פיסול

עמוד:342

לשורת ההשפעות הביזאנטיות שתי דוגמאות ' כותרת קוציץ מכנסיית העלייה שבהר הזיתים ( איור ( 23 וכותרת מקבת אלמעראג' שבהר הבית . העלעלים הקצרים והמחודדים והדגמים הגיאומטריים הנוצרים ביניהם מעידים על השראת הכותרות הביזאנטיות הנמצאות בירושלים בשפע בשימוש משני בהר הבית ( כגון בכיפת הסלע ) ובמקומות רבים אחרים . יסוד זה הוא אולי המאחד בין ורמי ההשפעה החיצוניים השונים ומעניק מידה מסוימת של אחדות וייחוד לפיסול הצלבני בירושלים . שני הקטעים שפורסמו על ידי ז' יעקבי , אחד ממוזיאון ההלקאה ( Fiageiiatio ) ואחד מן המחסן שליד כנסיית הקבר , יי' משמשים דוגמה בולטת של אחדות בין שלושת הזרמים והכיוונים שעליהם הצבענו כאן : ( א ) ההשפעה האפולית ניכרת כאן ביצירת כדור האוויר הסגור בין שלושה עלים , ( כ _< העלים והגבעולים עבים ובשרניים באותה מידה , דבר המאפיין את קבוצת ההשפעות המרכז מערב צרפתיות , ואילו ( ג ) סיומות העלים והמעוינים הנוצרים במקומות המפגש שלהם מצביעים על השראה ביזאנטית קדומה . ייתכן שיש בכך משום הוכחה להעסקת אמנים מקומיים בבתי המלאכה הצלבניים , שבעקבותיה אירעו מפגש והזרמה הדדית של השפעות . יעקבי , בית המלאכה , תמונה . 76 איור . 23 כנסיית העלייה לשמיים , הר הזיתים , כותרת

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר