המבנים

עמוד:360

מרים רוזן איילו ן מבין מבני הזיכרון יש להזכיר גם את ק בת יוסף , המעוררת בעיות מספר ( איור . ( 6 אמנם קבועה כה הכתובת המונומנטאלית האיובית הקדומה ביותר הנמצאת על הר הבית , על שמו של צלאח אלדין , משנת 587 להג'רה . ( 1191 = ) אולם כתובת זו טעונה ברור , ככל הנראה אינה באתרה , שכן היא מתייחסת לשיפוץ החומות ולחפיר שנחפר לפניהן , (!* נראה כי מבנה קבת יוסף מאוחר לתאריך הרשום בכתובת , אולם קשה לדעת בדיוק מתי נבנה . כתובת נוספת , מאוחרת יותר , משנת 1092 להג'רה , ( 1681 = ) כלומר , מן התקופה העות'מאנית , מצויה בחזית המבנה , ואם כן אף היא אינה תורמת לתיארוך הבנייה המוקדמת של המבנה . כמה עובדות מזדקרות בבירור לעין ומצביעות על חדירת יסודות בתר צלבניים לאמנות המוסלמית . הדברים אמורים במיוחד לגבי קשתות סרט הזיגזג המעטרות את חזית המבנה ואת הגומחה הפנימית . לא פחות מעניינת קשת ה'כריות' המקיפה את חלקה העליון של הגומחה . עם זאת , לא ניתן לתארך בוודאות את המבנה . בהקשר זה של האדריכלות הדתית נציין עוד נושא שהוא גבולי , אך יש לו קשר הדוק עם קטגוריה זו , הרי הם המקשתים ( קנאטר , ( המצויים על גבי המשטח המוגבה שבהר הבית . אמנם אין אלה מבנים כעלי משמעות דתית מטבע בנייתם , אך מקומם ותפקידם מחייב את שילובם בקבוצה ארכיטקטונית זו . שמונה קבוצות מקשתים מצויות על גבי המשטח המוגבה של הר הבית ומכתירות את שמונת גרמי המדרגות המוליכים אל משטח זה מהמפלס הנמוך יותר . אין כל המקשתים בני אותה תקופה ואין הם זהים במידותיהם , אך הם שומרים על אחידות 'רעיונית , ' אף על פי שהם נבדלים בפרטי עיטור שונים , ובראש ובראשונה במספר הקשתות שלהם , ומכאן גם ברוחבם . הקבוצה הנמצאת באיזור הדרומי מזרחי נושאת כתובת המתארכת אותה לשנת 608 להג'רה , ( 1211 = ) כלומר , לתקופה האיובית . מספר מקשתים נושאים כתובות ממלוכיות , אך לרוב אין אלה אלא חידושים ושיפוצים , מאחר שידוע על איור . 6 קבת יוסף באדיבות רשות העתיקות והמוזיאונים

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר