ו. ירושלים — מרכז העולם ובימת מאורעות אחרית הימים

עמוד:254

מקום מרכז העולם . אף על פי שמפות ירושלים מן המאות הי"ב והי"ג אינן מציינות את מרכז העיר , הרי בני התקופה מרבים להזכיר את 'טבור העולם' במקום הקבר . למשל , פטרוס מקליני , בחיבורו ' בשבח הקבר הקדוש , ' טוען : ברור כי כאן [ כמקום הקבר ] נמצא מרכז העולם הזה , מקום שאותו כינה המושיע לב העולם . בטוח הדבר שקבר המושיע הוא לב העולם , הוא נקרא מקום מרכז העולם , כמוהו כעיר ירושלים עצמה , וכמו כל אותה הארץ שנאמר עליה 'הארץ המובטחת' ... כפי שלב אדם או חיה הוא מרכז גופם , כך הארץ הזאת , שבה קיבלו אבותינו הקדמונים את הדת הנוצרית , ממוקמת באמצע העולם ... כל הארץ הזאת של אבותינו הקדושים , במיוחד העיר ירושלים , שבה מצויים קודשי הקודשים , במיוחד קבר האדון , ראוי להיקרא לב הארץ כי בו נח הקדוש בין הקדושים . - _'? '" גם צלייני המאה הי"ב כולם , להוציא את תיאודוריך , מאתרים את 'טבור העולם' בסמיכות למקום הקבר . תיאור אלמוני של ירושלים מאתרו בקתדראלה הצלבנית _' ) _קתוליקון ( ' מזרחית לקבר , במרכז מקום המקהלה 1 לדבריו זה מרכז העולם , במקום שבו הונחה גופתו של ישו כאשר הורדה מהצלב " _' . לדברי אב המנזר הרוסי דניאל וצליינים אחרים , המקום היה מסומן 'במבנה קטן מעוטר בדמות ישו עשויה פסיפס , ולידו כתובת : "מי מדד כשעלו מים ושמים בזרת תכן וכל בשליש עפר הארץ "' ( ישעיה מ יב 4 " . ( נ זיוולף מעיד כי 'ישו הצביע במו ידיו על מקום זה כמרכז העולם , ככתוב בתהלים [ עד יב : [ "ואלהים מלכי מקדם פעל ישועות בקרב הארץ" " . ' י יוחנן מווירצבורג מאתר את המקום באמצע מקום המקהלה י הוא מתאר מבנה כצורת מזבח , הנשען על עמודי שיש , ומתחתיו על הרצפה סימנים קטנים המסמנים את מרכז העולם על פי האמור בספר תהלים . תיאודוריך , לעומת זה , מציין באמצע מקום המקהלה ב'קתוליקוך את מקום הורדתו של ישו מהצלב , אך לא את מסורת מרכז העולם , שאותה הוא מאתר במקומה המקורי — היהודי — בהר הבית , בכנסיית 'מקדש האדון , ' בסמוך לקפלה של יעקב הקדוש . במקום זה , הוא מספר , עמד הארון כשנשאל איפה הוא בירושלים , שאומרים שהיא מרכז העולם , והוא ענה . 'מקום זה נקרא ירושלים / אמנם , תיאודוריך איננו מצהיר כי זה מרכז העולם או טבורו ; אך העובדה שאיננו מציינו באתר המקובל בקתוליקון ואיננו מזכיר שם את המסורת האמורה רומזת כי נטה לזהותה במקומה ההיסטורי היהודי , במקום המקדש , ולא בתוך כנסיית הקבר ' . בתקופה הצלבנית התחזקה , אפוא , התפיסה הרואה בירושלים את מרכז העולם , ומצאה את ביטויה המוחשי בציורים קרטוגראפיים של התקופה . אף נקבעה בתקופה זו מסורת מרכז ירושלים , הוא 'טבור העולם , ' בסמוך למקום הקבר , ב'קתוליקוך , וכאן הוא עתיד להשאר במאות הבאות ( ואף עד היום , על פי המסורת היוונית האורתודוקסית . ( 238 פטרוס מקלעי , דרשות , עמ' ; 239-238 וראה לעיל , סעיף ד , הערות jnnominatm 219 . 110- 109 בתוך : טובלר , תיאורים , עמ' , La Cilezde Jherusalem ; 101 שם , עמ' : 4 " . 204 ראה . רבא ( לעיל , הערה , ( 145 עמ' 241 . 34-33 זיוולף ( לעיל , הערה , ( 134 עמ' . 39 י יוחנן מווירצבורג , עמי , lmwminatus viu ; 146-145 בתוך : טובלר , תיאורים , עמ' . 194 וראה גם הצליין האיסלנדי אב מנזר ניקולאס , שעלה לירושלים בסמוך לאוגוסט שנת , 1133 אצלקדר וסטרגרד נילסן ( לעיל , הערה , ( 55 עמ' . 205-204 י 4 ב תיאורוריך . עמ' ; 25 וראה גם דברי המהדירים שם , עמ' 65 הערה e

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר