ציור

עמוד:346

מונומנטים ; הקאפלה הצלבנית של שער שכם , שנחפרה בשנות השישים של המאה הנוכחית על ידי בית הספר הבריטי לארכיאולוגיה בירושלים " , וכנסיית גת שמנים . 144 מן הקאפלה הצבאית של שער שכם , שהיתה מוקדשת כנראה לבתולה , שרדו קטעי פרסקו שניתן לשחזרם לסצינת הבשורה \ קטעים אלה נמצאים היום במוזיאון רוקפלר ( איור 145 . ( 24 מכנסיית גת שמנים שרד ראש של מלאך עם הילה , הנמצא היום במוזיאון ההלקאה ( איור . ( 25 ראשי שני המלאכים , המגלים נקודות משותפות , ' 46 דומים לראשי המלאכים המתוארים בפסיפס שבין חלונות הקיר הצפוני של אולם התווך בכנסיית המולד ( איור : ( 26 נטיית הראש , התלתלים וצורת איסוף השער , ההילה , הצוואר , הסנטר המלא , הפה הצר , האף הארוך , העיניים הקטנות , הפרופורציות בין תווי הפנים — כל אלה מעידים על הדמיון בין הקטעים הירושלמיים לבין פסיפסי בית לחם ועל השתייכותם למסורת הביזאנטית של הרבע השלישי של המאה הי"ב — תקופת מעורבותו של הקיסר מנואל קומננוס בעשייה האמנותית בארץ ישראל , שאליה שייכים גם ציורי הקיר של אבו ערש . Preliminary Report on Excava- 7 tions at the Damascus Gale . Jerusalem , 1964-6 ' , J . B . Hennessy , י-יי . קין Levant , . \| ( 197 ( 1 ) , 'Tempera nell' antica basilica di Gethsemane ' , S . G . Orfali , ( iclliscmtini , I ' aris 1924 ; B . _Bagatti . 144 s 153-159 Rivisia di Archeologiu Crisliaiw , XV ( I 93 _X ) . pp . 146 Century ' , in : Folda , Crusader Art , pp . 191-214 Crusader Wallpainting of the Mid-Twelfth I ,.- A . Hunt , 'Damascus Gate . Jerusalem , and , עמ' . 196 איור . 26 כנסיית המולד בבית לחם , ראש של מלאך , פסיפס בקיר הצפוני איור . 25 כנסיית הגואל בגת שמנים , ראש של מלאך , פרסקו היום במוזיאון ההלקאה

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר