ג. 'כס דויד המלך' ו'כס יעקב השליח'

עמוד:229

מקלרוו . בהתמודדותו עם בעיית מעמדה של ירושלים מול רומא מציין ברנרד . על פי פסודו איזידור . כי יעקב אחי ישו , 'אחד מעמודי התווך של הכנסייה / הסתפק בירושלים בלבד ומסר את הכנסייה כולה לפטרוס . כך מזוהה ירושלים עם יעקב , ואילו רומא מזוהה עם פטרוס , ראש השליחים *" . ברנרד אף מזהה בין פרימאטים לפטריארכים , ומתחתם הוא מעמיד את הארכיבישופים וכישופים סתם . בסוף המאה הי"ב סוכמה העמדה הרשמית של הכנסייה על ידי אינוקנטיוס השלישי , שהיה בקי יותר מכל אפיפיור אחר ברזי החוק הקאנוני והפיאודאלי גם יחד . בניגוד לקביעה המקובלת של היירארכיה בין הפטריארכיות , על פי יוקרת מייסדיהן , כנזכר על ידי גרטיאנוס , קובע אינוקנטיוס השלישי כי שלוש מן הפטריארכיות נוסדו על ידי פטרוס ? אנטיוכיה ורומא ישירות ואלכסנדריה בעקיפין , על ידי מארקוס תלמידו של פטרוס . קונסטנטינופול נוסדה על ידי השליח יוחנן וירושלים — על ידי השליח יעקב , שקידשה במות הקדושים ( martyrium ) שלו , או על ידי יעקב אחי ישו , הבישוף הראשון שלה . לעיני שלושת השליחים הללו , פטרוס , יוחנן ויעקב , 'השתנה' ( transfiguratio ) המשיח 'ויזהירו פניו כשמש ובגדיו כאור הלבינו' ( מתי כז ! 2 מארקוס ט , ( 3-2 מה שמורה כנראה לדעת אינוקנטיוס ( אם כי אין הוא מציין זאת במפורש ) כי יוקרתו ( dignitas ) רבה משל שאר השליחים "" . אינרקנטיוס מעניק לירושלים את המעמד של 'אם האמונה' , ( mater fidei ) מכיוון שממנה הפיצו השליחים את הסקךמנטים של האמונה האמיתית . את המעמד של 'אם המאמינים' ( mater fideiibus ) הוא שומר לכנסיית רומא , לא מתוקף קדמות ייסודה כי אם מתוקף יוקרתה הרמה יותר : שכן גם לפי האוונגליון ( מתי י ; 2 מארקוס ג ; 16 לוקאס ו ? , 14 מעשי השליחים , א , ( 13 אף על פי שאנדריאס קיבל את האמונה הנוצרית לפני פטרוס , הרי פטרוס עולה בדרגתו על השליחים כולם , לא מתוקף קדמותו אלא מתוקף יוקרתו '" . בתפיסתו את מעמדה של כנסיית ירושלים מאמץ אינוקנטיוס השלישי , אפוא , את עמדת ברנרד מקלרוו . רומא כ'אם המאמינים' מופקדת על כל הכנסיות כולן . ירושלים היא 'אם האמונה , ' כי ממנה הפיצו השליחים את תורת החסד האלוהי ; כנסייתה נוסדה כאמור על ידי יעקב , בעוד שרומא נוסדה על ידי פטרוס , שזכה בתואר 'נסיך השליחים . ' ואולם קביעה אפיפיורית זו לא מצאה את ביטויה בקאנון החמישי של ועידת לאטראן הרביעית , ( 1215 ) שעניינו יוקרת הפטריארכיות . בהתאם לךקךטום של גרטיאנוס , ירושלים זכתה למקום האחרון בין הפטריארכיות ; קונסטנטינופול ( שהוחזרה לחיק הכנסייה הקתולית זמן קצר לפני הוועידה , ( אלכסנדריה ואנטיוכיה קדמו לה , לאחר רומא , שהיתה ראשונה . _" עקרון עליונותה של רומא על ירושלים נתקל בהתנגדות , בעיקר מצד אויבי האפיפיורות . בעיצומו של מאבק האינוסטיטוךה , כשנה לאחר כיבוש ירושלים ( בשנת 1100 לערך , ( טוען 'הנורמני האלמוני' ( מרואן , [ Rouen ] כנראה "( לזכות עליונותה של כנסיית ירושלים על כנסיית רומא . בחיבור ששיקף 1963 . pp . 114- I 16 liphcopat selon Suinl Bernard ile Cluirvaux . Paris 182 , cols . 752 , 769 ; B . Jacqueline . Papaute el Bcmurdus Claraevalensis , De Co _« . wY / m 7 // o / M > , PL , m dum Codicem . Juris Cunoniri Oriemulis . I ' ontes ) , Vatican 1949 { Punlificia Commissio ad Redigen- Innocent III . Ada , ed . P . Th . Haluseynskyj , m _אאי p . , א ; no . 6 וראה גם : שם , מסי , 9 עמי ; 193-192 מס' , 86 עמ' ., ? 10 cd . VJ , 200 ( 209 ) , pp . 383-385 O . Hageneder el a / ., II . Rome-Vienna 1 979 . no . Ibid ., no . 9 , pp . 192-193 ; Innocent III , /?< ' _# / . _v /« ( 11 . . Bologna . 1972 . no . 5 , p . 236 liorum OeivmenicorumDecreta , ed . . i . A _\ bcritio ct Concilium I . aleranense IV : Consliniliones . Conci- VJ '" לבעיית זהותו של האלמוני המכונה גם , בטעות , 'האלמוני מיורק' ראה : Anonymousof // 00 A . D ., Cambridge , Mass ., / 95 / g . h . _v 1 \\\ h \ _ms , The Norman

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר