ה. 'השער לירושלים של מעלה.' מקומה של ירושלים בתוכנית הישועה של המאמין הנוצרי

עמוד:244

הד לתעמולתו זו של ברנרד מקלרוו ניתן למצוא בשיר שנתחבר ערב מסע הצלב השני . המשורר האלמוני מתאר את ירושלים כ'שוק במחנה החופש ( libertas ) אשר העמיד מלך השמיים ! ' מי שרוצה לזכות בחיים , דהיינו , בישועה , חייב לצאת ולמהר לשם 17 ' ' . רעיון זה נקלט גם בתפיסת מסע הצלב השני על ידי משתתפיו . הם ראו בו עלייה לרגל לירושלים ולמען ירושלים , עלייה ששכרה ישועת נשמות . כך , למשל , סבור ארנולד מ _? שאבה ( Seschaves ) שנטל את הצלב בשנת 1147 מתוך דאגה לישועת נשמתו הוא ונשמות הוריו ™ . המלחמה למען ירושלים כשער למלכות השמיים , המתוארת כירושלים של מעלה , הפכה לנושא מרכזי כהטפה למסע הצלב השלישי . האפיפיור גרגוריוס השמיני כתב ב'שמועה הנוראה' כי אין אפשרות להגיע לירושלים השמימית ( ierusaiem superna ) אלא באמצעות מעשים טובים ודרך פיתויים רבים י את ההשתתפות במסע צלב לשם כיבושן מחדש של ארץ הקודש וירושלים תיאר כאחד האמצעים הנכונים ביותר וכהזדמנות לחזרה בתשובה — ולפיכך , כדרך לירושלים של מעלה . " * אחד מיורשיו על כס פטרוס הקדוש , אינוקנטיוס השלישי , בהטפתו למסע הצלב הרביעי , קרא בהשראת האיגרת אל הגלטיים להפוך את ירושלים הארצית משבויה לחופשייה , כמוה כירושלים השמימית ; כך שתושביה לא יחיו כעמק הבכא אלא יזכו להשתייך לעיר השמימית ; הלוחמים למען ממלכתו הארצית של המשיח ראויים לבוא למלכותו שבשמיים , לירושלים השמימית . " 12 פטרוס מבלואה , שהטיף למסע הצלב השלישי באנגליה , כתב כי מי שיעבדו למען ירושת המשיח וימנעו מעצמם ירושה בעולם הזה יזכו לירושה השמימית lsi . ( C 0 e 1 is haereditas ) ירושלים כ'קודש האדון' ( sanctum domini ) היא שער לחיים , לירושלים השמימית . בחיבורו על המרטיריום של רינו משטיון ( Reginald Passio ) מתייחס פטרוס לקורבנות נפילת ממלכת ירושלים כאל נבחרים אשר הועברו מירושלים הארצית אל השמימית . מטיף אחר למסע צלב זה , אנרי מאלבנו , סבר אמנם כי ירושלים של מעלה קודמת לוו של מטה בדרכו של הנוצרי לישועת נשמתו , אולם הכיר בהשתתפות במסע צלב כאמצעי בידי מעמד הלוחמים להגיע לירושלים של מעלה . ' * הד לרוח זו של ההטפה למסע צלב ניתן למצוא אצל כרוניסטים ומשוררים כאחד . כרוניסטן גרמני מפגאו ( Pegau ) הכריז בתגובתו לאובדן ארץ הקודש כי כל מי שנפלו בקרב או שנשבו — לדבריו , למעלה מחמישים אלף איש — נאספו כאזרחים על ידי ירושלים של מעלה * -. מחבר 'תולדות מסע הצלב של פרידריך הראשון' תיאר את הצלבנים הגרמניים היוצאים למסע הצלב השלישי כשואפים לירושלים , בבואת ירושלים השמימית . " * כרוניסטן גרמני אחר מספר כי הקיסר עצמו יצא למסע 179 _קימינה כוראנה , א , מס' , 46 עמ' ' _*" . 90 קונסטבל , כתבי זכויות , עמ' . 76 על תפיסת המסע כעלייה לרגל לקבר הארק ראה The Second Crusade as Seen by Annules Herbipolenses , mgh ss . xvi . p . 3 : G . Die _Bavern in ! _Morgenlande . Munchcn 1832 . p . 43 ; SR ( i , Hannover 1880 . pp . 82-83 : . 1 . von Hormayr . Chronica rcgia Coloniensiset coniinuutiones , MGH _qas VI 8 . 100 . ££ g ? Comitum ,- 181 Contemporaries' , Tra _
יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר