ד. מ'עיר קבר המשיח' ל'עיר ה תחייה' ו'המקום שבו דרכו רגליו'

עמוד:235

השלישי , מתאר אף הוא את ארץ הקודש כמקום שבו עמדו רגלי המשיח , המקום שבחר בו כמושבו , המקום שמכוח שהיית האדון בו נעשה 'כעין גן עדן אחר' ; ( quasi aiterum coeium ) הוא פיארו במעשי הנסים שלו , שם יצר את הסקךמנטים , שם הטיף והשאיר עליו חותם בדמי ; שם , באמצעות מעשה התחייה ועלייתו לשמיים , לא זו בלבד שהראה את גדולתו המופלאה לכל העולם אלא אף רכש לעצמו את העולם כולו . אותו דימוי של ירושלים וארץ הקודש העלה בהטפתו למען מסע הצלב הרביעי מרטין _מפאיריס . בדבריו בקתדראלה של באזל ( ספטמבר 1201 לערך ) תיאר את ירושלים כעיר שאותה קידש המשיח בדמו , ואף כמקום שבו נולד והוצג כילד במקדש ו המקום שבו הטיף , למד והראה את כוחו ואת נסיו ; המקום שבו חוקק את סקרמנט האוכריסטיה ( סקרמנט הבשר הקדוש והדם הקדוש ) בעודו סועד עם תלמידיו ; שם סבל , מת , נקבר וקם לתחייה לאחר שלושה ימים ועלה לשמיים לעיני תלמידיו " . גם במישור עממי יותר של דעת הקהל האירופית שלט הדימוי של ירושלים כעיר של חיי ישו . ביטוי לכך ניתן למצוא בדרשות אלמוניות שנתחברו לצורכי פולחן פרטיים ( כגון במנזרים , ( בשירה ובכללה שירה צלבנית , ואף בתיאורי ארץ הקודש מפרי עטם של צליינים . דרשה אלמונית , שנתחברה כמחצית הראשונה של המאה הי"ב בדרום צרפת או בקטלוניה ונועדה להיקרא בחג כיבוש ירושלים ( שנחוג בירושלים וגם ברחבי ארצות הנצרות ביום 15 ביולי , ( כוללת תיאור של כיבוש ירושלים , המבוסס על עדותו של עד ראייה אלמוני ועל הכרוניקה של ריימונד מאגילר . המחבר האלמוני קורא לירושלים 'המקומות הקדושים שבהם הופיעו סימני הישועה , שהם עדות ( monumenta ) ללידתו , טבילתו , סבלו , תחייתו ועלייתו לשמים של המשיח . ' י נו שירת המאה הי"ב , ובכללה זו שנכתבה בלשונות המדוברות ( צרפתית וגרמנית ) ונועדה לקהל הדיוטות , מתארת לעתים קרובות את ירושלים כמקום שבו 'פעל אלוהים ישועות בקרב הארץ , ' כמקום שבו עמדו רגליו ובה התהלך כאדם . למשל , שיר קינה על נפילת ירושלים ( מהמחצית הראשונה של ( 1188 מזכיר את הרס הארץ שבה דרכו כפות רגליו של המשיח ואשר לה נתן המשיח מתנות כה רבות , כגון ישועת העולם ; הארץ שהתקדשה גם בזכות כפות רגליהם של מרים אמו ויוחנן המטביל ' - ' . כאמור , בעוד שבתקופה הקודמת הגדירו צליינים שעלו לירושלים את יעדם בעיקר כעלייה לקבר הקדוש , הרי סמוך לאחר מסע הצלב הראשון השתנתה המוטיבציה . על השינוי מעידים צלבנים _Peler of Blois and ( he Third Crusade ' , Studies in [* . Southern , : DA , 2 _Y . 771 . XVI II ( I 95 X ) , pp . 97-1 12 MedievalHistory Presentedto R . II . C . Davis . cd . 11 . ני . 62 l . xuviue Suerae _Cimstantinopolilanae . ed . P . Riant . Gimther de Pairis . Wsimia ( imstaminopoHtana . 09 207-210 Mnyr-Harting & r . i . Moore , _tfrxn r 19 x 5 . [ ין 1 , Geneva 1 x 77 . י : ו Kreu / predikl und Kreu / _lied' , l : 4 France ( supra . n . 291 . pp . 771-7 x 1 esp . p . 777 , 'Hen vote flebili' l : s pp . 89-1 . 12 . esp . pp . 97-101 Zeitschriflfiirdeutsches Altenlmm . XXX ( 1 X 86 ) , G . Wolfram . קרמינה כוראנה , א , מ , 50 ' _0 עמי . 102-99 . cols . 1063 . 1070 _natione Aeeeleranda . PL . 207 . cols . 1058-1070 . esp . Petrus Blescnsis . l ) e Hierosolymitana _narhuoS . fl לאחר נפילת ירושלים ( בין השנים ( 11 x 9-11 x 7 כתב פטרום מבלואה חיבור בן שלו שה חלקים על המאורע . החלק הראשון הוא חיבור על אודות המרטיריום של _רינו _משטיון ; ( _Rcginaldi _/> " . «'") החלק השני הוא קריאה למסע צלב למען כיבושה מחדש של ארץ הקודש , והחלק השלישי הוא דושיח דמיוני בין הנרי השני מלך אנגליה לבי ן אב מהר בונוואל , ( Bonncval ) מנזר בנדיקטיני ליד לה מאן . ראה ; Bonevallis . ed . R . B . C . _Huyacns . Revue be ' ne'dieline . inter _Return lleimnun Secumiiim el Abbuiein cols . 529-534 . 957-9 X 8 . 1057-1070 ; idem . l ) ia / o <> us Pelrus Blesensis . . _muHmtl / PL . 2 ( 17 .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר