פרק חמישה־עשר השפעת מסעי הצלב על התיאורים החזותיים של ירושלים

עמוד:414

מליסנדה , וגם שם לבושות אחדות מהן בלבוש דומה ( ראה הפרק על האמנות הצלבנית , בירושלים , בכרך זה . ( התיאור של ירושלים בכתב היד מדיז'ון כולל , אם כן , הדים ממסע הצלב הראשון ואולי אף הושפע ממנו ישירות . אולם מסע הצלב הביא כראש ובראשונה לחידוד הסמליות של ירושלים השמימית ולא לתיאור מציאותי של ירושלים הארצית . הסמליות הזאת מורכבת מיסודות היסטוריים יהודיים ואסכטולוגיים נוצריים . לכך מתוסף ההיבט האלגורי המוסרי , המבוסס על פואמה נוצרית קדומה מאת פרוךנטיוס , ( Prudentius ) המוקדשת לפסיכומאכיה , ( Psychomaehia ) היא מלחמת הנפש המתממשת בהתמודדויות שבין המידות הטובות והמידות הרעות . התיאור החזותי של דויד במרכז ירושלים בכתב היד מדיז'ון ממחיש את כלל היסודות המרכיבים את סמליותה של ירושלים השמימית בתפיסה הנוצרית של ימי הביניים . הדמיון שבין היצירה הזאת לבין תיאורים חזותיים אחרים של ירושלים השמימית , ששימשו לה מקור השראה אפשרי , תורם להבנה טובה יותר של מרכיביה ומשמעותה של התפיסה הנוצרית על ירושלים בכלל ושל התיאור מדיז'ון בפרט . בציור קיר מן המחצית השנייה של המאה הי"א , בכיפת הנרתקס של כנסיית sopra Civate San _Pietm ai Monte ( צפון איטליה , ( מופיע ישו במרכז ירושלים השמימית , שחומותיה נראות כרבוע בעל איור . 13 כתב יד מן הספרייה העירונית _בדיז'ון , מס . , 14 דף 13 ב על פי Steger

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר