2. מפות לונדון ופאריס

עמוד:443

הטמפלארי , ששכן במקום זה . המונח _וח 111 _קוז _^ _ז במשמעות — ecciesia כנסייה , מופיע במפה זו ובמפות אחרות ( כך — Tempium Anne כנסיית אנה הקדושה ; — Tempium S . Marie שמה של כנסייה זו עד בניינה מחדש בתקופה הצלבנית " , במפות האג וקופנהאגן — Tempium sancte crucis ; שמה של כנסיית הקבר במפת קרםנהאגן ; Tempium s . Georgii במפת שטוטגרט . ( שער דויד , Porta David — הוא שער יפו , נקרא כך כבר מן התקופה הביזאנטית , אז קיבלה המצודה את השם ' מגדל דויד " . ' ברובע הצפוני מזרחי של העיר מצוינת בריכת בית חיסדא , המכונה בדרך כלל piscina ( בריכה ) בלבד , אך נקראת כאן בשמה המלא . ברובע זה , ליד הצטלבות הרחובות הראשיים , מצוין מקום מושבם של חלפני הכספים , שהיה במרכז העיר ליד השווקים , שם ישבו חלפנים פראנקיים וסוריים . כאמור , בניגוד לשאר המפות , הרובע הדרומי מערבי נשאר ריק במפה זו . ברובע הצפוני מערבי מצוינת כנסיית הקבר , וסביבה גדר התוחמת את חצר הכנסייה ושער הכניסה אליה . גדר כזאת מצויה גם במפות של האג , בריסל וסנט אומר . הגולגותא מצוינת על ידי צלב בולט ליד שער החצר ( צלב המופיע גם במפות האג וסנט אומר . ( בקירבת ג ולגותא מצויה האבן שנבקעה _nnx — ( lapis _sdssus ) מהאבנים שנתבקעו על פי המסורת הנוצרית בזמן צליבתו של ישו ( מתי כז . ( 51 יוחנן מווירצבורג מספר שהיו רגילים להראות בקע זה בסלע הקלבאריה עצמו ; 4 י במפות העגולות דומה כי האבן מופיעה מחוץ לקלבאריה , אם כי קשה לומר זאת בביטחון . ליד כנסיית הקבר מופיעה 'הכנסייה הלטינית' , ecciesia latina — שהיא כפי הנראה כנסיית מרים הקדושה הלטינית של ההוספיטאלרים _" . העובדה שכנסייה זו מופיעה במקומה הנכון במפות אלו , ואילו במפות האחרות היא מועתקת מטעמי נוחיות לרובע הדרומי מערבי , עשויה להעיד על קירבה מיוחדת של מפה זו למקור . האתרים בסביבותיה של העיר מעטים יחסית במפות אלו . בצפון מערבה של העיר נמצא — Gaudii Mons הר השמחה , או כפי שנקרא בצרפתית , Momjoye הוא נבי צמויל . השם ניתן למקום כיוון שממנו השקיפו הצלבנים לראשונה אל ירושלים . בתקופה הצלבנית נוסד בנבי צמויל מנזר של נזירים פרי מונסטראטנזים . ראה : בלדי , עמ' . 577-575 ראה : אבל ( לעיל , הערה , ( 48 עמי . 34 סיפור נסו של ישו במקום זה מצוי ביוחנן ב . 15-2 השם מצוי בשלוש צורות — Beihsaida 1 ככל הנראה סירוס , בהשפעת בית צידא שליד הכנרת ; Bethzeta , Bethesda ( וראה ; בלדי , עמ' 572 הערה . ( 1 אין ודאות באשר לשם המקום בעברית . השם המקובל ביותר — בית חיסדא — אינו מופיע במקורות העבריים . יש טוענים שהשם הוא בית זיתא , על שם הנחל העובר במקום . החוקר ז '" ט מיליק הציע לקרוא בית אשדא , הואיל ושם דומה נתגלה _ב'מגילת הנחושת . ' לסקירה מפורטת בעניין מקור השם ראה : Gospel According to John 1-12 , The Anchor Ribic . r . f . Brown . The . New York 19 M _1 . pp . 206-207 לאחרונה הועלתה הצעה לפרש את השם 'בית חיסדא' כבית תועבה , לאחר שנתגלה בחפירות במקום מקדש של אסקלפיוס . ראה _בענין זה : r . m . Mackowski , , ' . Jerusalem 30 a . d . — a New Map שהופיע בספר הקונגרס הארכיאולוגי השלישי בישראל , ירושלים , 1975 עמ' 27 ואילך . M אצל טובלר , תיאורים , עמ' . 144 " על הכנסיות באיזור זה ראה : י' פטריך , _'המיבנה של רובע המוריסטן בירושלים בתקופה הצלבנית , ' קתדרה , 33 ( תשמ"ד , ( עמ' . 16-3 דיון נרחב על כך ראה לעיל , בפרק 'הטופוגראפיה _והמימצא הארכיאו לוגי , ' י'י ראה : פראוור , תולדות , א , עמי 550 ; 132 הערה . 49

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר