ו. ירושלים — מרכז העולם ובימת מאורעות אחרית הימים

עמוד:255

ירושלים — בימת מאורעות אחרית הימים מרכזיותה הפיסית של ירושלים בתודעת בני התקופה נבעה במידה מרובה _מזיהויה כמקום ההתגלות הקדושה בעבר וכמקום שבו יתרחשו מאורעות אחרית הימים בעתיד . המסע למען כיבוש ירושלים , הוא מסע הצלב הראשון , ינק מהציפיות _האפוקליפטיות החזקות שאיפיינו את המאה הי"א . יתר על כן , אף על פי שאין לראות במוטיב האפוקליפטי גורם מרכזי במסע לכיבוש ירושלים , היו קבוצות בתוך מחנה המסע שראו בכיבוש תנאי הכרחי ראשוני לתחילת מאורעות הקץ . הלך רוח זה ערב מסע הצלב הראשון מתאר גיבר מנוזץ . על יסוד חיבורו של אדסו 'על אודות האנטיכריסטוס - ' . ' הוא מדגיש , כמו אדסו עצמו , כי נוכחות הנוצרים בירושלים היא תנאי קודם והכרחי לתחילת מאורעות קץ הימים , להופעת האנטיכריסטוס . יתר על כן הוא סבור , אולי בניגוד לאדסו , כי לא די בנוכחותם של הנוצרים בירושלים בלבד : עליהם לשלוט בה . במהלך מסע הצלב הראשון התמקדה האווירה האפוקליפטית בשכבת האביונים , דלת העם שיצאה עם מסע האבירים ; עם שכבה זו נמנו איכרים , אבירים נחותי מוצא ומשרתים למיניהם , הנזכרים במקורות כ'אביונים' או 'עניי האלוהים' . ( pauperes ; piebs pauperum Dei ) הללו הצטרפו למסע בהשפעת מטיפים עממיים , כגון פטרוס הנזיר , שניצלו בהטפותיהם למסע את עניין ביאת המשיח 4 \ י באווירת המתח המשיחי הגבוה שציינה את ערב יציאת הגייסות למזרח ואת מהלך המסע , נתפרשו תופעות טבע כמו מכת ארבה , שטפונות , ליקויי חמה והופעת כוכבי שביט כסימנים לחבלי משיח . כך , למשל , מתאר בלדריק מדול מטר כוכבי שביט כ'גשם סמיך של כוכבים , ' בזיקה לנאמר _ב'ברית החדשה : ' 'הכוכבים יפלו מן השמיים' ( מתי כד _";( 29 וליקוי החמה שנצפה על ידי גיבר מנוז'ן ואחרים באוגוסט 1096 תאם לכאורה את דברי ישו : 'ואחרי צוק העתים האלה פתאום תחשך השמש והירח לא יגיה אורו' ( שם , שם . ( י : 4 ניזונים מהלך רוח זה היו אביוני המסע משוכנעים כי המשיח עומד בשער . היו מהם שהאמינו כי פטרוס הקדוש הוציאם מעונים כדי להובילם לארץ זבת חלב ודבש י כי הדרך תהיה קשה ; כי האויב שעליו יצטרכו לגבור בדרך הם האנטיכריסטוס רלגירנרתיר ; וכי יעדם הסופי — ירושלים של זהב . האווירה בקרב שכבה עממית זו _היתה כעין ערבוביה של התלהבות המונית , ערגה לעתיד טוב יותר במזרח וציפייה לקץ הימים ולביאת המשיח . מה שציין מתחילת המסע את האביונים היה הלך רוח אוונגלי כבימי ראשית הנצרות : הנבחרים האמיתיים הם העניים והם בלבד יירשו את מלכות השמיים . במהלך המסע נוצרה אידיאולוגיה מיוחדת של עניות , המציגה את האביונים כגיבורים הראשיים בדראמה של אחרית הימים . עם נושאי אידיאולוגיה זו נמנה גדוד שנקרא טאפור ( Tatar ) ובראשו מלך הבוחר ומגייס את אנשיו . מיותר היה בעיניהם לשאת נשק מגן , שכן כבר גזרה ההשגחה מי מן הלוחמים הנופלים בקרב יעלה השמיימה ומי יגיע לירושלים ויהיה בין הראשונים להיכנס למלכות השמיים " . מקרב השכבות העממיות האלה " י ראה לעיל , הערות . 41 , 21 י p . _Mphnnddvy . i . a c _hn-iwnica / _'ii _/ cc ck ? CroiMitlc ' 4 99-135 . _קק 4 . י _9 ו xd . \ . Dupi . mi . ! . 1 _'; 1 ns על מסעי הצלב , ובכללם מסע הצלב הראשון , כתנועה משיחית . ראה גם מאמרי : -תנועת מסע הצלב כתנועה משיחית , משיחיות ואסכטולוגיה , ערך צ ברס , ירושלים תשמ"כ . עכ . my-177 M בלדריק מדול , עמ' ' _^ . גיבר מנוז'ן , עמי . 150-149 _"י- בלדריק מדול , עמי 116 גיבר מנוזץ , עמ' 1 15 Rimcirmin . A History of ihc C ni . uuh _?? , . 1 . s . ; 150-149 _ Cambridge 1951 . pp . 1 n "י _פירוש השם יטאפורי שנוי במחלוקת ; יש המפרשים אותו במשמע של עני . ויש המפרשים 'צועני או

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר