 'כאן רעה יעקב את עדריו' . ( sua Hie pavit Jacob pecora ) אף על פי שהמקום מופיע צפונית מזרחית לעיר , נראה כי יש לזהותו עם , Turns Ader הוא מגדל עדר הנזכר בבראשית לה כא ? 'ויסע ישראל ויט אהלה מהלאה למגדל עדר . ' מגדל עדר זוהה במסורת הנוצרית עם משכנות הרועים , שם נתבשרו הרועים על פי המסורת הנוצרית על לידתו של המשיח . " מסורת זאת מופיעה אצל היירונימוס ומצויה עדיין אצל בורכרד מהר ציון , במאה הי"ג "' . סמוך לכתובת זו נמצאת , Hay ככל הנראה העי ( יהושע ח א ואילך , ( כפי שמציע רריכט _" . לגת שמנים נוסף ההסבר : 'כאן נתפס ישו על ידי היהודים' ( מתי כו ( 56-46 ולהר הזיתים : 'כאן עלה מן הארץ השמיימה . ' על פי מפה זו 'ההר הנישא' הוא גם מקום הצום ( המצוין בחלק מהמפות ליד ההר , במדבר ) וגם מקום הפיתוי על ידי השטן . ליד ביתניה נוספה הכתובת ; 'כאן החיה האדון את אלעזר' ( יוחנן פרק יא , ( וליד חקל דמא המלים : 'שדה דמים , ' המוכיחות שוב את בקיאותו של המחבר בכתובים ( מתי כז . ( 8 ליד חדר הסעודה האחרונה הוסיף המצייר וציין כי שם , על פי המסורת , רחץ ישו את רגלי תלמידיו ( יוחנן יג , ( 18-2 ומתחתיו מצוי ציון שאינו מופיע אף באחת מן המפות העגולות : — Trivium Sanctc Marie 'כיכר מרים הקדושה . ' הכוונה כנראה לכיכר שליד כנסיית מרים הקדושה בהר ציון , שם , על פי מסורת נוצרית אפוקריפית , נפלה תרדמה על מרים אם ישו והיא עלתה השמימה * _" . ( Dormitio Mariac ) הכתובת המציינת את 'צליחת רוח הקודש' על השליחים נידונה כבר בהקשר למפת האג ( וראה לעיל . ( ליד בית לחם מציין המחבר גם את מקום המרטיריון של התינוקות החפים מפשע , שנרצחו בפקודתו של הורדוס ( מתי ב . ( 19-16 הדרך לנבי צמויל קרויה כאן 'הדרך למצפה , ' ושם זה אף ניתן למנזר שעל : Mons gaudii שוב מגלה כאן הצייר את ידיעותיו בכתובים ובמסורת הנוצרית , בזהותו את נבי צמויל עם מצפה המקראית " . לשמו הצלבני של נבי צמויל , , Mons gaudii נוסף ההסבר ו 'הר j _ליקאס ב . 20-8 זיהויו של מגדל עדר עם משכנות הרועים מצוי כבר אצל אוסביוס . ראה : 1904 . p . 42 Oiwmastikon < fer biblischen Ortsnamen . lxip / i {! mimn ( ed ) , Euschius Wake . ill . 1 . Has E . Kloster- י לגבי היירונימוס ראה : בלדי , עמ' . 111 דברי בורכרד מהר ציון ! /?• aliquanto 1 em pore ' contra vero Bethlehem est crT _] . _'!
יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר