ב. 'נחלת המשיח' ו'הארץ המובטחת' של הנוצרים

עמוד:225

עוד האפיפיור בקלרמון ; 'אבוי לנו על שנפלו עלינו האסונות אשר חזה ברוחו המלך דויד , בחיר האלוהים , והזהיר עליהם : _'אלהים באו גוים בנחלתך , ' ועוד 'עמך ה' יךכאו ונחלתך יענו' ( תהלים צד ה ;( 'עד מה ה' תאנף לנצח תבער כמו אש קנאתך' ( שם , עט ה . ( לעומת _הכרוניסטים והתיאולוגים נזקקו הקאנוניסטים למושג האוגוסטיני 'מלחמת הצדק , ' כלומר , האי חוקיות של שליטה מוסלמית בשטחים שהיו נתונים קודם לכן תחת שלטון נוצרי . גךטיאנוס טוען כי 'מלחמת צדק' היא זו המכוונת נגד אויבי המשיח והנצרות . על יסוד דברי אוגוסטינוס מהיפ 1 הוא גורס כי מלחמה כזאת מעניקה ללוחמיה את מלכות השמים . 67 טיעונו של גרטיאנוס פותח לאחר מסע הצלב השני על ידי פטרוס _'קומסטו ר' מקריאה . ( Troyes ) במכתב לפטריארך ירושלים ( פולק או אמרי ) טוען פטרוס : ארצך מגלמת את הזיכרונות הנראים לעין והמעידים על חייו ומותו של האדון ישו והמקומות הקדושים ביותר . אותם בחר אלוהים ל'נועם היכלו' ( על פי תהלים כז ד _< ולמקדשו אשר טיהר מטומאתו ( מתי כא . ( 13-12 לפיכך , היות שהפגאנים מנסים עתה לשתול את טומאתם במקומות הקדושים , ולמחוק את זכר המשיח והנצרות מהמקומות הקדושים , שהם של ישו המשיח _> אל הפיליפיים ב ,... ( 21 הרי מי שנוטלים חלק במאבק זה ייחשבו למארטירים של זמננו .... פטרוס מרחיב , אפוא , את מושג מלחמת הצדק ומחיל אותו על הגנת ירושלים וארץ הקודש כולה מפני טומאת הבלתי מאמינים . כך מצדיק גם הךקךטיסט הוגוצ'יו ( ערב מסע הצלב השלישי , ( את המלחמות נגד אויבי הכנסייה , על יסוד הטענה כי הם פוגעים באל בשל חוסר האמונה שלהם ו וכמו כן תפסו שלא בצדק שטחים השייכים באופן חוקי לנוצרים , בין לפי החוק האלוהי ובין לפי חוק העמים . היות שהחוק האלוהי עליון על חוק העמים , זכאים המאמינים לגרש את הבלתי מאמינים ולהחזיק בשטחיהם . כפי שהיהודים גירשו את אויבי האל מ'הארץ המובטחת , ' כך עתה תופסים הנוצרים בצדק את שטחיהם של אלה שפגעו באל . ארץ הקודש כשטח שייכת כחוק לנוצרים , ולכן יש להם הזכות המוחלטת להילחם בכל מי שמנסה לגרשם ממנה . ועוד גורס הוגוצ'יו כי אין למוסלמים זכות להימצא בארץ הקודש , לא רק משום שהם בלתי מאמינים , אלא בעיקר מכיוון שמשום קדושתה חייבת היא להיות בידי נוצרים , המאמינים "' ' . לפיכך , עצם השליטה המוסלמית בארץ הקודש יש בה משום פגיעה במשיח ובנצרות כולה , פגיעה ב'חפץ של קדושה _zrrn _crfn _, ' לנצרות ; הארץ מקודשת מכוח חייו ומותו של המשיח לישו בלבד , ואין למחמד הזכות להיות נערץ בה . נפילת ירושלים בידי צלאח אלדין 2 ) באוקטובר ( 1187 נתפסה אצל בני התקופה כאובדן 'נחלת המשיח' ו'הארץ המובטחת' שלהם . בתגובותיהם הם חוזרים ומתארים את המאורע באמצעות הפסוק המוכר 'אלהים באו גויים בנחלתך " . ' הם משווים את נפילת ירושלים לתהפוכות שפגעו בה בעבר ובכללן חורבן הבית הראשון והשני , ומתארים את עצמם כבני ישראל שגורשו מארצם בעת החורבן ; M שם , עמ' Gralien , Pierre de Troyes et hi M a . Fiiedberg , Leipzig 1879- 1 _shi , c . xxiii . q . ! Gratianus , Decretum , Corpus Juris Canonici , ed . 117 . 133 _ 592 Seconde Croisade _" . Sluclia ( iratiaiHi . ( I ( _1954 ) , p . . 1 . Leelereq . " Cambridge 1975 , pp . 1 14-122 . 195-212 F . H . Russel , The . / us / War in ihe Middle Arcs , _w גרגוריוס השמיני , שמועה נוראה , עמ' ; 6 בנדיקט _l-riderici . p . 5 111 . no . 149 , pp . 326-327 ; Historic ! tie Expetlitione Her & cWus , _OriensPontificius , \ 2 Q _"DV , _?\ - \ _- \ _Z- \ W _5 n

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר