ה. 'השער לירושלים של מעלה.' מקומה של ירושלים בתוכנית הישועה של המאמין הנוצרי

עמוד:242

מעלה היתה סמל הישועה בתפיסת בני התקופה . וכך הכריז סטפאן מנאובלן , ( Neubiens ) בצאתו למסע צלב בשנת , 1100 כי הוא רואה בצלב שנטל את סימן הישועה והוא עורך את מסעו למען עילוי נשמתו . "" כך גרסו גם כותבי קורותיו של מסע הצלב הראשון שכתבו לקראת סוף העשור הראשון של המאה הי"ב . בלדריק מדול מתאר את הדרך לירושלים כ'דרך לחיים , ' לחיי נצח ולישועה . העיר הגשמית היא לדבריו דיוקנה של ירושלים השמימית : העיר אשר אתם רואים היא סיבת כל מאמצינו . ירושלים זו היא דמות ( instar ) של ירושלים השמימית . ( Jerusalem Coelestis ) לעיר זו הצורה ( forma ) של זו שאליה אנו שואפים ... אכן , אם תיטיבו והעמיקו חשוב תיווכחו לדעת כי ירושלים זו שאתם רואים , שאליה באתם ושמולה אתם ניצבים , מגלמת ( praefigurat ) ומציגה את העיר השמימית . את זאת אמרו , לדברי בלדריק , לצלבנים ערב כיבושם את העיר . ' לא רק יעד הלחימה תואר בכפול , אלא אף הגמול . אךמאר מפואי , ( Adhemar de Puy ) הליגאט האפיפיור ופטריארך ירושלים , פנה במכתב מאנטיוכיה לבישופי המערב בינואר 1098 בשם 'אחים לירושלים השמימית' . ( consortium Caelestis iherusaiem ) דבריו משקפים מן הסתם דעה רווחת בין אנשי הכמורה שבמחנה כי הצלבנים יזכו לגמול כפול , בחיים ( כלומר , ישועה ) וכן בארץ זבת חלב ודבש . "" ב 11 בספטמבר אותה השנה קראו מנהיגי המסע לאפיפיור לבוא להצטרף אליהם ו'לפתוח למעננו את שערי שתי הירושלים 16 " . ' לאחר המסע כתב גילו ( Gilo ) באפוס שלו על מסע הצלב כי בהילחמם למען ירושלים נלחמו הצלבנים למען שתי המלכויות ושתי הירושלים ; כיבושה של ירושלים הארצית הכרחי לשם רכישת ירושלים השמימית , שם יחיו הצלבנים חיי נצח "" . אלברט מאאכן , וכמוהו גם כרוניסטים אחרים , מתארים חלום של פטרוס הנזיר , שבו נגלה לו ישו והודיע לו כי מי שיטהרו את המקומות הקדושים של ירושלים ויחזירו אליהם את הפולחן הנוצרי , אלה בעלי הייעוד והנבחרים — בפניהם ייפתחו שערי גן העדן . העיר הארצית היא לדברי אלברט 'שער למולדת השמימית' . ( Coelestis patriae parta ) נעלה יותר מלחימה למען ירושלים היה מות הלוחם בהילחמו עליה . בנאום קלרמון טען האפיפיור , על פי בלדריק מדול , כי 'יאה לכם למות עבור המשיח באותה העיר אשר בה מת המשיח עבורכם / י 17 - ראלף _מקאן ( Ralph de Caen ) מספר על חזון שראה אביר שנפל בדרך לירושלים והיה למרטיר . בחזונו ראה ארמון גדול ובו המון אדם ו נאמר לו כי זו ירושלים של מעלה ואלה הצלבנים שנהרגו למענה 17 ' . ויליאם ממלמסברי ( סמוך לשנת ( 1120 שם בפי אורכן השני בקלרמון את ההכרזה : ' הנופלים [ במסע הצלב ] ייכנסו לטרקלין גן העדן ואילו המנצחים יראו את קבר האדון . ' ! 166 ראה לעיל , סעיף , 3 הערה 167 . 126 בלדריק מדול . עמ' 16 s . 101-100 , 15 _האגנמאייר , מכתבים , מס' , ix עמי , 149-146 ובמיוחד עמ' 9 . 148 י " שם , מסי , xvn עמי 798 Fulco et Gilo . Historia Gestation vUw _nosrn _™ . 164 . ק 171 icmporis Hierosolymitana . RHC . HOcr , V , אלברט מאאכן , עמ' . 482 , 273 בקשר לחלומו של פטרוס הנזיר והתפוצה שלו ראה : a Blake-Morris , 2 Hermit ' ( supra . n . 46 ) , pp . 79-1 X 7 ר ' בלדריק מדול , עמ' . _Raduifus Cadomensis ( supra . n . 49 ) . pp . 680-6 x 1 ' ' . 15 על אותו האביר , אנסלם מריבמון 0 וו 0 _וח _0 י , _(^ שנהרג בערקה , ראה גם : . p . 731 Petrus Tudebodus ( supra . n . 13 ) . על רעיון המרטיריום בתקופת מסע הצלב הראשון ראה : 174 53 the FirstCrusade ' , Crusade-am / _tof / _emem . pp . 46- H . H .. I . Cowdrey . 'Martyrdom and ויליאם ממלמסברי , עמ' . 398

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר