פיסול

עמוד:328

( Guiiiaume Fier-a-Bras ) רוזן פואטו . ההעברה אירעה בשנת 1003 ובניית הכנסייה החלה מייד לאחר מכן . היא הושלמה בשנת , 1010 לפי , chronicon Sancti Maxentii Pictavensis או בשנת , 1014 לפי הכרוניקה של " . Adhemar de Chabannes אפשר שנסיעתו של אב מנזר מאייזה ירושלימה כבר כשנת 1099 סללה דרכי קשר נוספים בעתיד . מכל מקום , הכנסייה במרכז מערב צרפת שבה מרוכז המספר הגדול ביותר של דגמים המצויים גם בירושלים , בעלי הקירבה הסגנונית הגדולה ביותר , היא כנסיית המנזר של פונטברו ( היום במחוז מן א לואר , ובמאה הי"כ — חלק מן הדיוקסה של פואטיה . ( שם נמצא דגם הגריפונים זה מול זה , בעיצוב דרמה מארד לזה של הר הזיתים רשל כנסיית פטררס בגליקאנטו בירושלים י דגם ציפרר מעל אריה , גם בנוסח של קבת אלמעראג' וגם בנוסח של אלאקצא , דגם הציפורים והאריות בקומפוזיציה דומה לכותרת מן הקומה השנייה של חזית אלאקצא י דגם התשלובות בין גבעולים ופאלמטות של קבת אלמעראג . ' תאריך המנזר ונסיבות בנייתו מוכרים *" . הוא נוסד בשנת not- ] 100 לערך ; רוכרט ד'ארבךיסל ( Robert _d'Arbrissei ) מילא תפקיד מכריע בהקמתו . רוברט זה היה מן המטיפים הנלהבים למסע הצלב הראשון י * והשתייך לקבוצת המטיפים הנודדים שהבולט בהם היה פטרוס הנזיר , הרוח החיה של 'מסע הצלב העממי' במסע הצלב הראשון . ההיסטוריונים של מסעי הצלב חלוקים ביניהם באשר לאופין היזום של ההטפות האלה . מקור המחלוקת כחוסר בהירות של כמה מן המקורות , וכעיקר של כלדריק מדול , ( Dole ) הביוגראף של רוברט _ד'ארבךיקל . המטיפים הנודדים הפכו את רעיון מסע הצלב לבשורה ואת ההטפה לקראתי למטרת חיים . ההתלהבות הקשירה בהפצת הרעיון החדש מזכירה את ימיה הראשונים של הנצרות , והופעת המטיפים את זו של המתבודדים במאות הראשונות לספירה . " מנזר פונטברו ובנותיו , שהוא שימש להן מנזר אם , נוסדו בתחילת המאה הי"ב מתוך הזרם המופנה ירושלימה " , מתוך הדחף החזק שהמריץ את הנוצרים לצאת למסע הצלב הראשון . רוברט ד'ארבךיסל קיבל תמיכה חשובה מפולק החמישי , רוזן אנז'ו , שהיה עתיד להיות מלך ירושלים בשנת 4 , 1131 א מפייר השני בישוף פואטייה , ומז'ראר דה בלאי ( Girard de Biaye ) בישוף אנגולם , שבנה את הקתדראלה באנגולם . בכנסיית המנזר נקברו פייר השני בשנת 1115 ורוברט ד'ארבריסל בשנת , 1117 ואילו בשנת 1119 הוקדש המנזר על ידי האפיפיור קליקסטוס השני _» ב 31 באוגוסט ** . ( לפיכך משמשים התאריכים האחרונים מעין terminus ad quem לגמר " קרוזה , טקסטים , מסי , 47 עמי 14 י הנ"ל , אמנות פואטו , עמי . 46-45 במאייזה קשור הפיסול של סן 3 נוא סור לואר , _< s . Benoit-sur-i . oiic ) שקרוזה מציע אף לשנות את תיארוכה בשל הדמיון הזה עם הכנסייה בפואטו , המתוארכת בדיוק רב ( קרוזה , אמנות פואטו , עמי . ( 49-48 הבעיה נוגעת לכאן רק משוס שבסן 5 נוא מצויה כותרת אנשים ואריות , הדומה בקומפוזיציה לכותרת הציפורים והאריות של המחראב באלאקצא , ובשני המקרים ייתכן מקור משותף במרכז מערב צרפת . " התעודות העוסקות כמאורע רוכזו על ידי קרוזה באוסף התעודות הנוגעות לתולדות האמנות בפואטו : קרוזה , טקסטים , מסי , 145 עמי 37 ואילך ; וראה גם : הנ"ל , אמנות פואטו , עמי it . J . von Walter , Die ersien Wanderpredi _^ er "' . 91 בא 1-11 . Leipzig 1903-1906 . pp . 1 _gcrjrorr _אלפנדרי , הנצרות , א , עמ י K . 71 ראה ; אלפנדרי , הנצרות , ב , עמ' ; 56 _רריכט , עמ' , 22 מביא תיאור מוחשי מאוד של פטרוס הנזיר . / T _, אלפנדרי , הנצרות , ב , עמי 4 . 162 א חלקו של פולק בבניין הכנסייה מצוין בכתובת מצבה שפורסמה לראשונה בכרך _> _corcrosi Saumur-Paris 1666 , p . 583 La vie du R . Robert מובא על ידי קרוזה , טקסטים , מסי , 1 , 145 מסי !< 5 . 39-3 « קרוזה , טקסטים , מסי , 161 עמי . 43

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר