פרק חמישה־עשר השפעת מסעי הצלב על התיאורים החזותיים של ירושלים

עמוד:404

כללו של דבר . המפות הצלבניות משלבות בתיאור ירושלים גם את המסורת הנוצרית הקדומה ( מפת מידבא , ( גם את הנטיות הגיאומטריות המופשטות של האמנות המערבית שלפני מסעי הצלב ( מפת סן גאלן והאפו קליפסות המעוטרות , ( וגם את מסורת המקומות הקדושים , שעמם חידשה הנצרות המערבית מגע ישיר משנת 1099 ( הקבר הקדוש ומרכזיותו בירושלים . ( עצם השילוב של יסודות קרטוגראפיים , תיאולוגיים ואפוקליפטיים אסכטולוגיים בתיאורים אלה מעיד על המשך המגמה הקיימת בנצרות מאז ימי קונסטנטינוס הגדול , שעל פיה מיטשטשים הגבולות בין ירושלים הארצית וירושלים השמימית . במפות של סנט אומר , בריסל ( ראה להלן 'מפות ירושלים' מפה ( 5 ושטוטגרט , הצורה העגולה מופיעה פעמיים נוספות בתוך חומותיה של העיר ירושלים , בווריאציה קרובה במיוחד לתיאורי ירושלים השמימית בספרי האפוקליפסה של ולנסיאן ופאריס " פעם כדי לתאר את ' ) 1 em plum 1 > omini מקדש האדון' = כיפת הסלע _< במזרח ופעם שנייה ממולו , כדי לציין את Sepukimim _00 / 7 _?//> / ( הקבר הקדוש ) במערבה של העיר . הקרוב ביותר לתיאורים האפוקליפטיים של העיר והמושלם ביותר בצורתו העגולה ובצורת הצלב הנוצרת על ידי ארבעת השערים הוא התיאור של Tempium _crtn re ! במפת בריסל . ' מקדש האדון' הוא , כאמור , הזיהוי הצלבני למבנה המתומן של כיפת הסלע , שהמוסלמים בנו בהר הבית המבנה נכבש על ידי טאנקרד מייד אחרי ה 15 ביולי 1099 והוכרז " . incus sacrosanct us התיאור הזהה שניתן כמפה הצלבנית לכיפת הסלע ולכנסיית הקבר מעיד על חזרה מכוונת לשורשי התפיסה הנוצרית על ירושלים . הקיסר קונסטנטינוס , בבנותו את כנסיית הקבר , יצר את המוקד החדש של ירושלים החדשה , כנגד בית המקדש החרב , סמלה של ירושלים היהודית הטמאה . - ' המוסלמים החזירו להר הבית אה י . ~ לז הקדושה שאבדה לו בתקופה הנוצרית הקדומה . :: לאחר כיבוש הר הבית , לא נותר לצלבנים אלא להשתלט על הבניינים המפוארים שעמדו שם ולהעניק להם תוכן נוצרי חדש ישן . המשימה לא היתה קשה במיוחד , שכן ההשקפה הנוצרית על ירושלים היתה מושתתת ממילא על המסורות היהודיות הקדומות הקשורות בבית המקדש , אף על פי שהיא העתיקה אותן לגולגותא _' . יתר על כן , גם האדריכלות המוסלמית על הר הבית נראתה מוכרת ומובנת לצלבנים , שכן היתה בנויה על פי הדגם של כנסיית הקבר _הקונכטנטינית : מבנה ריכוזי ( מתומן , ( המשמש כמונומנט לסלע הקדוש , עומד בציר אחד עם מבנה אורך ( בסיליקה , ( המשמש כבית תפילה ( מסגד אלאקצא _, ( וביניהם מפרידה חצר פתוחה . שלא במרכיביה השונים של כנסיית הקבר הקונסטנטינית , המבנים המוסלמיים על הר ? v ) 2 \ . I . 2 K . 2 . cd H . I la . 'Len 11 K \ c 1 . _IKidelberg I _9 IV pp . _Fulcherius Can lotenMs . Ilisioriu Hierosojymiunui . - ' " _ויליאם מצור ט , 9 ( עמי / oA ואילך ) : 1 יאה לעיי , הערה י . to rnzilodm _1 _( 2 _nfiilghrtO J _> ut \ ii ti ' un es _^ ai 1 / 1 /' M . tie _Voiuic . /( V / W . _ww / ' _;/ ' _) _
יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר