ה. 'השער לירושלים של מעלה.' מקומה של ירושלים בתוכנית הישועה של המאמין הנוצרי

עמוד:246

של מעלה יזכו לירושלים של מטה , והנבחרים למלכות השמיים הם לבדם יהיו מסוגלים להחזיק מעמד בירושלים של מטה ' " . רעיונות דומים מביע ראלף ניגר , שכתב לאחר נפילת ירושלים . אף על פי שאינו שולל כליל את חשיבות העלייה לרגל לירושלים , הוא טוען כי עלייה לרגל גשמית אין בה ערך אם לא תלווה בעלייה לרגל רוחנית , כלומר בחזרה בתשובה , הנמשלת בעיניו לעלייה לרגל לירושלים של מעלה , היא 'מךאה השלום' ; ( visio pads ) עלייה לרגל רוחנית כזאת תיתכן הן בבית פנימה והן בציבור , באמצעות מעשים טובים ורדיפת צדק . ראלף ניגר קורא למאמינים לחזור לירושלים ולבנותה על ידי חזרה בתשובה , כנאמר ; 'ירושלים הבנויה כעיר שדומ ה לה יחדו' ( תהלים קכב ג . _< מה התועלת , הוא שואל , בכך אם תיבנה מחדש ירושלים הארצית , אך בו בזמן תיהרס הקדושה שלנו י אם ארץ הקודש תשוחרר מהמוסלמים , ובו בזמן ישלוט הרוע של היעדר אמונה כתוך הנצרות פנימה ? שמירת טוהר האמונה בתוך הנצרות והמלחמה במינות חשובות , אפוא , מהמלחמה בכופרים ואף מהמלחמה למען ירושלים והארץ המובטחת . לפיכך , מסע צלב לשם כיבושה מחדש של ירושלים מנוגד לימשפט האלוהים' , ( iudicium dd ) בעוד שעלייה לרגל ל'מקום שבו עמדו רגליו' ושבו נולד , התחנך , התהלך , מת , נקבר , קם לתחייה , היה לרוח הקודש ועלה לשמיים , יש בה מן הטוב אם הצליין יטהר את עצמו תחילה ; ואולם מוטב ללכת בדרך האמונה , החסד והצדק מאשר לעלות לרגל לירושלים ו אם הצליין ייכשל בבניין ירושלים 'מראה השלום' בתוך עצמו פנימה , הרי לא יפיק כל תועלת מנסיעתו לבבואתה הארצית . י " - ואולם ההתנגדות החריפה ביותר לתפקידה של ירושלים של מטה בדרך המאמין לישועתו באה מקרב מנהיגיה הרוחניים של הנזירות האירופית , אשר גילו במהלך המאה הי"ב התנגדות נמרצת יותר מבעבר לעלייה לרגל של נזירים . עמדתם מדגישה את חשיבות אידיאל ה'יציבות' ( או : קביעות [ במקום המגורים , ( stabiiitas ) ([ ההשתייכות למנזר והציות ( obedientia ) בחיי הנזיר , וכן את חשיבות ההתנהגות הפנימית לעומת החיצונית . אם בתקופה הקודמת עדיין דגלה הנזירות באידיאל 'יציבות באמצעות עלייה לרגל' , ( stabiiitas in peregrinatione ) עתה המירה אותו באידיאל אחר י 'עלייה לרגל באמצעות יציבות' . ( peregrinatio in stabiiitate ) היעד הפך להיות רוחני במובהק ו את מקום אידיאל העלייה לרגל הגשמית תפס אידיאל העלייה לרגל הרוחנית הפנימית ו גישה זו שללה כליל את העלייה לרגל , ובכללה את העלייה לרגל לירושלים , כנוהג המנוגד לאידיאל הנזירי ' " . שניים ממנהיגי התנועה הנזירית המייצגים עמדה זו הם מי שפעלו רבות למען מסע צלב לירושלים , ברנרד מקלרוו ופטרוס מקליני . ברנרד מקלרוו , המטיף הראשי למסע הצלב השני ומחבר ' בשבחי האבירות החדשה' — חיבור שהוא בבחינת 'שבחי ירושלים של מטה' — כתב לבישוף לינקולן ( בשנת 1129 לערך ) בעניינו של צעיר בשם פיליפ , שהתעכב במנזר קלרוו בדרכו לירושלים ומצא שם את ייעודו ; הוא כבר חצה את הים הגדול ורחב הידיים ובהפליגו בהצלחה הגיע לחוף הנכסף וירד לנמל מבטחים . 1 אנרי מאלבנו , טור .. 151 '' ' - ' ראלף ניגר , עמ . 219-218 , 194 , 1 X 8-187 , 183-182 . 174 . 1 70-1 _& 7 , 147 , 93-42 סיברי . עב ו ' 7-9 _( ל _^\ _. i _^^ , Mcduu \ ul Snuhfi , IX 1 _lv-47 ) , / 0 J- / _M i ljlull . Dens nun vull : A Cnln . u / I heI hud _. ; 14 . , 'י 1 ראה . , t 1 y / , 1 . pp . . , _?^; ' pelennage au Moven Age , Revue _lusiuiiijut : pp . JJ-J > J , < . j . C _onM . ihle . ? _MoiuichiMiic u 1 . 111 I Xe elXI k ? Mock , . V / M
יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר