ירושלים כסמל בקבלה התיאוסופית

עמוד:266

גורסים כי האיאונים שלהם , אבותיהם , אליהם ואדוניהם , מכונים גם כן בשם שמיים , יחד עם אמם , שהם מכנים אותה בשם "ארץ" וירושלים , יחד עם שמות אחרים . ' במאמר אחר , העוסק גם הוא בשיטתו של ולנטינרס , ואשר נשתמר על ידי היפוליטרס , נאמר על המלאכים כי הם גרים 'בירושלים של מעלה אשר היא בשמים . כי ירושלים זאת היא סופןה , אשר היא מחוץ ל ? לירומה [ Pieroma ] ובעלה הוא הפרי ... של הפלירומה . ' לפנינו שני מאמרים שבהם מסמלת התיבה 'ירושלים' מהות קוסמית נקבית , שהיא היוצרת של העולם הזה . במאמרים גנוסטיים אחרים מסמלת ירושלים גם את החומר שממנו נברא העולם , את התוהו ובוהו שבבראשית . החומר , שמוצאו בסופיה , מתואר כך : " ' והוא [ כלומר ולנטינוס ] אומר כי על החומר הזה אמר משה והארץ היתה תוהו ובוהו . לדעת ולנטינוס , זוהי ירושלים הטובה והשמימית , שהאל הבטיח להביא לתוכה את בני ישראל באומרו ואביא אתכם לארץ זבת חלב ודבש . ' בטקסטים אלה נעלמת כמעט לגמרי המשמעות של ירושלים כעיר ; היא הופכת לסמל של שלב הקוסמוגוניה . זהו שלב ביניים , המציין את מצבה של סופיה — החכמה — לאחר שעזבה את הפלירומה , או את החומר ההיולי שממנו נברא העולם . בעיני הגנוסטיקאים , שלב זה ממצע בין הפלירומה ובין העולם הגופני . הערכה חיובית יותר למשמעותה של ירושלים מופיעה בבשורה של פיליפוס , מהכתבים הגנוסטיים שהתגלו בנגע חמאדי ' _-.- שלושה בניינים מיוחדים להקרנה יש בירושלים . אחד לצד מערב , הנקרא קודש > האחר לצד דרום נקרא קודש הקודש ; השלישי לצד מזרח נקרא קודש הקדשים , הוא המקום שרק הכהן הגדול נכנס בו . הטבילה הוא בניין הקודש ; הישועה הוא קודש הקודש ; קודש הקדשים הוא חדר הכלולות . בטבילה נכללות התחיה והישועה ; הישועה מתרחשת בחדר הכלולות . אבל חדר הכלולות מעולה הוא מכולם ואין דוגמתו . . 463 Nkene Ealhcrs , 1 , Grand Rapids . Mich . 1977 . p . ועיין גם ; ו" pp . 171-172 Landof Israel : Jewish Perspectives . Indiana 19 X 6 . Medieval Kabbalah ' , in : L . Hoffman ( ed . ) . The M . Idel , 'The Land of Israel . in : Ante-Nicene Fathers , V , p . _SX Hyppolytus , The RefutationofAll Heresies . VI . 29 , על המונח ' פלירומה- ראה : שלום , מקורות הקבלה , עמ' 75-68 י מ' אידל , 'לבעית חקר מקורותיו של ספר הבהיר . ' ראשית המיסטיקה היהודית באירופה ( בעריכת י' דן , ( ירושלים תשמ"ז , עמ' . 72-67 ראה : 6 א . ק . Hippoiytus . vi . 25 . הקשר בין י רושלים והחומר שממנו נברא העולם מופיע גם בטקסט גנוסטי אחי ; ראה ; Cambridge 1933 . p . 136 ircatise Contained in the Codex Brueianus . Ch . A . Bavnes , A Coptic Gnostic . וראה דברי המחדירה בעמ' , 105 וכן בדבריו של _'זש . Paris 1947 , pp . 499 , 509 _Valentinienne el la Temoignage de Saint Irene ' e . r . Sagnuni . : r על זיקה אחרת בין חומר המצוי בחיבור זה ובמיסטיקה היהודית ראה י מי אידל , ' דמות האדם שמעל הספירות , ' דעת , ד ( ת ש"ם , ( עמ' . 47-46 על ירושלים כמקום משכן הארכונטים ראה באפוקליפסה הראשונה של יעקב , בתוך j . m . _English , Leiden 1977 . p . 243 Robinson ( ed . ) , The Nag Hammadi Library in על פי תרגומו האנגלי של , w . w . Isenberg שנדפס בתוך The Nag Hammadi Library in English המצוין בהערה הקודמת , עמ' . 142 על הקרבה בין תפיסת קודש הקודש כאן כמקום הזיווג ובין ספר הזוהר ראה בהמשך . כדאי לציין כי לתפיסה השלילית של הסופיה בבשורה של פיליפוס יש מקבילה בתפיסת ספר הזוהר את השכינה , כפי שהעיר שלום , פרקי יסוד , עמ' 303 הערה . 92 לאחרונה עמד גם יהודה ליבס על הקרבה שכין הבשורה ובין ספר הזוהר . ראה במחקרו 'המשיח של ספר הזוהר / בתוך ; הרעיון המשיחי בישראל , ירושלים תשמ"ב , עמי . 232-230 על המובאה מן הבשורה לפיליפוס ומקבילותיה היהודיות ראה M . . Melaphores el pratiques sex 11 elks dans la Paris 1986 , pp . 339-340 Cahale ' . in : Ch . Mopsik ( ed . ) . l . clircsurlu _saintetc . Kiel ,

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר