פיסול

עמוד:329

בניית החלק המזרחי של הכנסייה ( התעודות המתייחסות להקדשה מציינות . ( dedicavimus ' ' oratorium הקירבה בין הכנסייה _בפו נ _^ ברר לבין כנסיות באנגומוא , במיוחד הקתדראלה עצמה , וכנסיית סן אמאךדה בואקס , הן באדריכלות והן בפיסול , הודגשה פעמים רבות במחקר , וכל החוקרים תמימי דעים שכיוון ההשפעה היה מאנגולם לפונטברו . יש לתלות השפעה זו כנראה בידידות שבין רוברט ד'ארבריסל ובישוף אנגולם , ז'ראר השני . אמנם , יש קושי מסוים בקביעת הקשר בין שתי הכנסיות בכיוון זה , בשל תאריכה המאוחר יחסית של הקתדראלה באנגולם 1 בנייתה הסתיימה בשנת . 1128 אבל אם נביא בחשבון שז'ראר השני החל בבנייתה מחדש של הקתדראלה באנגולם ממערב למזרח , מתאפשר הקשר גם מבחינה כרונולוגית , החלקים שהשפיעו מבחינה אדריכלית על פונטברו נמצאים בשני המפרצים הראשונים בסיטרא המערבי , והכותרות הקשורות מבחינת הסגנון והמוטיבים _לפונקברו ממוקמות בתוך ההצטלבות הצפונית , שניצלה בנס מפעילות השחזור של אבלי ( Abadie ) במאה הי"ט . מצד שני , כל החלקים בפונטכרו המעידים על השפעה מאנגולם יכלו להיבנות גם בשלב הבנייה שלאחר , 1119 כלומר , הם מצויים במערב הכנסייה ובאולם התווך . באשר לאדריכלות , מדובר בתוכנית בעלת אולם תווך ללא סיטראות ומפרצים המוכתרים בכיפות , ואילו בפיסול הכוונה לכותרות התשלובות , הציפורים מעל החיות והגריפונים , הנמצאות הן באולם התווך והן בחזית . חשיבותה של פונטברו נמדדת כמושגים העולים על חשיבותו של המנזר עצמו . כנסייה זו עמדה בראש מסדר פונטברו , שהתפשט אף מעבר לגבולות פואטו דאז . היא נהנתה מעידודם של רוזנים ומלכים גם בתקופות מאוחרות יותר . אלינור מאקוויטניה סייעה בשיפוצה ושלחה מתנות רבות . " בתרומתו של ריצ'רד לב הארי נבנתה אכסדרת המנזר בין השנים it 1199-1189 מבחינה אמנותית , כל בנותיה נבנו וקושטו בדוגמת מנזר האם , וכך נעשתה פונטברו למכלול אמנותי מגובש ואחיד בתוך מפת היצירה האמנותית של מרכז מערב צרפת הרומנסקית . אחד המנזרים שהוקמו על ידי פונטברו הוא טיסון — ( Tusson ) היום כנסייה הרוסה , ששרדה ממנה אומנה בודדה ופרובלמאטית . אומנה זו נושאת את תחילתן של ארבע קשתות וכן כותרת מעוטרת בשני גריפונים זה מול זה , הדומה מאוד בעיצובה לכותרות הגריפונים בירושלים "" . טיסון נוסדה בשנת 1112 על מקומה של קאפלה עתיקה יותר , על פי בקשתו של רוברט ד'ארבךיסל , בעזרתו של פרקו פךניקאר ( Foucaud Frenicard ) ובהסכמתו של פייר , בישוף פואטית ; "' היא תפסה מקום בכיר בהיירארכיה של המסדר . על סמך הדוגמאות המתוארכות , הקשורות בסגנונן ובמוטיבים שלהן לקבוצת הכותרות של ירושלים , מתגבשת הסברה שהחטיבה הזאת בפיסול של מרכז מערכ צרפת שייכת לתקופה המוקדמת ביותר בפיסול הרומנסקי של האיזור . תקופה זו מתחילה עוד במאה הי"א ( מאייזה מציינת את התאריך המוקדם ביותר ) ונמשכת עד לשנות השלושים של המאה הי"ב ( התאריך המאוחר ביותר הוא השלמת ; pp . 7-13 de _laSociete de I'Histoire de 1 ' An Fnmcciis , 1932 . de Fontevrault et celles de I'Angoumois ' , fi _«//«// 1 Baronne Brincard , 'Analogies entre les sculptures e ' ehanges 11 ' influences . Paris 1931 , pp . 130-31 ; . ) . Valle ' ry-Radot , _iloquo : romanes , filiations el 86 קרתה , אמנות פואטו , עמ' . 95-94 ss Annales ilu Midi , n \ ri \ 1936 rapports avec les e ' glises a coupolcs d'Aquitaine ' , R . Crozet , 'L _' e ' glise abbatiale de Fontcvrault _, ses 1 ( 7 קרוזה טקסטים , מ , 181 ' _0 עמ' . 47 Kl ) , שם , מס' , 215 עמ' * ' . 55 ראה : קרתה , אמנות פואטו , עמ' , 99 תמונות '" . 55 , 21 קרוזה , טקסטים , מס' , 154 עמי . 41

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר