ירושלים בקבלה הנבואית

עמוד:279

והנה אגלה לך סוד ירושלם ולמה חסר יו"ד . דע כי מספר ירושלם הוא פורש ומספר שם במרובע עולה ש"ם המ , ' ומעת היות ירושלם שממה מפני שנסתלקה ממנה שכינה שסודה י' גם ה' שמצאנו ירושלמה . אמנם בחברך סוד ש"ם המ' הנזכר עם סוד פורש הנזכר תמצאם יחד שם המפורש והנה שכינה במספרו ... מרובע כי המספר מהמספר גם שכינה או שממה מהשם . וגם השם יהוה עולה ירושלם . וזה פירושו בסוד החשבון אבגדהוזחטי מראשית המניין שהוא אי עד תכליתו שהוא י , ' א' פעם א' הוא א' ב' פעמים ב' הוא ד' _" ... חבר כל אלה המספרים יחד א' וד' ט' יו' כה לו מט סד פא ק עולים בכל שפה והוא שכינה ועל דרך זה תמנה השם בזה המספר ותמצא כי עד י' עולה שפ"ה עם כללו כמו שביארנו . אמנם ה' עולה נ"ה בכללו כמו י' בלי רבוע שהוא עם כלליו עולה ג"כ נ"ה הרי לך סוד ה' השם שהוא י"ה עולה שפ"ה נ"ה וסודו נפשי . וכללו ת"מ ואומנם ו' עולה צ"א וסודו מלאך וגם האלהים אבגד אותיות שלם השם סודו תמצא וסימנו והחכמה מאין תמצא [ איוב כח irrr ובסימן אחר דבש מצאת [ משלי כה טז ] וסודו וכללו אשריך ישראל מי כמוכה עם נושע בה' [ דברים לג כט _, [ ואמנם ה' עולה נ"ה וחכמת זה השם כולו שלם הוא תמצאנה וסודו ירושלם אשר הוא מקום בינה והיא ירושלם של רומי _רבתיי _* העליונה אשר הוא מקום הנשמה . וגם הוא מקום השמימה ודע כי ירושלם לא הוא ירושלם והוא סוד שלשת הפסוקים הנזכרים ומפני שידיעת השם נסתלקה מהלבבות באמת הסתלקה ג '' כ השכינה מהשכל הפועל ולא הסתלקה לגמרי עד שלא תמצא בלב החוקרים כלל חס ושלום אבל נסתרה בסוד אומרו הסתר אסתיר פני מכם [ שם לא יח ] ולא אמ' אמנע או אעדיר או מסתיר ויתגלה לדורשיו וע"כ תסתר הי' אבל נזכר והזוכרו יזכר כמו שנ' דרשוני וחיו [ עמוס ה ד , [ אבולעפיה דורש את השם 'ירושלים' כביטוי אחר של השם המפורש : 'ירושלם' בגימטריה עולה = 586 פורש , ואילו היו"ד שנשארה עולה , בדרך המיוחדת של חשבון הכוללת את הריבועים של המספרים הקודמים , למספר , 385 שהוא 'שם המ . " חיבור פורש עם שם המ' עולה לשם המפורש . מהי משמעותו של דרוש זה ? המספר , 385 שנתקבל על ידי הוצאת היו"ד מירושלים , שווה בגימטריה לשכינה , ויציאתה של היו"ד ביציאתה של השכינה . אחר כך עובר הדיון לרמזים על משמעות הריבועים של אותיות שם בן ד' אותיות : סכום הריבועים מא' ועד י' הוא , כפי שכבר נאמר , = 385 שפה = שכינה . סכום הריבועים מא' ועד ה' הוא נ"ה , * - ויחד עם 385 עולה 'נפשי' . 440 = סכום הריבועים מא' ועד ו' הוא 91 = מלאך = האלהים , ויחד עם 440 עולה = 531 מצאת = אשריך . ושוב סכום הריבועים מא' ועד ה' עולה 55 ויחד עם = 586 = 531 ירושלם = תמצאנה = מקום הנשמה = מקום השמימה = מהשכל הפועל . גימטריאות אלה באות ללמדנו כי הסתלקות השכינה מ'מקום הנשמה' או מירושלים היא תוצאה של הסתלקות ידיעת השם , דהיינו ידיעת השם המפורש , מהלבבות . כאשר מסתלקת ידיעה זו מסתלקת גם השכינה — במשמעותה כשפע — מהשכל הפועל ; זאת אומרת , לדברי אבולעפיה , אנו מוסתרים ואיננו מסוגלים לקבל את שפע החכמה ממקום הבינה , שהוא השכל הפועל . אולם מי שיזכור את השם המפורש ייזכר ויחיה . מכאן שהכתיב המלא או החסר של ירושלים מציין מצב מסוים בנפש האדם ; הכתיב המלא מסמל את הימצאות השכינה בנפש האדם , ואילו הכתיב החסר מסמל את הסתלקותה . > 4 > שני המצבים הם תוצאה של ידיעת השם המפורש או אי ידיעתו . * ° דילגתי על ציון הריבועים של המספרים האחרים עד *?' . 10 לא מצאתי מקור מדויק לכל הצירוף הזה . *?* והוא זהה גם לסכום המספרים מא' ועד י . ' |< 5 ייתכן כי המלים נפשי — מלאך — אלהים מציינות את המרכיבים של תורת הנבואה או ההכרה ; אלהים — כנראה השכל הפועל — שולח מלאך — כנראה

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר