1. מפת קמבריי

עמוד:429

מוקדמת ביותר " . הקשתות המופיעות בציור נראות כפתחיהן של המערות שבהן התגוררו הנזירים . בסמוך לו מצוינת 'יד אבשלום' . ( manus Absaion ) שם זה הנו יוצא דופן . לרוב זוהה האתר הקרוי בפינו יד אבשלום בשם קבר יהושפט , ובנימין מטודלה הוא היחיד הקורא למקום יד אבשלום . שם זה חוזר ומופיע במפות רק במאה הט"ו . בקירבת מקום מצויה 'כנסיית מרים הקדושה בעמק יהושפט , ' שנבנתה מחדש בתקופה הצלבנית והיתה אחת הכנסיות החשובות בירושלים בזמן זה , ואמנם כך היא מצוירת במפה . לצדה , קטנה יותר , מופיעה כנסיית גת שמנים . מעל למבנים המצויים בעמק מתנשא בכל הודו הר הזיתים . בפיסגתו מצוינת כנסייה , אך שמה אינו נקוב . על פי התיאור המופיע במפה קשה לזהותה עם כנסיית העלייה השמימה . ייתכן כי זוהי כנסיית האלאונה , ( Eleona ) שחודשה גם היא בתקופה הצלבנית ונקראה בשם / Pater Noster' מצפון לעיר מופיעות שתי כנסיות — 'כנסיית סטפאן הקדוש' ( Ecciesia s . stephani ) ו'כנסיית לזררס הקדוש' , ( Ecciesia s . Lazari ) המצויה בפינה הצפונית מערבית של החומה . כנסיית סטפאן הקדוש נבנתה לראשונה על ידי הקיסרית אודוקיה ( Eudokia ) בשנת . 460 אליה הועברו עצמותיו של סטפאן שנתגלו על פי המסורת הנוצרית בכפר גמלא והיו טמונות בהר ציון משנת . 415 כנסייה זו נהרסה בידי הפרסים בשנת 614 ונבנתה מחדש בידי הצלבנים " . כנסיית לזרוס הקדוש , הנזכרת במפה זו בלבד , היתה שייכת לבית המצורעים ( Domus Leprosomm ) של מסדר המצורעים בעל שם זה , שהיה מצוי בקירבת מקום . מדרום לעיר , בהר ציון , מצוינת 'כנסיית מרים הקדושה בהר ציון' , ( Ecciesia s . Marie Montis Syon ) המופיעה בשם זה במפה זו בלבד . במפת מונפליה ( ראה להלן ) היא מופיעה בשם , s . Marie ובשאר המפות היא מצוינת בכינוי — cenacuium 'חדר הסעודה האחרונה . ' כנסייה זו נבנתה גם היא מחדש בידי הצלבנים . גודלה ומספר צריחיה מעידים על חשיבותה בעיני הצייר . במפה מצוינות דרכי גישה רבות אל העיר . שלא כביתר המפות , אין מפה זו מסתפקת בדרכים המובילות ממערבה של העיר לבית לחם _aiojinoM , 11 היא נכי צמויל . ממזרח לעיר מצוינות שתי דרכים , אחת היוצאת מ'שער הזהב' ( Porta a urea ) ואחת היוצאת משער יהושפט . ( PortaJosaphat ) דרכים אלה נפגשות בעמק יהושפט לצד 'כנסיית מרים הקדושה בעמק יהושפט / ומשם עולה הדרך ומטפסת במעלה הר הזיתים . מ'שער סטפאן הקדוש' שבצפון העיר יוצאת דרך המובילה לכנסייה 211 השווה : וילקינסון , מפתח , עמ' s . v . Olives . the 167 Mount of 21 שם , מפתח , עמי " s . v . Jehoshaphat , Valley 01 , 160 בתקופה הצלבנית המשיכו להצביע גם על הר ציון כמקום קבורתו של סטפאן למרות קיומה של כנסיית סטפאן הקדוש בצפון העיר . גם זיוול ף וגם תיאודוריך מספרים כי סטפאן קבור בהר ציון . ראה : בלדי , עמ' . 636-630 נראה כי קודם לבניית הכנסייה על ידי _אורוקיה היתה במקום קאפלה או כנסייה לכבוד סטפאן . הסיפור על העברת גופתו של סטפאן מכפר גמלא ( עם גופותיהם של רבן גמליאל ושני בניו ) נמסר באיגרתו של הכומר i . udan ( משנת 'Epistola : ( 415 . 41 . 807-818 corporis Stephani martyris primi et aliorum' , PL , Luciani ad omnem Eeelesiam de revelatione המסורת נזכרת בתיאור מאוחר יותר מאת עולה רגל אלמוני ( א . { PPTS , 6 , p . בעניין זה ובנוגע למסורות הרבות הנוגעות לקבורתו וסקילתו של סטפאן ראה ; gie el de Liturgie , V . 1 , Paris 1922 , pp . 631 ; M . J . H . _LcdeTcq , Dictionnaire d'Anheolo- ; Analecta Bolhwdiana . XXVII ( 1906 ) , pp . 359-368 Saint Etienne , a propos d ' une controverse' , 42 S ; P . Peeters , 'Le sanctuaire de la lapidation de Etienne a Je ' rusalcm _' _, ROC , XII ( 1907 ) . pp . 412- Legrange , 'Le sancluuirc de la lapidation de saint המסורת נזכרת גם במפת מינכן הנידונה להלן .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר