פיסול

עמוד:324

בפיסול המונומנטאלי הצמוד למבנים כנסייתיים בהר הזיתים ובהר הבית , ואילו ההשפעות הדרום איטלקיות באות לידי ביטוי בריהוט כנסייתי ( כגון דוכני דרשה , ( המרוכז ברובו הגדול בהר הבית . ההשפעה מאברוצו ניכרת באופן ישיר בחזית הדרומית של כנסיית הקבר , אם כי גם היא קשורה במקורה — בביתה — בריהוט כנסייתי . סקירה זו של הפיסול הצלבני בירושלים תחולק ותוצג על פי כיווני ההשפעה העיקריים האלה , ועליהם נוסיף את המונומנטים שבהם גוברת ההשפעה המקומית : ( 1 ) 'הקבוצה המרכז מערב צרפתית ( 2 ) , ' 'הקבוצה האיטלקית ( 3 ) , ' יסודות מקומיים , העוברים כחוט השני ומקשרים בין כל קבוצות הפיסול הצלבני של ירושלים ו יסודות אלה הם המעניקים לפיסול זה אחידות ואופי משלו , ומקרבים אותו לפיסול של תקופות הבנייה הגדולות בירושלים קודם לימי הצלבנים . . 1 'הקבוצה המרכז מערב צרפתית' הקבוצה הזאת מורכבת מכותרות ואפריזים מעוטרים עם מיגוון של מוטיבים , כגון עלי קוציץ , ( acanthus ) תשלובות של עלים וגבעולים , ציפורים וחיות . אלה מצויים בעיקר בכנסיית העלייה לשמיים בהר הזיתים , ובשימוש משני בהר הבית — סביב המתומן המוקדש לעליית מחמד לשמים ( קבת אלמעראג ( ' ובחזית אלאקצא " . כל הכותרות של הקבוצה , גם אלה המעוטרות בתשלובות ובחיות וציפורים , מבוססות על מבנה הכותרת הקורינתית הקלאסית , והן משוות לכותרת זו צורה מיוחדת ( איור . ( 12 הן שונות מן הכותרת הקורינתית הקלאסית בחומר ובממדים . הן עשויות מאבן מקומית צהבהבה ורכה , קטנות יותר וצנומות ( גובהן נע בין 29 ל 31 ס"מ . ( הבדלי הממדים בין האסטךגאל — astragal ) בסיס הכותרת ) העגול לבין האבקוס — abacus ) הלוח המרובע המסיים את הכותרת בחלקה העליון ) גדולים מאוד , ובהעדר גובה מספיק מתרחב העיטור בפתאומיות . לכן צורת הגביע , המאפיינת כל כותרת קורינתית , היא יחידה במינה בקבוצת הכותרות הזאת : צרה בבסיס , מתחילה להתרחב בפתאומיות במקום כלשהו במרכז ומתאימה את עצמה בחלק העליון לרבוע האבקוס . כותרות אלה נעדרות חלק ניכר מן היסודות המבניים ההכרחיים בכותרת הקורינתית . המאפיין והמשמעותי ביותר בסגנונה של הקבוצה הזאת היא מערכת היחסים שנוצרה בין העיטור לבין גרעין הכותרת , ( caiathos ) והאופן שבו משתלב העיטור בצורת הכותרת . העיטור מתפצל למספר שכבות , הקשורות זו בזו . אין קפיצות פתאומיות ממישורים עמוקים למישורים שטחיים יותר ; הכל נעשה בהדרגתיות , בתנועות איטיות ובגמישות רבה . לכן אין בעיטור זה ניגודים חריפים בין אור וצל , למרות המרחק הגדול בין המשטח העמוק ובין הקרוב יותר . כתוצאה מכך , השילוב כין גוף הכותרת לבין העיטור העוטף אותו הוא שילוב אורגאני ; אין ביניהם לא מתח ולא הקבלה , אלא זרימה מתמדת 66 קוחנל , פיסול צלבני ; idem , Steinmetzen aus ( 67 Fontevrault in Jerusalem ( note 54 ראה המחקרים הנזכרים בהערה 614 . 65 קוחנל , אפריז הסריגים . 69 ראה הערה ' £ * EKathedralen , Koln 1964 Berlin 1939 ; L . Behling , Die Pflanzenwelt der KiiWer , DietomischenKapitellecles Rheint > ebietes , R . Kautzsch , Kapitellstudien , Berlin 1936 ; H . " . 66 ' , XSr'T n 0 l

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר