ד. מ'עיר קבר המשיח' ל'עיר ה תחייה' ו'המקום שבו דרכו רגליו'

עמוד:232

במהלך המאה הי"ב נוסף מימד חדש של קדושה , והוא מסורות המקרא ' ) הברית הישנה . ( ' כתוצאה מתפיסה חדשה זו של קדושת ירושלים , נכללת בסיפור תולדותיה גם התקופה שלפני בוא המשיח . מעתה , אפוא , מגלמת ירושלים כספיריטואליות הנוצרית קדושה כפולה : עירם של בני ישראל ההיסטוריים כפךיפיגוראציה של הנוצרים , יורשיהם שברוח , מזה ; ועירו של המשיח וערש הנצרות , מזה . זיהוי מקום הקבר כמקום התחייה מופיע בעיקר בכתבי תושבי הממלכה הצלבנית , וכך ניתן להגדירו כדימוי ייחודי לפראנקים ולתפיסתם את קדושת בירתם . ביטוי מובהק לתפיסה זו היה במה שהפטריארכים של ירושלים שינו במשך המאה את תוארם . שוב לא כינו את עצמם כבעבר , ' פטריארך ירושלים בחסד האל' , ( Dei Gratia patriarcha _Jhemsoiimitanus ) אלא החלו מכנים את עצמם 'פטריארך כנסיית תחייתו של המשיח' 1 "' 1 . ( ecclesie patriarcha Sancte Resurreciionis Christi ) זיהוי מאורע התחייה כמאורע מרכזי בתולדות ישו , ולפיכך גם בהתייחסות לירושלים , בולט גם בתפיסתו של ארכיבישוף בכנסייה הירושלמית וגדול ההיסטוריונים של ממלכת ירושלים הצלבנית , הוא ויליאם מצור . כמי שכיהן _כארכיבישוף של צור הוא משקף את תפיסת הצלבנים תושבי ירושלים באשר לקדושתה , ובעיקר את עמדת הכמורה הגבוהה בממלכה . בגירסה שלו לנאום האפיפיור בקלרמון הוא מתאר את ירושלים כיעיר שבה מושיענו , באמצעות תורתו , הסבל והתחייה , " פעל ישועות בקרב הארץ" ( תהלים עד _trni בתיאורו הנרחב את ירושלים העיר הוא מתייחס ל'מקום קבר המושיע' במונחים של כנסיית התחייה , ( Resun-ectionis ccdesia ) בלי לציין כלל את המונח המקביל והמקובל , 'כנסיית הקבר הקדוש "' . ' כך עשו גם תושבי ירושלים עצמם בתקופת המצור של צלאח אלדין 20 ) בספטמבר 2— באוקטובר ;( 1187 סיסמת המגינים על העיר היתה : 'הצלב הקדוש והאמיתי ! קבר התחייה של ישו המשיחי הצילו את העיר ירושלים ויושביה "" . ' ! פטרוס מקליני מבטא את התפיסה כי קבר האדון שואב את עיקר קדושתו מהיותו מקום התחייה של המשיח בדרשתו בשנת 1147 'בשבח קבר האדון . ' לדעתו , קבר ישו ראוי להערצה רבה יותר מכל שאר מוקדי הקדושה בעולם , כהיותו 'מקדש האדון הקדוש' ( Tempium domini sanctum ) ואף ' קודש הקודשים' ( Sancta sanctorum ) ; במקום זה , מקום הקבר , נח המשיח כמת למען חיי בני אנוש . ברור כי זהו מרכז העולם , המקום שאותו כינה המושיע 'לב העולם . ' קבר המשיח נמצא בלב העולם , דהיינו , במקום המכונה 'מרכז העולם , ' וכמוהו גם העיר ירושלים עצמה , שהיא 'הארץ המובטחת , ' כפי שלב אדם או לב חיה נמצא במרכז הגוף . זאת משום שאבות הכנסייה , שקיבלו את הדת הנוצרית , קבעו את הקבר במרכז העולם . ההוכחה החשובה ביותר לקדושתו המיוחדת של קבר המשיח היא , לדברי פטרוס מקליני , נס האש הקדושה . וכך הוא טוען : ocumentsrelaiifsa 1 'histoiredes Croisades , X \) , Jerusalem , ed . G . Brese-Bautier . Paris 1984 Cartulaire clu Chapilre riu Saint Se ' pulcie de 106 148 , p . 290 ; no . 150 , p . 293 ; no . 162 , p . 314 no . 54 . p . 143 ; no . I 19 , p . 242 : no . 147 , p . 288 ; no . . גם פולק מאנדו מתייחס לכנסיית הקבר _כ'כנסיית תחיית האדון ; ' ראה ; שם , מס' , 34 עמי ; 99 וכןרודריגודוכס טראבה , ( Traba ) שם , מס' , 72 עמי ; 170 וראה גם הכמורה הירושלמית ( בשנת ( 1203-1202 בתוך ; Zeitschrift fur Geschichte unit . Altenumskwule ( D Patriarchen Monachus von Jerusalem ' . Easier Hiestand & // . ' / :. Mayer , 'Die Nachfolge des R . 7 l . XXIV ( 1974 ) , p . 128 ויליאם מצור ח , 3 ( עמ' ;( 385 ט , 4 _> עמ' Anglicanum RS , 66 , London 1875 . p . 242 Stevenson , Raduiphi r Coggeshull rrrncr n De _igcrF on" ™ Tenae Sanctae Ubellus , ed . . 1 . '"* . ( 425

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר