אדריכלות

עמוד:315

מעידה על השפעה מכיוון אחר — האדריכלות הביזאנטית הפוסט איקונוקלאסטית . שבה מילאה הכיפה תפקיד חשוב בתוכניות שצורתן צלב יווני הנתון בתוך רבוע , משולב בבסיליקה ( נרתקס , סיטראות , שלושה אפסידים ) ומוכתר בכיפה " . במאה הי"ב נבנו בירושלים שתי כנסיות מן הטיפוס הזה על ידי הארמנים , ואילו כנסייה אחת לפחות כבר נבנתה כנראה עוד לפני בואם של הצלבנים , היא כנסיית המנזר בעמק המצלבה ( ראה הסעיף הבא . ( יש לציין שבאזורי ההשפעה של האדריכלות הביזאנטית במאה הי"ב , שבהם היתה מסורת בניית הבסיליקה חזקה , היתה הכיפה היסוד העיקרי שייצג את התוכנית הביזאנטית . התוצאה הסופית היתה בסיליקה עם מצלוב , ולה כיפה במקום ההצטלבות של אולם התווך עם המצלוב . מבנה זה מופיע , למשל , בכנסיות של קפריסין , יוגוסלביה וסיציליה ' - ' . בסיכום , כנסיית סנטה אנה מציגה לפנינו שילוב של שלוש מסורות בנייה , שהמפגש ביניהן התאפשר עקב אופיה ההטרוגני של החברה הצלבנית : השפעה של האמנות המקומית הנוצרית הקדומה , השפעה ביזאנטית בת הזמן , שהגיעה לירושלים אולי בצינורות ארמניים או גיאורגיים , והשפעה מערבית רומנסקית . . 3 הכנסיות הארמניות הקתדראלה הארמנית המוקדשת ליעקב , אחיו של ישו , הפטריארך הראשון של ירושלים , נבנתה מחדש וקיבלה את צורתה הנוכחית בתקופת הצלבנים , בין השנים " . 1165-1142 הכנסייה ( איור , ( 8 כפי שהיא מתגלה לעינינו היום , היא שילוב של תוכנית ריכוזית ( רבוע מוכתר בכיפה ) עם תוכנית ארכנית , בסיליקאית . במרכזה ארבע אומנות , שעליהן נשענת כיפה במשולשים קמורים — pendent ivcs ) שיטת מילוי הפינות הנוצרות במעבר מן הרבוע שעליו נשענת הכיפה אל בסיסה העגול ) השולטת על המבנה כולו . בתקופה הצלבנית היתה הכניסה הראשית מן הדרום , שם גם היה ממוקם הנךתקס , ( narthex ) שהוא היום קאפלה על שם אטצ'מיאדזין . ( Etchmiadzin ) כיוון האורך והאופי הבסיליקאי של המבנה נוצרים על ידי אולם התווך ושני סיטראות , המסתיימים באפסידים בצדם המזרחי . האפסידים הנוכחיים נבנו במאה הי"ג או הי"ד , אם כי אין להוציא מכלל אפשרות שהיו Paris I 860 Mi : \ di \ ordcVogue , Les e ' glises de laTerre Sninie . relii ; ieuse el civile , I-IV , Paris 1925-1928 : C .. ! . dans le rovaumc de Jerusalem : Architeclure Vire 1964 ; C . _Hnlart , l . es Monuments des croiscs Das mittelhy _/ antinische Ausschmiick- of Monumental ArtinByzantium , London \ 9 _W ; E . () . Demus , Byzantine Mosaic Decoration : Aspects ?" Byzanlinischen ( , ' ese / lschafl , I ( 1951 ) . pp . 103-134 Hildprogramms ' , Jahrbuch der iisterreichischen ungssystem als Ausclruck eines hieratischen Giordani , ני O . Darius The MosaicsofNorman Sicil \ . oni \ on , , y Church ol the Holy Apostles at Perachorio . 1 949 ; A . U . S . Megaw & _E . J . W . Hawkins . 'The Landes ! lessen , II / 3-5 ) ! II . Giessen 1963-1967 ( Oslewopastudicn des uml Makedonien vom II . bis zum _friihen 14 . . / I / ., I- I lallcnslchen , Die Monumeniulnuilerei in Serbien de Byzumion , 6 ); R . Hamann-Macl . ean & H . _Nlkgukh . _kurhinovo . _BnwcUca \ _915 ( Bibliolhei / ue _/' tf / _HT . v , XVI ( 1962 ) , pp . 277-34 _K : L . Hadcrmann- Cyprus , and its Frescoes ' , Dumbarton Oaks " _2 _K W 522 _TO J 7 lf 7 / 77 _trVuni 1 _V _ f ? The Armenians in Jerusalem under ! lie ; , _,, , , _pn . 1 . Jerusalem 1979 . pp . 121 H . Narkiss , Armenian All Treasuresoj Jerusalem , M . E . Stone . Jerusalem 1976 . pp . 222-235 ; B . Crusaders ' , in : Armenian and Biblical Studies , ed . Prawer ,

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר