ג. 'כס דויד המלך' ו'כס יעקב השליח'

עמוד:227

ג . 'כס דויד המלך' ו'כס יעקב השליח' כיבושה של ירושלים עורר בעיות נוספות , ובהן הבעיה הכפולה : מהות השלטון החילוני בממלכה אשר לבירתה היא הפכה , מזה , ומעמדה של ירושלים במסגרת הארגונית של הכנסייה הקתולית , מזה . בעיית אופי השלטון בירושלים התעוררה עוד קודם לכיבושה , בעת המצור עליה . כאשר ניסו אנשי הכהונה להכתיר פטריארך בטרם נבחר מלך , היו במחנה מי שניתן להגדירם כמפלגת העניים , אשר טענו כי לא תשימו לכם מלך במקום שבו סבל האדון והוכתר . לפי שאם יאמר בלבבו : על כסא דויד אני יושב ובממלכתו אני שולט , לאמונה ולמעלותיו ולמידותיו הטובות של דויד הוא מתנכר . פן תהיה בו יד אלוהים ויקצוף על המקום והעם . ועל כן קרא הנביא : כשיבוא קודש קודשים תיחתם המשיחה , ושהוא בא הרי זה ברור וגלוי לכל " . התנגדות זו של מפלגת העניים לבחור לירושלים שליט חילוני , בטענה כי מלכות השמיים עומדת בפתח , מראה כי הכיבוש נתפס בקרב חבריה כמבוא לתחילת ה קץ ובהתגשמות נבואות המקרא ו'הברית החדשה . ' לכן טענו דוברי המפלגה ( לדברי ריימונד מאגילר , הכרוניסטן הפרובאנסלי , שהיה קרוב ביותר למפלגה זו במהלך מסע הצלב הראשון ) כי אי ן לבחור מלך אלא 'יהא נא מגן לשמו [ של המשיח ] לשמור על העיר ולחלק את מס הארץ והכנסותיה בין שומריה " . ' התנגדות דומה לבחירת מלך לירושלים הביעה מפלגת רבי הכנסייה , שביקשה לקיים בירושלים שלטון כנסייתי . לאחר כיבושה של ירושלים רצו אנשיה להבטיח את עליונות הכנסייה על השלטון החילוני בממלכה , ודרשו לבחור פטריארך קודם שייבחר שליט חילוני ו על פי טענתם ' , עניינים השייכים לנצח קודמים לענייני העולם הזה " . ' הפשרה שהושגה היתה בחירתו של גוטפריד מבויון 22 ) ביולי ( 1099 ל'שומר הקבר המונח 'ארץ הקודש של המשיח' מופיע לראשונה כמלות הפתיחה של בולות אפיפיוריות בשנת ; 1215 ראה : 0- \ nnocm \\\\ . AdHberandam terrain sanaam ו ! וו 1 , . _1058-106 X ; 1 ו XXIV . p . 115 I Inmberl de Romans , Opus iripiinilum _. Mansi , 7 . _SV / ncMe ( 23 . 1 . 1245 ) , Mnnsi , XXIII , pp . 628-632 1 x 111 IV , Afflicli cort / e pro _clephnmilis Terrue ( 14 . 12 . 12 15 ) , M ; msi . _\\ 77 ריימונד מאגילר , עמי ; 143 התרגום על פי פראוור , ירושלים ( עב , ( ' עמי 280 והערה . 110 'דברי הנביאי שאותם מביא ריימונד הם כנראה על פי דניאל ט כד , וראה : פראוור , תולדות , א , עמי n . 144-143 ריימונד מאגילר , עמי '' . 143 שם , עמי Paschal II and _6 w ; 152 XXXII ( 1957 ) , pp . 472-474 Powers in the Kingdom of Jerusalem ' , . S '/ _mtw / mhi _, Relations between the Spiritual and Temporal J . G . Rowe , ניסוח מלא במאה הי"ג על ידי האפולוגטיקן והמטיף למסעי הצלב , הדומיניקני הומברט מרומאנס ( בשנים 1274-1272 לערך : ( 'ברור הוא כי לארץ זו [ ארץ הקודש ] יש לנו [ לנוצרים ] זכות מוחלטת . ' בהשיבו למתנגדי מסע הצלב , הטוענים כי הנוצרים אינם זכאים לתקוף את המוסלמים בארצותיהם כל עוד אין הללו תוקפים אותם , טוען הומברט כי הארצות שבהן מחזיקים המוסלמים היו שייכות לנוצרים לפני כיבושיו של מחמד . ארץ הקודש היא 'הארץ המובטחת , ' היא הארץ שהיתה שייכת בעבר ליהודים כמתנת האל , והיא הועברה לנוצרים . המוסלמים , ובמיוחד צלאח אלדין , נטלו בכוח הזרוע את רוב רובה של הארץ מהנצרות .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר