פרק שישה-עשר מפות ירושלים בימי הביניים

עמוד:421

מקובלות ביותר במשך כל ימי הביניים , ובחלקן מופיעה ירושלים כעיגול במרכז . המפורסמות מבין המפות הללו הן מפת הרפורד , ( Hereford ) מפת אבסטורף , ( Ebstorf ) ומפת 'תהילים' . ( Psalter ) וודורד ( לעיל , הערה ( 5 טוען שירושלים מופיעה במרכז רק החל במאה הי"ג , בעקבות עליית מעמדה כמרכז דתי רוחני בתקופה הצלבנית . ייתכן , אם כן , כי מפות ירושלים העגולות אכן שאבו את השראתן ממפות ה _1-0 , ובהמשך אף שולבו במרכזן של מפות מטיפוס זה . ב ) האוריינטאציה — אלמנט נוסף הקושר את קבוצת המפות העגולות למפות r-O ' , 7 הוא האוריינטאציה שלהן . חלקן העליון של מפות ירושלים העגולות , כמו זה של מפות _ה ס-ץ , מופנה תמיד לכיוון מזרח . זאת בעוד שהמפה המרובעת ממונפליה מכוונת כלפי צפון , והמפה המעוינת מקמבריי כלפי צפון מערב . ג _< תוכנית העיר — השערים , הרחובות הראשיים , הדרכים היוצאות מן העיר והמבנים העיקריים זהים בכל המפות העגולות . החלל העירוני שנוצר נפרץ על ידי חמישה שערים , שמקומם זהה בכל המפות : א _< שער סטפאן הקדוש , המצוי במקומו של שער שכם היום , ונקרא כך מפני שבקרבתו עמדה כנסיית סטפאן הקדוש . ב _< שער עמק יהושפט , שפנה לעמק יהושפט ונמצא בקרבת כנסיית מרים הקדושה בעמק יהושפט . ג ) שער הזהב , שדרכו נכנס ישו לירושלים ב'יום א' של כפות התמרים' כשהוא רכוב על אתון ( ראה להלן , הערה . ( 36 ד _< שער הר ציון . ה _< שער דויד , הנמצא במערבה של העיר במקומו של שער יפו היום . הדרכים היוצאות מן העיר זהות גם הן במפות כולן : משער דויד נפרשות באופן סימטרי שתי דרכים : אחת דרומה לבית לחם ואחת צפונה לכיוון ' ) Mons Gaudii הר השמחה , ( ' הוא נבי צמויל . הרחובות הראשיים המצטלבים יוצרים במפות ארבעה רבעים שווים בגודלם י הם נפגשים בדיוק במרכז העיגול , כמקומו של השוק . נוסף על שני רחובות מרכזיים אלה מצוין גם הרחוב המוביל לשער עמק יהושפט , ולעתים גם הרחוב העובר למרגלות הר הבית ומסתיים קרוב לשער סטפאן הקדוש , רחוב שעבר ככל הנראה בתווי _הטירופיאון ( רחוב 'הגיא' של ימינו . ( בתוך מסגרת כללית זו בולטים המבנים החשובים ביותר : כנסיית הקבר ( Sanctum Sepuichmm ) ו'מקדש האדון' . ( Tempium Domini ) אלה מוצגים לעתים קרובות כשני עיגולים המשלימים זה את זה . מבנים נוספים בולטים במיוחד הם 'מגדל דויד' ( Turns David ) ו'מקדש שלמה' . ( Salomonis Tempium ) ד _< אתרים ומסורות — מסורות רבות ואתרים רבים , הן בתוך העיר והן מחוצה לה , מופיעים כמעט באופן קבוע בכל המפות העגולות . בחירתם , מקומם במפה והכינוי שניתן להם זהים כמעט בכל המקרים ומצביעים על הקשר ההדוק בין המפות העגולות . נוסף על המונומנטים העיקריים מופיעים כמעט באופן קבוע ' ) porta speciosa השער המפואר ( ' י ' ) ecdesia s . Anna כנסיית אנה הקדושה ( ' ו ' ) claustrum Salomonis מנזר שלמה ' ) forum rerum venalium ;( ' שולן המכירות ' ) monete cambium ;( ' מקום החלפת הכספים ' ) lapis scissus ;( ' האבן שנבקעה ' ) ecdesia latina ;( ' הכנסייה הלטינית . ( ' מחוץ לחומות מופיעים ' ) ascensio domini / עליית האדון ( ' ו ' ) est jhesus sedens super asinam porta a urea qua ingressus שער הזהב , שדרכו נכנס ישו כשהוא יושב על האתון ;( '

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר