האמנויות

עמוד:367

פסיפסי שיש מוכר בעיקר באיטליה ובסיציליה של ימי הביניים " ' . אין זה מן הנמנע שאף בכך משתקפת השפעת הצלבנים , אף לאחר גירושם מירושלים . קשה להניח כי מדובר בעדות של ממש מימי הצלבנים . מכל מקום , השימוש בטכניקה זו מצומצם , ולהוציא עוד שני קטעים במסגד אלאקצא המזכירים אותה , נראה כי האמנים המוסלמים זנחו סגנון זה . הדגם השליט הוא כעין כוכבים קטנים , במשטח רצוף , המכסים את כל השטח משני צדיו של המחראב . אמנות העץ כידוע , העץ הוא חומר אורגאני , ומטבעו הוא ניזוק ונפגע בנקל . גרם המזל ומספר עדויות לאמנות זו שרדו , ומהן ניתן ללמוד על רמתה הגבוהה של אמנות עבודות העץ ועל _המיגוון הרחב של הטכניקות שכהן השתמשו בעלי המלאכה לעיטורן של היצירות הללו . אף מעניין לעמוד על השימושים השונים שלהם הועידו את יצירות העץ . על פי סדר החשיבות , ובוודאי על פי הסדר הכרונולוגי , מן הראוי לפתוח סעיף זה בהצגת יצירת אמנות בעץ שהיתה אחת הפסגות באמנות זו ויצירת המופת של האמנות המוסלמית בכללה . לדאבון הלב נהרסה יצירה זו כליל באש שהוצתה במסגד אלאקצא בידי מטורף בשנת . 1968 הדברים אמורים במנבר של נור אלדין . אם מדייקים בתאריך יש לומר שהוא הזמין את עבודת המנבר עוד לפני התקופה האיובית , שכן השתייך לשושלת הזנגים , שקדמו לאיובים . אך המנבר הובא מחלב לירושלים בידי צלאח אלדין , לאחר ששיפץ את מסגד אלאקצא . ממילא משולבת הצבתו של המנבר בראשיתה של התקופה האיובית בירושלים . " רבים ממאפייני האומנות המוסלמית , אפילו זו של התקופה הממלוכית , בתחום עבודות העץ , ואף מעבר לו , מצויים כבר במנבר של נור אלדין . זהו רהיט גדול , שבו מוליך גרם מדרגות לעבר מושב רם . הכניסה למדרגות עשויה ככניסה למבנה לכל דבר — שתי דלתות , משקוף מוכתר בנטיפים ושתי מזוזות ( איור . ( 14 גם הקירוי מעל למושב מתכונן כפריט ארכיטקטוני , עם שתי הקשתות משני צדיו , הסוגרות את המושב , וכל אלה מוכתרים במשקוף שמתחתיו נטיפים . מעל למשקוף העליון שורה של שיניות קטנות וקישוטיות , דוגמת אלה המצויות על גבי מבנים שונים , המזכירות את העיטור שמעל לחלק המרכזי כחזית מסגד אלאקצא עצמו . שיניות אלו , המכתירות את המנכר , מקיפות אותו משלושה צדדים . כל היחידה ה'ארכיטקטונית' הזאת היתה עשויה עץ מעוטר , בשלל דגמים מגולפים , כולל שיבוצי שנהב . הדגמים כוללים , מלכד עיטורים ארכיטקטוניים כגון קשתות , גומחות ונטיפים , דגמים הנדסיים שונים , וכמובן קישוטים אפיגראפיים — במספר גדול של כתובות המופיעות במסגרות של חלקים שונים של המנבר ( איור . ( 15 אחד המכלולים המורכבים והחדשניים השייכים לתקופה זו הוא ללא ספק סורג העץ המקיף את הסלע שבכיפת הסלע . סורג זה יוצא דופן לא רק במידותיו — שכן היקפו עולה על המצוי כרוב היצירות מתחום אמנות העץ — אלא בכך שהוא מתוארך במפורש לתקופה האיובית , 592-95 להג'רה . ככר ואן כרכם עמד על הזיקה שכין סוג זה של פסיפסי שיש לבין הפסיפסים הדומים באיטליה של ימי הביניים ; ראה : ואן ברכם , הר הבית , עמי . 415-413 " י דיון היסטורי מפורט באירוע זה וניתוח המידע העולה מן המנבר ראה י ואן ברכם , הר הבית , עמ' . 402-393 להיבטים הרוחניים של האירוע ראה לעיל , בפרק קדושת ירושלים באסלאם ....

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר