פיסול

עמוד:323

פיסול בפיסול של ירושלים הצלבנית ניתן להבחין , כמו באדריכלות של אותה התקופה , במקורות השפעה שונים . ניכרת בו המגמה לאמץ יסודות ממקורות שונים , אבל עם זאת לעבדם בהתאם לתנאי המקום ולדרישותיו . ההוכחה הטובה ביותר לכך הוא קיומן בירושלים של כמה חטיבות סגנוניות גדולות , פרי עבודתם של בתי מלאכה שסיפקו עיטורים למבנים שונים ואשר פעלו ויצרו במשך תקופות ארוכות . פירוש הדבר : אין לדבר כאן על השפעות בודדות או מקריות מבחוץ , אלא על מכלול של השפעות שנקלטו דרך קבע במסגרת החדשה , על צירופים של מוטיבים וסגנונות שקיבלו אופי מיוחד וטיפוסי , ולפיכך ראוי לכנותם 'צלבניים . ' עם זאת , אפשר לומר שבתחום הפיסול גוברות ובולטות ההשפעות הרומנסקיות המערביות , ואילו ההשפעה ממסורת הפיסול המקומית — הביזאנטית והמוסלמית — היתה מוגבלת . ייתכן שרושם זה מתקבל בחלקו בשל מצב ההשתמרות המקוטע של הפיסול הצלבני _והביזאנטי" ומההעדר הכמעט מוחלט של שרידים מן האמנות המוסלמית בארץ ישראל במאתיים או שלוש מאות השנים קודם לכיבוש הצלבני . אנו מבחינים שני מקורות השפעה חיצונית עיקריים שעיצבו את פניו של הפיסול הצלבני בירושלים : ( 1 ) מרכז מערב צרפת ; ( 2 ) מרכז איטליה ודרומה . שתי ההשפעות האלה שונות זו מזו לא רק במקורן הגיאוגראפי השונה , אלא גם בזמן קליטתן בירושלים ובסוג המונומנטים שבהם הן באות לידי ביטוי . השפעות מכיוון מרכז מערב צרפת חדרו לירושלים עם פולק ( Fulk ) החמישי , רוזן אנז'ו ומיין ומלך ירושלים החל בספטמבר . 1131 לעומת זאת , ההשפעות מאברוצו ומאפוליה באות לידי ביטוי במחצית השנייה של המאה הי"ב , בעשרים השנה שקדמו לנפילתה של ממלכת ירושלים הצלבנית בידי צלאח אלדין . השפעות ממרכז מערב צרפת ( פואטו , אנגומוא , סנטונז ( ' ניכרות בעיקר T ראה : יי צפריר , ארץ ישראל מחורבן בית שני ועד הכיבוש המוסלמי , כרך שני : המימצא הארכיאולוגי והאמנותי , ירושלים תשמ"ה , עמי . 400-391 מחקר מקיף של הפיסול _הביזאנטי באיזור הוא תנאי ראשון להבנת הפיסול הצלבני ומקורותיו . מחקר כזה מנוהל עתה על ידי המחברת במסגרת האוניברסיטה העברית ובתמיכתה של האקדמיה הישראלית למדעים . _, ן ראה ביבליוגראפיה בהערה . 2 וראה : מ' רוזן איילון , ' האמנות והבנייה בירושלים / ס"י ( מוס , ( ' עמ' . 334-316 M האיזור המוגדר כללית כמרכז מערב צרפת כלל בימי הבי נ יי ם את דוכסויות פואטייה , ( Poitiers ) אנגולם ( Angouleme ) וסנט . ( Saintcs ) ראה : קרוזה , אמנות פואטו ; Saintes 1957 ; F . Eygun , Sainlonge romane . La 1940 ; Ch . Connoue ' , Les e ' glises de Saintonge . I-V , Romanesque Sculpture in Saintonge , New Haven roman _. La Pierre-qui-Vire 1975 ; E . L . Mendell , Pierre-qui-Vire 1964 ; R . Ourscl . Haut-Poitou Y . Mailfert-Labande , Poitou roman , La _Suinwnge , Paris 1971 Pierre-qui-Vire 1970 ; R . Crozet , L'art rnman en הכוונה בעיקר לאברוצו ( Abruzzo ) ואפוליה . ( Puglia ) הדמיון בין הפיסול הרומנסקי של האזורים האלה לבין הפיסול הצלבני של ירושלים הועלה במחקר בהקשרים שונים . ראה : e . Bertaux , _/ . _'< " ?/ Die Kathedrale S . Maria Icona Vetere in Foggia . Brunswick , N . J ., 1971 , esp . pp . 15-65 ; F . Jacobs , Crusader Figural Sculpture in the Holy Lund , New dans ! 'Italic me ' riclionale , Paris 1903 ; M . Barasch , ; _Studi , xi ( 1975 ) latino ' , _Centro di studi Normanno-Svevo , Fonti e 'Sulle relazioni artistiche tra la Puglie e I' Oriente Dissertation , Tubingen 1972 ; M . S . Calo' Mariani , grino in Trani und ihre Vorgangerkirchen ' , Schwedhelm , 'Die Kathedrale San Nicola Pelle- in Siiditalien ' , Dissertation , Hamburg 1968 ; S , Studien zur Architektur und Plastikdcs 11 ,- 1 3 . Jh . בושהאתן , פיסול דרום איטלקי ; יעקבי , הקבר ; הנ"ל , בית המלאכה .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר