פיסול

עמוד:340

שחזור קברו של המלך הילד באלדוין החמישי , שאליו שייכים חלק ניכר של פריטים מן המכלול הסגנוני הזה , ותיארוכו לשנים 1186-1185 מוכיח שהסגנון הזה היה מושרש בירושלים עוד לפני כיבושה על ידי צלאח אלדין . י : ו אולם קשה להסכים לפתרון השני , המניח זרימת השפעה מממלכת הצלבנים לאיטליה . ברור שהסגנון הזה מושרש באברוצו ובאפוליה . מקורותיו בסגנון הרומנסקי המוקדם ברורים , התפתחותו ארוכה ( משנות השבעים של המאה הי"ב עד לשנות העשרים והשלושים של המאה הי"ג ) וענפה , והצורות שהוא לובש באזורים אלה באיטליה מגוונות ומורכבות . סגנון זה לא נעלם בפתאומיות אלא להיפך , הוא משפיע על היווצרות הגותיקה האפולית ( למשל , בחזית הקתדראלה של . ( Foggia לעומת זאת , בירושלים בפרט , ובארץ ישראל בכלל , הסגנון הזה מבודד ומוגבל למספר כותרות ואפריזים בעלי ממדים לא מונומנטאליים , שהשתייכו ברובם לריהוט כנסייתי ולא לעיטור שערי כנסיות או עיטור פנים כנסייתי . וחשוב מכל 1 לתופעה הסגנונית הזאת אין שורשים בארץ ישראל ובאיזור הזה בכלל . ההצעה שמדובר ביבוא מפרובאנס ובשילוב מקומי של השפעות צרפתיות עם השפעות מקמפאניה וסיציליה" אינה מתקבלת על הדעת . זאת לא רק בשל אי ההתאמות בתאריכים , אלא גם מהסיבה הפשוטה שהפיסול של _1 St . Giiies-du-Gard St . Trophimc מא ך ל ( Aries ) אינו דומה — מלבד דמיון קל במוטיב — לא לאפריזים ולכותרות של ירושלים ולא לאלה של אפוליה . יש בירושלים הצלבנית השפעות מסוימות מפרובאנס , כגון בכותרת 'המלך שלמה' בכנסיית הקבר או כמספר כותרות של הקתדראלה הארמנית . בכותרות אלה אכן נמצא את עלה הקוציץ הרחב והגמיש 5 בו ? עקבי , הקבר . 126 עקבי , בית המלאכה ; על השפעות מפרובאנס ראה גם 51 Palestine au XI le siede \ 1-0 . XXI ( 1922 ) . pp . 45- A . Fabre . 'La Sculpture proveni ; ale en .- איור . 22 הקתדרלה בבארלטה , דוכן דרשה , פרט Sopraintendenza ai Monumenti e allc Gallerie , Bari איור . 21 לטרון , כותרת היום במוזיאון הארכיאולוגי באיסטנבול

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר