ג. 'כס דויד המלך' ו'כס יעקב השליח'

עמוד:228

הקדוש , ' קודם לבחירתו של הפטריארך ? ואולם לאחר מותו 18 ) ביולי ( 1100 הוכתר יורשו באלדוין למלך _ירושליס 25 ) בדצמבר . ( 1100 במכתב ( בשנת 1102 לערך ) לבאלדוין הראשון ( 1118-1100 ) איחל אנ 9 לם מקנטרברי למלך החדש כי 'ישר המשיח ישלוט בלבבו ובמעשיו , כך שיזכה למלוך לנצח בשמיים עם המלך דויד קודמו " . ' אורדריק ויטליס ( שכתב בין ( 1139-1135 תיאר את מלך ירושלים כמי ששולט ב'ממלכתו של דויד' ( gubemacuium David ) ואת ירושלים כ'בירת ממלכתו של דויד המלך' . ( regni metropolis Davitici ) מלכי ירושלים הוצגו , אפוא , כיורשיהם של מלכי בית דויד , השולטים בבירתם בבחינת 'עיר דויד המלך . ' תפיסה זו באה לידי ביטוי בממלכתם הם אצל פולק משרטר , ממשתתפי מסע הצלב הראשון . מן הראוי לציין כי פולק הגיע לירושלים מאדסה ( בשנת ( 1099 עם אדונו באלדוין הראשון , זמן מה לאחר כיבוש העיר , התיישב סופית בעיר שנה לאחר מכן ( 1100 ) וישב בה עד מותו ( בשנת 1127 לערך . ( בהיותו הכומר המוודה של באלדוין הראשון היה פולק מקורב לבית המלוכה הירושלמי . לדבריו , מצבת הקבר של _באלדוין הראשון הציגה אותו כמי ש'דומה ליהושע' * ? ' - , ( _consimiiisJosue ) בנוסח אחר של הכתובת על מצבת הקבר מופיע המלך בתואר 'יהודה המכבי האחר' . ( Machabeus Judas alter ) הדימוי המקראי היה הדימוי העצמי של מלכי ירושלים . באלדוין הראשון הוכתר למלך בבית לחם , העיר של צאצאי ישי ודויד בנו , ובמהלך המאה כינו מלכי ירושלים את ממלכתם בשם 'ממלכת ירושלים , ' 'ממלכת הירושלמים' וכן 'ממלכת דויד . ' בעיה נוספת , כאמור , עורר מעמדה של העיר במסגרת ההיירארכיה של הכנסייה . מסקירת דעות הקאנוניסטים עולה במפורש כי כהשוואה לתקופה שקדמה למסע הצלב הראשון , ההכרה במעמד הפטריארכיה של ירושלים התחזקה לאחר כיבושה , שעה שרוב הקאנוניסטים מונים את ירושלים ברשימות הפטריארכיות שלהם . לא כך היה בתקופה הקודמת . הינקמר , ( Hincmar ) ארכיבישוף ריימס בן המאה הט , ' מונה שלוש פטריארכיות בלבד ; רומא , אלכסנדריה ואנטיוכיה . *' בוניצו מסוטרי , ( Bonizo de Sutri ) בשנת 1086-1085 לערך , טוען אף הוא לזכות קיומן של אותן שלוש הפטריארכיות , אך מוסיף כי רבים טוענים שבזכות 'קדושת צלב האדון וקברו' ירושלים היא הפטריארכיה הרביעית " . לאחר הכיבוש הכירו רוב הקאנוניסטים , ובראשם גרטיאנוס ( בשנת 1140 לערך , ( במעמדה של ירושלים כפטריארכיה בפני עצמה . במהלך המאה הי"ב אומצה עמדת הקאנוניסטים על ידי רבי הכנסייה ותיאולוגים כמו ברנרד ? w על בחירתו של גוטפריד ראה ; ריימונד מאגילר , עמ' ; 152 וכן לעיל בכרך זה , בפרק 'הכיבוש / בסופו . ep . 324 . p . 255 Anselmus Cantuariensis , Opera ( supra . a . 29 ) , V , x / ' * אורדריק ויטליס , עמ' . 189 . 158 י" פולק משארטר , עמ 4 . 614 ו > . Corpus _inseripiionum _Cnicesignaioruin Terrae ון 57 Sanctae , ed . S . Sandoli , . lerusalem 1974 , no . 57 . המצבות של מלכי ירושלים נהרסו בראשית המאה ; הי"ט בשריפה שפרצה בכנסיית הקבר ; וראה בכרך זה , הפרק 'האפיגראפיה הצלבנית בירושלים , ' ושם הטקסט של הכתובת האמורה . . 1 26 , cols . 327-334 Hincmar Rhemensis , 8 £ I , 98 . Episiolae . PL , 6 24 Crusades , _cd : V . P . Gosset al ., Kalama / oo 1 986 , p . between East und West dmini ; the Period of the The ' cmrrtr of Two Worlds . r"ortr _Exchange . 1 . I _' rawer . 'The Roots of Medieval Colonialism ' , 115 לעניין זה בכללו ראה לעיל בכרך זה , בפרק 'מבנה הכנסייה הלטינית . ' ... א Perels , Berlin 1930 , pp . 35-36 Bonizo de Sutri . Liber de Vila Christiana , ed . E . אא על ההתפתחויות והשינויים במעמדה של ירושלים בכנסייה הלטינית ראה סקירה מפורטת לעיל , בפרק 'מבנה הכנסייה הלטינית . ' ...

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר