ירושלים באלגוריה הפילוסופית היהודית

עמוד:283

ירושלים באלגוריה הפילוסופית היהודית בין שתי גישות אלה בהגות היהודית בימי הביניים — הסימבוליסטית הספרדית והספיריטואליזציה נוסח הקבלה הנבואית — עומדת הפרשנות האלגוריסטית הפילוסופית , שמוצאה בשיטת הרמב"ם . פרשנות זו , ששניים מביטוייה המובהקים יידונו בהמשך , קרובה לספיריטואליזציה של ירושלים , אך היא מנסה לשלב גם את ירושלים של מטה בתוך שיטתה , כדוגמת הפרשנות הסימבוליסטית . כאשר אנו באים לדון בתוצאותיה של הפרשנות האלגורית היהודית על ציון ירושלים , ניווכח שאין בה חידוש עקרוני לעומת מגמות דומות בנצרות . ראשית הפיכתה של ירושלים לאלגוריה של מהות שכלית נעוצה באסכולת הרמב"ם . רמזים סתומים בהקשר לירושלים מופיעים כבר בפירושו של ר' יוסף אכן עקנין לשיר השירים , "" אולם התפתחות ברורה ניכרת אצל חסידי הרמב"ם בני המאה הי"ג . הראשון בהם המרחיב את הדיון על מהותה של ירושלים הוא ר' יעקב אנטולי . בספר דרשותיו , מלמד התלמידים , אנו קוראים : : ו" 'כי אחר שמצאת שם ירושלים על ההשגה האלוהית תדע ותבין שכל מקום שנזכיר שם ירושלים ולא יאות לענינו על עיר ירושלים המוחשת , תדע כי הוא נאמר למשל כפי הענין הנזכר . ' העיקרון הפרשני המתיר את ההבנה הרוחנית של ירושלים — כנראה בהשפעה נוצרית — "" משמש בפועל בפירושו של אנטולי לפסוק 'עד אבא אל מקדשי אל אבינה לאחריתם' למאמר שממנה הבאנו לעיל ; ראה כ"י פאריס , 727 ד ף 103 ב . כמו כן הכיר די אלנתן גם חומר קבלי שליקט ר' יצחק דמן עכו ; ראה במאמרי הנזכר לעיל ( הערה , ( 92 עמי . 166-165 '"" על קשרים אפשריים בין שיטתו של ר' יצחק דמן עכו וזו של אבולעפיה ותלמידיו ראה במאמרים הנזכרים לעיל בהערות . 92 , 90 "" : התגלות הסודות והופעת המאורות , מהד' א' הלקין , ירושלים תשכ"ד , עמי , 307-306 , 279 . 317-315 _jr ליק , _תרכ"ה-תרכ"ו , דף קעב ע"א . יי" בדף קעא , ע"ב מזכיר אנטולי כי 'גם הנוצרים חלקו השם הזה כפי חלוקתנו , אבל העתיקוהו ראות שלם והבנתם בו על הכבוד הנמצא לצדיקים וגם אצלם התפרסם הדעת הזה על ירושלם שבשמים אשר אליה הכתה . ' מכאן שאנטולי הכיר פירוש נוצרי על ירושלים — ראות שלם ; וכן הכיר את התפיסה הנוצרית של ירושלים של מעלה . הפירוש 'ראות . ' כי הם בית אל עליון . ' כאן מסמלת צירן את השכל הנבדל , הוא המקור של השכל האנושי . שני המאמרים המרכזיים שניתחנו לעיל מקורם בכתבי ר' אברהם אבולעפיה ור' יצחק דמן עכו " "; שני מחברים אלה מעידים על עצמם שהיו בעלי חוויות מיסטיות , ועובדה זו חשובה במיוחד להבנת הספיריטואליזציה של 'ירושלים . ' בעוד שבמרכז הסימבוליקה הקבלית מחוג ספר הזוהר עומדים תהליכים שבתוך האלוהות , שאנחנו מסוגלים ומחויבים להשפיע עליהם על ידי קיום הפולחן הדתי , הרי במרכז תורתו של אבולעפיה , ובמידה רבה גם זו של יצחק דמן עכו , עומדת השאיפה להתאחדות עם השכל הפועל או עם האל עצמו . התאחדות זו מושגת באמצעות טכניקות של צירופי אותיות ושמות האל , טכניקה שהיא רחוקה במידה רבה מהוראות הלכתיות ולעתים אף מנוגדת להן , כפי שהדבר ניכר מביטוי השמות הקדושים כאמצעי להגיע לנבואה . הבדלים אלה קובעים את יחסם של המחברים השונים למעמדה של ירושלים הארצית . בהיותה חלק מרכזי מהפולחן הדתי האידיאלי , הופכת ירושלים לנושא חשוב בדיונים שבספר הזוהר ובני חוגו . בהיותה סמל למצב תודעתי מיוחד , כמו בכתבי אבולעפיה ויצחק דמן עכו , מאבדת העיר הממשית מחשיבותה י בכל מקום שהאדם מסוגל למשוך עליו את השכינה , הופך הוא עצמו לירושלים .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר