ציור

עמוד:344

האיקונוגראפי הכיזאנטי על ידי השוואה עם דמותו של ישו מאיקונה אחרת מסיני , המתארת את ה , Deesis ואת הסגנון המערבי ( אנגלי או צרפתי ) על ידי השוואות עם כתבי יד מן המאה הי"ב . ' 1 בשתי האיקונות האחרות בסיני מן המאה הי"ב , שאותן משייך וייצמן לקבוצה שמקורה בבית מלאכה צלבני ירושלמי מתקופה זו , דרגת הביזאנטיניזציה גבוהה עוד יותר , והיא חדרה אף לסגנון עד כדי כך שהיא מונעת את קביעת זהותם של האמנים המערביים שיצרו אותן ? איקונה אחת מתארת את מחזור שנים עשר החגים של הכנסייה הביזאנטית , והאחרת מתארת שישה קדושים עומדים בשתי שורות . "' וייצמן מניח ששתי האיקונות נעשו על ידי אמנים מערביים ( צלבניים ) שחיקו איקונוגראפיה וסגנון ביזאנטי ; ומן הראוי לזכור כי הדבר נעשה במסגרת מדיום שהוא ביזאנטי מובהק . . 2 ציור מונומנטאלי כמות הציור המונומנטאלי שהשתמר בירושלים והגיע לידינו היא מועטת . אבל מתוך תיאורים של עולים לרגל , ובמיוחד תיאורו של תיאודוריך , ( 1172 ) אנו יודעים , למשל , שכנסיית הקבר היתה מקושטת כולה בפסיפסי קיר , ואילו סנטה אנה היתה מכוסה בפרסקאות . " על יסוד השרידים המעטים , ובמיוחד על יסוד השלמת התמונה בעזרת הכמות הגדולה יותר של פסיפסים וציורי קיר שהשתמרו בסביבות ירושלים ( בית לחם , אבו ערש , בית פגי , ( אנו יכולים להסיק כי בציור המונומנטאלי בתקופה הצלבנית , להבדיל מן הציור הזעיר ( ובוודאי גם להבדיל מן הפיסול והאדריכלות , ( שלטה כמעט ללא ערעור ההשפעה הביזאנטית בת הזמן . שלא כבכל המדיה האחרים שדובר בהם עד כאן , ההשפעה הביזאנטית בציור המונומנטאלי לא באה לידי ביטוי בהעתקה של דגמים או השראה מצורות נפוצות , אלא בצורה ישירה , על ידי עבודה של אמנים ביזאנטיים . אין זה ברור אם היו אלה אמנים מקומיים , מאיזור סוריה וארץ ישראל , ששמרו על גחלת היצירה הביזאנטית בשנים הארוכות של הכיבוש המוסלמי _' _*; ' או שמא היו אלה אמנים שהגיעו לממלכת ירושלים הצלבנית ממקומות שונים ברחבי האימפריה הביזאנטית , בעקבות כיבוש ארץ ישראל על ידי הנוצרים . שליטת הנצרות המערבית הלטינית על המקומות הקדושים אינה צריכה להוות קושי לסברה המתגבשת והולכת בכיוון הזה . ידוע שלקראת אמצע המאה הי"ב נוצר אקלים של שיתוף פעולה פוליטי , צבאי ותרבותי בין ממלכת ירושלים הצלבנית לבין הקיסרות הביזאנטית . גולת הכותרת של שיתוף פעולה זה היו שתי בריתות נישואין בין מלכי ירושלים לבין נסיכות ביזאנטיות מביתו של הקיסר מנואל קומננוס "" . ביטוי ישיר לשיתוף פעולה בין הנצרות המערבית הלטינית Deesis . Weitzrminn ( note 133 ) , pp . 52-53 . fig . 3 in הוא תיאור ישו יושב על כסא מלכות ומשני צריו מרים ויוחנן המטביל עומדים ( או כורעים ) ומתחננים . המעמד המתואר רומז אל יום הדין . 136 שם , עמ' , 56-53 תמונות . 8 , 5 ; Borg & A . Martindale , Oxford 1981 , pp . 7-12 Metrology Presentedto Christopher Hohler , cd . A . Past . Studies of Medieval Art , Liturgy and Holy Sepulchre , Jerusalem ' , in : The Vanishing ( note 109 ); A . Borg , 'The Lost Apse Mosaic of the Kiihnel , Wall Painting ( note 133 ) : Bulst-Thiele 137 ונסן אבל . ירושלים החדשה , עמ' . 742-698 Q כפי שעשוי להתפרש מן הכתובת בסורית שהתגלתה לאחרונה בכנסיית המולד כבית לחם , ראה Neue Feldarbeiten zur musivischen und G . . _ mulerischen Ausstultung der Geburts-Basilika in Kiihnel . _, _קק ( 1987 ) , pp . 133-149 Abcndland im Konigrcich Jerusalem' , Boreas , X der Geburtsbasilika in Bethlehem . Byzanz und 507-513 ; idem , 'Das Ausschmuckungsprogramm Bethlehem ' , Kimslchronik , XXXVII ( 19 K 4 ) , Miinchen [ 98 1 , esp . pp . 168-21 I R .-J . Lilie , Byzanz und die Kreuzfahrerstaaten Jlv

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר