ב. 'נחלת המשיח' ו'הארץ המובטחת' של הנוצרים

עמוד:223

התגשמות נבואות המקרא ; 'ונתתי משכני בתוככם' ( ויקרא כו יא : ( בכתבו באוגוסט אותה שנה לראשי הרפובליקה של פיזה , הוא דיווח על החדשות הטובות בדבר הניצחונות במזרח , והצהיר ? . 'רומם ה' את עמו במקום קודשו ... העם הנוצרי אסף בשם האדון צבא ונכנס לסוריה . ל"ארץ המובטחת" ולעיר הקודש , לירושלים של מטה 56 . ' בתקופת מסע הצלב השני ( 1149-1146 ) מוצגת עמדת _האפיפורות על ידי ברנרד מקלרוו , שהטיף מטעם אוגניוס השלישי למסע זה ומשקף אפוא את העמדה האפיפיורית הרשמית . בסוף 1146 או ראשית , 1147 דהיינו , ערב המסע , הצהיר ברנרד : "' ארץ רעשה , אף שמים נטפו מפני אלהים" ( תהלים סח ט . ( כי אדון השמיים עומד לאבד את ארצו , שבה נראה ובה התהלך שלושים שנה ומעלה כאדם בין בני אדם . [ זו ארצו ] שלו , אותה ארץ אשר כיבדה בלידתו , פיארה במעשי הנסים שלו , קידשה בדמו , העשירה בקברו ... עתה החלו הארורים לתפוס ארץ מובטחת זו ואין מי שיתנגד להם ... בניסיונם לזהם את קודש הקודשים , להכתים בדם את מקום השה הטהור '/ במכתב שכתב לאחר כישלון המסע ( לאחר 7 במאי , ( 1150 לפטרוס מקליני , טען כרנרד כי מלך השמיים איבד חלק מארצו , ארץ נחלתו ™ . ( terra _haerediuuis ) תפיסת ירושלים כ'נחלת האל' מתחדדת ערב נפילתה בידי צלאח _אלדין 2 ) באוקטובר . ( 1187 באנציקליקה 'השמועה הנוראה' \ Audiia nememii ) אוקטובר-נובמבר , ( 1187 הודיע האפיפיור גרגוריוס השמיני לנצרות על התמוטטות ממלכת הצלבנים ועל הסכנה האורבת לירושלים , ופתח את דבריו בכתוב : 'אלהים , באו גוים בנחלתך , טמאו את היכל קדשך ' . .. ( תהלים עט ג * :: בהגותו של גרגוריוס השמיני ויורשיו קלמנס השלישי וקלסטין השלישי מתוארת החזקתה של ירושלים בידי המוסלמים כפגיעה בישו ובנצרות כולה . לא ירושלים בלבד אלא ארץ ישראל כולה מתוארות כ'נחלת המשיח ; ' יתר על כן , בפעם הראשונה נוקטים האפיפיורים במונח 'ארץ הקודש' לגבי המקומות הקדושים . ירושלים ואף ארץ הקודש כולה הן 'אדמת אלוהים' ( term Dei ) ונחלתו "" . אינוקנטיוס השלישי , ( 1216-1198 ) הגדיל לעשות שימוש בעניין זה של זכות הנוצרים לירושלים מטעמי 'נחלת המשיח' ו'ארץ הקודש' גם יחד , תוך נקיטת מינוח מקראי . בהגותו חוזר ונשנה נושא קדושת ירושלים וארץ הקודש כבסיס לתביעת הנצרות לבעלות עליה . אינוקנטיוס גורס כי מי שמייצגת את הנצרות , הלא היא רומא אם המאמינים , אחראית על גורלה של ירושלים , שהיא 'קודש הקודשים ' , ( sancta sanctorum ) 'היכל אלוהים' ( sanetuarium ) ובעיקר 'נחלת האדון' ( Domini haereditas ) ו'ארץ הקודש' . ( terra sancta ) ' לפיכך ירושלים היא בשביל הנצרות 'נחלתה וביתה' גם T האגנמאייר , מכתבים , מסי . \\\\ עמ' ; 178 מס' , XXIII עמ' 57 . 1 X 0 ברנרר מקלרוו , ח , מס' , 468 עמ' . 435 כ שם , מס' , 521 עמ' . 481 באשר למושג 'הארץ המובטחת' ראה גם : שם , מסי , 362 עמי : 312 באשר _nobn הירושה' ראה : שם , מס' , 521 עמ' ? iV . 483 גרגוריוס השמיני , שמועה נוראה , עמ' . haercdiuitis Domini ) p . 344 ( terra siincta ) : no . 171 . p . 34 l ) ( _lunicnkis ( haeredit ; 1 s Domini ) : Celestine III . //>//< ? , 355 ע 1 י _Gimkius 0 , א 244 ( 254 ) . p . 46 H ; no . 25 x ( 270 ) . p . 492 ( inimoa _ziiBiib _3136 ri . mr & ff _nJJG'e rrt ! nci no . 397 , p . 5 % : no . 407 . p . 610 : no . 409 . p . 613 ; no . 427 : no . 302 , p . 430 : no . 343 . p . 5 I 3 ; no . 355 . p . 531 : Innocent III . . on , III , I . no . 1 I . p . 20 ; no . 300 . p . "' _Pomifu ius , in , no . 161 , p . 339 ( term / _h-ij London 1841 . pp . 234-236 ; Clement III . Orion ncsrci _1 nn _rxn _cc Opcm , ed . Ba-wcr . _/« . 21

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר