ו. ירושלים — מרכז העולם ובימת מאורעות אחרית הימים

עמוד:259

בכרוניקה שלו , בתיאור נפילתה של ירושלים ומסע הצלב השלישי , שתי גירסאות של חזון הקיסר האחרון — את הנוסח של ארסו וכן נוסח אחר , שאותו הוא מייחס לגרגוריוס הגדול ™ . למעשה , גירסתו של הוודן לחזונו של יואכים היא דוגמה מובהקת לשיבוץ ירושלים בחזונות אפוקליפטיים שבנוסחם המקורי לא נזכרה כלל ירושלים של מטה . יואכים עצמו לא תמך ברעיון מסע צלב לכיבוש ירושלים וראהו כמנוגד לרצון האל . לאחר כישלון מסע הצלב השלישי גרס כי מסע הצלב הראשון היה אמנם חלק של התוכנית האלוהית , אך הביע את דעתו שמא לא יהיה כלל צורך כמסע צלב נוסף למען שחרור ירושלים בכוח הזרוע , שכן ייתכן כי עידן רוח הקודש , שבו יתנצרו המוסלמים , יחל עוד קודם שייחשבו הנוצרים ראויים לסיוע אלוהי במלחמתם . מסע הצלב השלישי נכשל , לדעתו , משום שמשתתפיו לא הלכו בדרכי האל אלא פגעו בו . ירושלים מופיעה בכתביו של יואכים בעיקר בתורת 'ירושלים של מעלה , ' כעיר צליינית , ( d vitas peiiegrina ) כלומר , יעד צליינות של כל חי , לעומת בבל , העיר הגשמית . ( ci vitas terrena ) ' ירושלים של מעלה' היא הכנסייה הרומית , שהיא לדבריו 'ירושלים האחרת' ( altera Hierusaiem ) וגם 'ירושלים החדשה' ( Hierusaiem nova ) ו'ירושלים הרוחנית' , ( Hierusaiem spirituaiis ) ספינתו של פטרוס . האפיפיורות חייבת לדאוג ליירושלים שלה , ' כלומר , לכנסייה "" . ברם , רעיון כיבושה של ירושלים של מטה היה חזק מכדי שחסידיו של יואכים מפיורה יתעלמו ממנו במסגרת האסכאטולוגית , ולפיכך שילבוהו בתורתו . כך , למשל , הפרנציסקאני סלימבנה ( Saiimbene ) מפארמה ( Parma ) ( לפני שנת ( 1276 כולל בחזונו על האפיפיור המלאכי ( angeiicus pastor ) ניצחון על הסאראקנים והחזרת הקבר הקדוש לחיק הנצרות " " . כן גם הפרנציסקאני בונוונטורה , ( Bonavenmra ) אף על פי שהושפע עמוקות מהמסורת היואכימית , מציין בעידן ( tempus ) השביעי היואכימי את כיבושה ובנייתה מחדש של ירושלים וכן את הקמת המקדש . רק אז תתמלא נבואתו של יחזקאל והעיר השמימית תרד ארצה מהשמיים . כללו של דבר , המסע לכיבוש ירושלים יצא בהשפעת תקוות אפוקליפטיות ; הוא התנהל באווירה אפוקליפטית ועצם כיבושה של ירושלים נתפס כחלק בדראמה של אחרית הימים . לאחר הכיבוש ירד המתח ובמהלך תקופת שלטון הצלבנים בעיר התמעט מקומה של ירושלים בחזונות התקופה . המצב השתנה בעקבות נפילת העיר בידי צלאח אלדין . האסון נתפס כחלק ממאורעות הקץ , כהתגשמות נבואות המקרא ו'הברית החדשה , ' ואף הצמיח חזונות חדשים ששילבו יחד את האסון ואה תיקונו בהחזרת ירושלים לחיק הנצרות , באירועי אחרית הימים . מסתבר , אפוא , כי קיים קשר בין מהות השליטה על ירושלים לבין מקומה בחזונות הקץ ובמוקד לתקוות אפוקליפטיות . בתקופה שבה נמצאה ירושלים תחת שליטה נוצרית ירד המתח האפוקליפטי הקשור בה ; הוא לא שב ועלה אלא לאחר תום השליטה הנוצרית , משנתחדש המאבק עליה בין הנצרות והאסלאם . . 75-79 יוק ; 51 ) , 111 . בנדיקט מפיטרכורו , ב , עמ' ? 152-151 : _m _ריג'ר מהווזץ , עמ' . 86-80 Apoealyptic Conversion : The Joachimate Alter- pp . 112-116 : Appendix 5 / b ; E . R . Daniel . Approaches toward theMuslims , PrinccUm 1984 , B . Z . Ked ; 1 r , Crusade and Mission , European 26 _ Tnulitio , xxv ( 1969 ) , , McGinn . Visions ( supra . n . 40 ) , p . 200 : 71 XXXI ! . pp . 492-493 Saiimbene de Adam , Chronicae , MO' // SM - " pp . I . A ! 72 of Fiorc and the Prophetic Future . London 1974 . pp . 126-154 . csp . p . 153 11 . 10 : M . Reeves , Jouchim native u > the chrusades

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר