אמנות זעירה

עמוד:351

לצורות הגיאומטריות . נזכיר לדוגמה קופסת שנהב משנת . 1005 שמקורה בספרד המוסלמית , בקורדובה ( היום Museo de Navarra _^ בפ ? 7 ? לונה , איור . ( 29 הקופסה הזאת מייצגת קבוצה הומוגנית למדי של עבודות שנהב שנעשו בקורדובה בין השנים rr 1050-950 העיטור שלה הוא רשת צפופה מאוד של גבעולים ועלים , שבה משולבות חיות וציפורים בעמדות _הךאלדיות או במאבק , _ומדליונים שמסגרתם הגיאומטרית נוצרת מתוך המסגרות המלבניות הכלליות של כל חלק וחלק בקופסה . בתוך המדליונים של חזית הקופסה מתוארות סצינות חצר בהשתתפות נסיכים ומשרתיהם . אף על פי שקבוצת השנהבים הזאת מהווה חטיבה סגנונית אחידה ומוגבלת לאיזור קורדובה ולשנים , 1050-950 חלק ממרכיביה אופייני לאמנות המוסלמית בכלל ולאמנות השנהבים המוסלמיים בפרט " . המרכיבים האלה משותפים לאמנות המוסלמית ולכריכת השנהב הצלבנית מירושלים : דגם הסריגים הצפופים היוצר מדליונים בקרבו ומשלב חיות , ציפורים ודמויות אדם בעמדות הךאלךיות , עמדות קרב או בסצינות ; הצירוף של גבעולים , עלים , חיות ובני אדם עם צורות גיאומטריות מופשטות . לאור התפוצה הרכה של היסודות האלה באמנות המוסלמית , מותר להניח שהם אשר השפיעו על היצירה הצלבנית הנידונה . ההשפעה עברה , אל נכון , דרך אמן מקומי , שהיה בקי 23 / 24 ; E . Kiihnel , Die Ishimischcn Elfenbeinskul- Victoria and Albert Museum , I 960 , pp . 26 , 29 , pis . J . Beckwith , Caskets from Conlobu , London , '''' p is . XXII-XXVI pluren VUI .-XIU . Jcihrhumlert , Berlin 1971 , / IV 35 . ' / M Kiih nel , Elfenbcinskulpluren ( note 154 ) , pp . I IT . שם , במיוחד מס' . 137 , 131 , 82 , 32 , 31 איור . 29 קופסת שנהב מקוררובה היום בפמפלונה

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר