ה. 'השער לירושלים של מעלה.' מקומה של ירושלים בתוכנית הישועה של המאמין הנוצרי

עמוד:245

הצלב למען ישועת נשמתו וכדי להתקבל לאחר מותו בירושלים השמימית . '" בתקופת גיוסה של אירופה למסע הצלב השלישי הציגו גם המשוררים את ההשתתפות בו כשער לירושלים האחרת . קריאתם למאמינים היתה לזנוח את בבל ולהילחם למען 'האיזור השמימי , ' 'המים של החיים ; ' באמצעות ההתגייסות למען ירושלים יזכו להתקבל לירושלים השמימית ' . •"" עם זאת , היו מי ששללו לחלוטין את ירושלים של מטה לעומת ירושלים של מעלה , שכן סברו כי ירושלים של מעלה קודמת ולפיכך היא היא השער לירושלים של מטה . אחרים , בעיקר מנהיגי התנועה הנזירית , הכירו אמנם בערך הרוחני של ירושלים כיעד הן לעלייה לרגל והן למסעי הצלב להדיוטות , אולם שללו ערך זה לחלוטין לגבי הנזירים . התנגדות מוחלטת לירושלים של מטה מופיעה , למשל , אצל הקאנון האוגוסטיני גרהו מרייכרסברג _, ( Gerho de Reichersberg ) שכתב בשנות השלושים והארבעים המוקדמות , וכינה את ירושלים 'עיר האלוהים , עיר הקודש 189 . ' בפירושו לספר תהלים הוא מתאר את מסע הצלב הראשון כהתגשמות הנאמר במזמור לג ו כיבוש ירושלים הוא ניצחון דגלו של ישו , ושחרור הקבר הקדוש הוא ניצחון שלא היה כמותר בכל הזמנים , שראוי לחגגו בשירת המזמור 'רנני ירושלים' ; Laetare Werusaiem ) על פי ישעיה סו , ( ששימש חלק מהליטורגיה של יום הראשון הרביעי של תקופת צום ארבעים הימים קודם לפסחא . לעומת זאת , בחיבורו הנודע ' על אודות חקר האנטיכריסטוס' ( שנתחבר כשנים , ( 1162-1161 הוא כולל 'קריאה נגד ירושלים הארצית' . ( inciamatio contra lemsaiem n _cttcr 5 לדבריו , ירושלים , שרצחה בעבר את נביאיה וסקלה באבנים את השלוחים אליה ( מתי כג , ( 37 רוצחת עתה את הנוצרים הנשלחים אליה והיא מלאה דם נוצרי . הוא משווה את תאוות הבצע של תושבי ירושלים לזו של יהודה איש קריות ו הלה מכר את האדון בשלושים מטבעות . ואילו תושבי ירושלים גרמו את מותם של אלפי נוצרים , שכן בשל תאוות הבצע שלהם קראו לנוצרי המערב לבוא למזרח . ירושלים האמיתית היא ירושלים של מעלה , ומקדש האלוהים האמיתי איננו זה שבהר המוריה , שישו קיללו , אלא הכנסייה '"" . העדפת ירושלים של מעלה על ירושלים של מטה מופיעה גם במסגרת התגובה לנפילת ירושלים ולכישלון מסע הצלב השלישי . הקרדינאל אנרי מאלבנו הטיף מטעם האפיפיורות למסע הצלב השלישי בצרפת ובגרמניה . אך בפרק האחרון של חיבורו 'על אודות עיר האלוהים העולה לרגל' ( הפרק נתחבר כנראה בשנת ( 1188 טען , ברוח הפרשנות הפאולינית של כתבי הקודש , כי קדושתה של ירושלים הארצית היא מדרגה נחותה , ורק מי שלא ניחן ככוח להתעלות היישר אל העיר השמימית נאחז בירושלים של מטה , כדי לראות דרכה ובסיועה את ירושלים של מעלה , היא קודש הקודשים האמיתי . ירושלים של מעלה קודמת לירושלים של מטה . זו האחרונה נפלה בשל אובדן ירושלים של מעלה , דהיינו , התרחקות הנצרות מן האלוהים 1 רק התחדשות האמונה , החזרה לאלוהים — כלומר , לירושלים של מעלה — יש בכוחה לגאול את העיר הארצית . רק השואפים באמת ובתמים לירושלים XVII . p . 509 Magnus de _Rcidicnsberg . Chronicon . MGH SS . w Cmciligat omnes' ( supra , n . 152 ); "Miror . cur / M 5 X 4 1 . 9 . 1-96 a la Ille croisade ' , _/) _OA . I ( IXXI ) . pp . 582-5 _K 4 ; p . ed . H . Hagenmeyer , 'Deux poesies latines relatives tepeat' ( supra , n . 156 ); 'Jerusalem civitas indita _" . Lihelli de Lite . III . pp . 314-320 . 330 , 374-37 _X Idem . LibellusdeInvestigatione Antichrist ! , MGH . _'"" 429-43 1 , _* Blitani _zelivto _mslBauisl ' XXXI V ) , / W
יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר