ציור

עמוד:345

והנצרות היוונית אורתודוקסית בארץ במאה הי"ב , ובמיוחד בתחום הציור המונומנטאלי , מצוי בכתובת ההקדשה בפסיפס שבקיר הדרומי של הבימה ( bema ) בכנסיית המולד בבית לחם . הכתובת מזכירה את מלך ירושלים אמלריך , את קיסר ביזאנטיון מנואל קומננוס ואת בישוף בית לחם ראול , כפטרונים של מלאכת עיטור הכנסייה 14 " . אכן , מעורבותו של מנואל קומננוס יכלה לבוא לידי ביטוי לא רק במימון , אלא גם בשיגור אמנים מן הבירה . הדמיון הסגנוני בין הפסיפסים של בית לחם לבין ציורי קיר בני אותו זמן בכנסיות אחרות שבהן היה מעורב הקיסר מנואל קומננוס , כגון ציורי הכנסייה הקטנה ב _? ראכוריו ( Perachorio ) שבקפריסין , מאשרים את ההנחה הזאת . 141 מעורבותו של מנואל קומננוס והשפעה ישירה מבירת האימפריה הביזאנטית הוכחו לאחרונה בצורה משכנעת גם ביחס לשרידי הפךסקאות של הכנסייה באבו עוש . הפרסקאות המעטות ששרדו בירושלים עצמה שייכות , כנראה — עד כמה שמצב השתמרותן מאפשר הסקת מסקנות — לאותו שלב של חדירת השפעות ביזאנטיות ישירות לממלכה הצלבנית , כמו הפסיפסים וחלק מציורי העמודים של כנסיית המולד בבית לחם . שרידים אלה שייכים לשני 140 ראה הערה ו . 141 ג' _קרחנל , 'ציורי העמודים בכנסיית המולד בבית לחם ומקומם בתכנית העטור הצלבני של הכנסייה , ' חיבור לשם קבלת תואר דוקטור לפילוסופיה , תל אביכ תשמ"א , עמי ; 259-227 הנ"ל , ציורי הקיר ( הערה . ( 133 Kiihnel . Wall !' aiming , pp . 149-180 Holy Land ' , in : Folda , Crusader An , pp . 21 5-243 ; and the Patronage of Manuel Comnenus in the A . Weyl Carr . The Mural Paintings of Abu Gosh 142 איור . 24 קאפלה צלבנית משער שכם , ראש של מלאך הבשורה , פרסקו , היום במוזיאון רוקפלר באדיבות רשות העתיקות והמוזיאונים

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר