חותמות ירושלים

עמוד:384

חותמות ירושלים אין עוד תקופה בתולדות העיר עד סוף התקופה העת'מאנית , ואולי אף תחילת המנדט הבריטי , שהתברכה במספר כה גדול של חותמות כתקופה הצלבנית . אנו נזקקים כאן לאותו ענף מחקרי הנקרא סיגילוגראפיה , העוסק בעיצוב המיוחד של החותמות . 17 לענייננו נתרכז כאן רק בחותמות התורמים לידיעת פני העיר וממחישים הרבה מן המוסדות שפעלו בה ובכך עיצבו את חייה . החותם ( לטינית ; sigillum צרפתית ; sceau אנגלית ( seal שימש לאישור אמיתותה של תעודה או נאמנותה של פעולה , בדרך כלל מסחרית או משפטית . גם החוק הצלבני דורש במקרים מסוימים חתימת חותם כדי לתת תוקף לתעודה או לפעולה משפטית . ls הוא אף מבדיל על פי הפעולה בין חותם עופרת לחותם שעווה . בהקשר לענייננו נוכל לציין שני סוגי חותמות , על פי מוצאם ומטרתם . הסוג הראשון הוא חותמות אדוני העיר , הם מלכי ירושלים , ורק מקרה הוא שלא נשתמרו חותמות של מוסדות ממלכתיים בעיר כגון 'בית דין הבורגנים , ' כשם שנשתמרו , דרך משל , מ'בית דין הבורגנים' של עכו '' . הסוג השני כולל מספר רב של חותמות מוסדות כנסייתיים , החל בפטריארך ירושלים , ששלט ברובע משלו בעיר הבירה , עבור בקאנוניקים של כנסיית הקבר , ראשי המסדרים הצבאיים בעיר , ראשי הכנסיות למיניהן וכלה בראשי המנזרים לסוגיהם . ראשיהם של כל המוסדות האלה היו משתמשים בחותמת לאישור תעודות בעלות תוקף משפטי . ענייננו המיוחד הוא דווקא בצד החזותי של החותמות , מאחר שהחותם היה גם בחינת הכרזה של סמכות שלטונית ולעתים דימוי עצמי של בעליו . החותם המרהיב והמפואר ביותר שנשתמר הוא של ז'אן דה , ( jean de Brienne ) jjr e מלך ירושלים בשנים — 1213-1210 שנים שבהן שוב לא היתה העיר בשלטון הצלבנים ( איור . ( 9 אולם האבטיפוס של חותם זה מצוי פעמים מספר בחותמות הבאלדוינים , מלכי ירושלים במאה הי"ב . חותמו של ז'אן דה ברי !< ן מכריז על הקשר הישיר והחזק בינו ובין בירתו " . בצד הפנים של החותם נראה דיוקן המלך בבגדי ההכתרה . אולם מעניין במיוחד צד האחור : תחת צלב בעל שתי זרועות אופקיות , טבוע דיוקן של שלושה בניינים — אותות ההיכר של העיר . במרכז 'מגדל דויד , ' הוא מצודת העיר , ומשני הצדדים כיפת הסלע ( הוא 'מקדש האדון ( ' וכנסיית הקבר . 17 המחקר הקלאסי הוא & F . Chalandon , 1 J 11-1 _otloh / tie ! 'Orient latin . A . Blanchet _. G . Schlumberger , , _pbn . Paris 1943 ניכר מהחותמות שנעלמו בינתיים , יריע מרישומיו של הנזיר הפראנציסקאני אמיקו ( Bernardino Amico ) מסוף המאה הט '' ז . הרישומים נדפסו בספר הכולל מפות ותוכניות מארץ ישראל , נדפס ברומא 1596 ולאחר מכן פעמים מספר . ראה . 219 r . Rohx ' _whi . Bibliothecacieographica Pulaesiinae . : יו _npDn . Berlin 1890 [ repr . Jerusalem 1963 ] . נמצא בכתב יד Palermo Bibi . Communale Sq . H . וו . חותמות רבים פורסמו על ידי סבסטיאן פאולי , ( Sebasiian Paoli ) אשר פרסם אוסף חשוב של תעודות מארכיון מסדר ההוספיטאלרים : _Coitice f PCX am in den Kreuzfahrer- 3 , Malta , I-II , Lucca 1733-1737 cliplomaticodel sacro online Gerosolimitano oggi
יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר