אמנות זעירה

עמוד:349

Humiiitas בעזרת Spes כורתת את ראש Patientia ; Superbia עומדת בפני 1 ™ המתאבדת ; Sobrietas מנצחת את Fortitudo ; Luxuria דוקרת את _nvpin Concordia ; Avaritia חרב בפיה של . L ( a ) eticia ; Largitas ; Beatitudo ; Discordia הלוח האחורי ( איור . ( 28 בתוך המדליונים של הלוח האחורי מופיעה שש פעמים דמותו של מלך לבוש בגד טקסי ביזאנטי ( בשש וריאציות ) וכתר " . ולא זו בלבד שדמות המלך לבושה בבגד שונה במעט בכל אחת משש הופעותיה , אלא שהיא גם משנה את מראה פניה מפעם לפעם . בכל מדליון עושה המלך מעשה חסד אחר , המזוהה בלוחית שכה כתוב הפסוק המתאים מן האוונגליון , מתי כה 36-35 ( משמאל לימין ומלמעלה למטה ) ו המלך מאכיל , משקה , מעניק מחסה לזרים , מחלק בגדים , מבקר חולים , משחרר אסירים ' ) כי רעב הייתי ותאכילוני , צמא הייתי ותשקוני , אורח הייתי ותאספוני ; ערום ותכסוני , חולה ותבקרוני , במשמר הייתי ותבוא אלי . ( ' בפינות שכין המדליונים מתוארות ציפורים בעמדות סימטריות וחיות בסצינות קרב ( במרכז , ( משולבות בין סריגי הרקע . כריכת השנהב של ספר התהילים של המלכה מליסנדה היא יצירה מקורית , מורכבת ויחידה במינה . חלק מן המוטיבים והסצינות המעטרים אותה שייך מאז ומתמיד לאיקונוגראפיה הנוצרית , אבל הצירוף , מידת הגיבוש של נושאים מסוימים ודרך העיצוב מיוחדים במינם . הקדשת עיקרה של חזית הכריכה לסצינות מחיי דויד , מחבר ספר תהילים על פי המסורת , היא ביטוי להתאמה בין הכריכה לבין תוכנו של כתב היד . במיוחד קשור להיבט הזה המדליון בצד ימין למטה , המתאר את דויד המלך המנגן בהשראת יונת אלוהים . אבל במבחר הסצינות ובאופן תיאורן ניתן להבחין בדגשים נוספים , המרחיבים את משמעותו של מחזור הסצינות מחיי דויד בכריכה הזאת . מתוך שש הסצינות שנבחרו , שתיים הן סצינות קרב , שבהן מתגבר דויד על האריה והדוב ועל גליית . הסצינות האלה מתקשרות בוודאי למאבקים שבין המידות הטובות והרעות , המתוארים מחוץ למדליונים . _"' ההאנשות האלה מצויות אחדות הלבושות בבגדי חיילים ובכובעים , דבר העשוי להתפרש כרמז למלחמות הצלבנים למען ארץ ישראל . גם בשתי סצינות אחרות ממחזור חיי דויד — הימנית מלמעלה והשמאלית מלמטה — מצויה הקבלה אפשרית למלכי ירושלים הצלבנית ולבנייתה מחדש של כנסיית הקבר ( או להחלטה לבנותה . ( שתי הסצינות האלה הן היחידות המלוות בכתובות מפורטות , המתייחסות לא רק לשמות המשתתפים אלא גם לתיאור המתרחש ולזיהוי חפצים מן התפאורה . במדליון הימני למעלה מתוארת משיחת דויד , כלשון הכתובת , Ungitur David ואילו המבנה עם הדלת הפתוחה בצד ימין מזוהה . _Bethleerro המשיחה והמקור האלוהי של הסמכות היו מרכיבי יסוד בתפיסת המלכות הצלבנית , והמלך באלדוין הראשון אף הוכתר בבית לחם ' . יי כאמור , המדליון השמאלי למטה , המשופע בכתובות , מהווה אולי הקבלה לבנייתה מחדש של כנסיית הקבר ( או להחלטה לבנותה מחדש . ( הדבר הבולט ביותר במדליון הזה הוא מבנה לבנים מורכב , שבתוכו משתחווה המלך דויד בפני מזבח במרכז , המזוהה 1 _cesrcT , ומתחרט ( מעל ראשו כתוב . ( peccavi Ego גד הנביא עומד מולו ומחזיק בידו מגילה פתוחה , כדרך נביאים וקדושים אחרים באמנות Strasburg 1936 A . Grabar , L' empe ' reur dans I ' ari byzantin , [ il > _Kunsides Mine / alters _vondenAnfangenbis zum 13 . A . Katzenellenbogcn , 'Die Psychomachie in der 151 IW London 1939 Allegoriesofthe Virtuesand VicesinMeilii'vul Art , . lahrhundert _' , PhD Diss ., Hamburg I 93 . ; _1 idem , פראוור , הצלבנים , עמ' _Kingdomof Jerusalem , Oxford , 1979 , pp . 60-6 I J . Richard , The Latin ; 100

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר